התכנית "צעיר בספיר" מסכמת שנת פעילות ראשונה

בתכנית משולבים תלמידי תיכון משלושה בתי ספר בסביבת הנגב, בקורסים אקדמיים במכללה האקדמית ספיר. הקורסים הנלמדים יקנו לצעירים והצעירות נקודות זכות שנשמרות ונזקפות לזכותם כאשר יגיעו לאקדמיה ללימודי תואר ראשון.

החודש הסתיימה שנת הפעילות הראשונה של התכנית 'צעיר בספיר', במכללה האקדמית ספיר ספיר בהובלת היחידה לפיתוח מקצועי בלימודי חוץ. הסמסטר הראשון היה בשיתוף עם התיכון האזורי 'שער הנגב', כאשר  בסמסטר ב' הצטרפו לתכנית שני בתי ספר תיכוניים נוספים: תיכון 'שקמה' ביד מרדכי והתיכון האזורי 'מרחבים'.

תכנית 'צעיר בספיר' מיועדת לתלמידי ותלמידות חטיבות הביניים והתיכונים. מטרתה היא לחשוף תלמידים ללמידה באקדמיה - לאפשר ללומדים צעירים ללמוד בקורס אקדמי ככל הסטודנטים, תוך עמידה בדרישות הקורס, וצבירת נקודות זכות שישמרו להם ללימודי התואר הראשון.

התכנית נוצרה מתוך מטרה הוליסטית של לקיחת אחריות בחיזוק קהילת בני ובנות הנוער בסביבת הנגב המערבי אליה משתייכת מכללת ספיר, בניית קהילה צעירה משכילה, מובילה שתוביל את צעירי וצעירות הנגב לאתגרי רכישת השכלה ומוביליות למיקומי מפתח בחברה בה אנו חיים.

במסגרת התכנית בשנה זו שולבו 80 תלמידי ותלמידות כיתות ח' וט' בעלי מוטיבציה ויכולות גבוהות במחלקה לתקשורת, והמחלקה ללימודים רב תחומיים במכללה, בשלושה קורסים אקדמיים: קורס מבוא לפסיכולוגיה והקורס פסיכולוגיה חברתית  שמועברים על ידי ד"ר אריק טאייב, ראש המחלקה ללימודים רב תחומיים וקורס חברה ותקשורת שמועבר על ידי ד"ר מוטי גיגי, ראש המחלקה לתקשורת .

השילוב בקורסים המוכרים כנקודות זכות אקדמיים נערך על פי מודל לפיו: התלמידים והתלמידות שולבו בקורס עם הסטודנטים והיו תלמידים מן המניין כולל הגשת מטלות, בחינה וקבלת ציון. נוסף על כך, המכללה העמידה לרשותם תרגול בנפרד מהסטודנטים, שעה אקדמית בה יוכלו לעבור, ללמוד ולדייק את הנלמד במסגרת ייחודית להם.

ליאת כרמלי, מנהלת תכנית 'צעיר בספיר' וראש היחידה לפיתוח מקצועי לעובדי הוראה: "אני נרגשת מתוצאות התלמידים והציונים הגבוהים שלהם בשני הסמסטרים. גם המרצים שותפים להרגשה, כי התלמידים נתרמו מהלמידה האקדמית והפגינו רמה גבוהה הן בהשתתפותם בשיעורים ובתוצאות המבחנים. אנו עם הפנים לשנה הבאה, בכוונתנו להרחיב את התכנית לתחומי תוכן נוספים בתחום התרבות והיצירה ובתחומים טכנולוגים ולאפשר לעוד בתי ספר בנגב המערבי להצטרף לתכנית.

ראוי לציין שהאתגר שעמד בפני התלמידים היה לא קל - תקופת הקורונה דרשה מהם להסתגל ללמידה מרחוק כפי שעשו שאר הסטודנטים בקורס. התלמידים עמדו בהצלחה רבה גם באתגר זה , וסיימו את הסמסטר ונבחנו במבחני בית ולשמחתנו השיגו ציונים מרשימים".

בתמונה: עומר למברוזו, תלמידת כיתה ט' המשתתפת בתכנית, זהר ניר לוי, מנהלת חטיבת הביניים בשער הנגב ודודו שלמה, מנהל המרכז ללימודי חוץ והמשך ספיר. צילום: דן ברדוגו

More News

סיכום פעילות במרכז ח"י בספיר סמסט' א' תש"ף

פרופ' ניר קידר, המשנה לנשיא המכללה לעניינים אקדמיים, מסכם את סמסטר א' לפעילות המרכז ח"י בספיר לשנה"ל תש"ף מרכז ח"י בספיר פתח את שעריו בתחילת שנת הלימודים תש"פ באירוע מרגש שנערך במתחם האקסלאב שבלב המכללה. יותר מ-200 סטודנטים, אנשי סגל, עובדים ותושבים החלו להפעיל 11 מעבדות וארבע קליניקות במרכז החדשנות והיזמות הייחודי של מכללת ספיר. הפילוסופיה המנחה את מרכז ח"י ספיר היא שחדשנות ויזמות אינם נחלתם רק של יחידי סגולה המתמחים בטכנולוגיה, אלא דרך חשיבה ופעולה שניתן להקנות לכל אחד ואחת.

האם אפשר ללמד יזמות? מרכז ח"י בספיר מוכיח שכן!

ניסים בר-אל, יו"ר מרכז ח"י בספיר האם ניתן ללמד יזמות? האם האקדמיה יכולה ליצור יזמים? כיצד חדשנות ויזמות משתלבים במקצועות הנרכשים במסלולים האקדמיים? הוראת יזמות במוסדות אקדמיים היא אתגר מורכב לפיצוח. ובכן, אין חולק שהצלחנו לפצח את האתגר הזה. יצרנו במרכז ח"י בספיר מודל מנצח, המשלב את הוראת היזמות בתוך מכלול האתגרים עמם מתמודדים הסטודנטים, המרצים והחוקרים בכל אחת מהמחלקות.