פרופ' ניר קידר, המשנה לנשיא המכללה לעניינים אקדמיים, מסכם את סמסטר א' לפעילות המרכז ח"י בספיר לשנה"ל תש"ף

פרופ' ניר קידר

מרכז ח"י בספיר פתח את שעריו בתחילת שנת הלימודים תש"פ באירוע מרגש שנערך במתחם האקסלאב שבלב המכללה. יותר מ-200 סטודנטים, אנשי סגל, עובדים ותושבים החלו להפעיל 11 מעבדות וארבע קליניקות במרכז החדשנות והיזמות הייחודי של מכללת ספיר.

הפילוסופיה המנחה את מרכז ח"י ספיר היא שחדשנות ויזמות אינם נחלתם רק של יחידי סגולה המתמחים בטכנולוגיה, אלא דרך חשיבה ופעולה שניתן להקנות לכל אחד ואחת. לכן, מרכז החדשנות והיזמות של ספיר אינו מופעל רק על ידי קבוצה קטנה של סטודנטים מצטיינים, אלא מקיף את המכללה כולה - רוב מחלקות המכללה הקימו מעבדות שמבקשות לפתור שורת בעיות בתחום המומחיות של המחלקה. עם זאת, המעבדות פתוחות לא רק לסטודנטים ומרצים מהמחלקה הספציפית, אלא לכל קהילת המכללה והאזור. בנוסף, כל אחת מהמעבדות נהנית מהתמיכה של מנטורים מובילים מהתעשייה.

כדי שכמה שיותר סטודנטים ישתתפו בפעילות, הוקמו במרכז גם ארבע קליניקות – בית תוכנה, המופעל על ידי המחלקה למדעי המחשב; משרד שיווק, המופעל על ידי המחלקה לשיווק טכנולוגי; משרד לייעוץ כלכלי וחשבונאי, המופעל על ידי המחלקה לכלכלה; ומשרד עורכי דין, המופעל על ידי בית הספר למשפטים.

באירוע הפתיחה המרגש, שבו השתתפו יותר מ-200 איש, נכחו פרופ' עמרי ידלין, לשעבר נשיא המכללה, וניסים בראל - שהגו והניעו את הרעיון של המרכז. לאחר הברכות של נשיא המכללה, פרופ' שי פלדמן, ושל ד"ר דן קאופמן וניסים בראל, החלה הפעילות – משתתפי המעבדות והקליניקות השונות התפזרו במתחמים השונים של הספריה והחלו בפעילות.

מאז, בכל יום שני, מתרחש קסם – 200 איש נפגשים להרצאה כללית על יזמות וחדשנות, ואז מתפזרים - כל קבוצה לפעילות שלה. המעבדות עסקו בגיבוש הפרויקטים השונים שיעסיקו אותן בהמשך השנה, והקליניקות בלימוד והשחזת תחומי המומחיות שלהן.

משבוע לשבוע קרמה הפעילות עור וגידים: בעיות תורגמו לפרויקטים, מיומנויות הושחזו - והחלו להתגבש רעיונות ופתרונות חדשניים. מרצים, מנטורים מהתעשייה וחברי הקליניקות סייעו לחברי המעבדות השונות. מצגות, מודלים וסרטונים, סיעורי מוחות, סיורים לימודיים, הרצאות ודיונים – האקסלאב ומתחם הספריה כולו נהפכו בכל יום שני לאזור רוחש פעילות אינטלקטואלית ויצירתית, מתחם תוסס של חשיבה, עשייה, חדשנות ויזמות שמקיף מאות אנשים מהמכללה והאזור.

הנס קם ונהיה. בסוף הסמסטר תירגמו הצוותים השונים את הפרויקטים שלהם למודלים שניתן להציג ולהסביר. לאחר הצגת המודלים וסיכום הפעילות, יצאנו לחופשת סמסטר, שגם במהלכה המשיכו צוותים רבים לעבוד – לצאת לסיורים ולהפגש לדיונים.

מרכז ח"י בספיר התחיל לפעול בקצב ובנפח שעולים על כל התחזיות והחלומות שלנו. משמח לראות את הצמא וההיענות של הסטודנטים, הסגל ותושבי האזור. ההיענות הגדולה מתבטאת בכך שכבר בשנה הבאה ייטמע חלק גדול מפעילות המעבדות והקליניקות במערך הלימודים הרגיל של המחלקות השונות במכללה. החזון הדמוקרטי של חדשנות ויזמות באקדמיה ובחברה מתגשם לנגד עינינו.

מחכים לחזור ולהיפגש בתחילת סמסטר ב'.

More News

באירוע האקתון DisasterTech בנושא התמודדות עם אתגר השיטפונות העולמי, שנערך השבוע (שלישי) במרכז לחדשנות ויזמות במכללה האקדמית ספיר, זכו קבוצת הסטודנטים: שי מנשרי, עירית חולי נחום, איתי זסלבסקי וברק ספיר בפרס על הפתרון שהעלו.
חדש על המדף, משהו להאמין בו
משהו להאמין בו: תיאולוגיה חילונית "משהו להאמין בו" הוא ספר עיון מקורי, העוסק במושג סתירתי לכאורה: "תיאולוגיה חילונית". הוא מבקש לפתוח פתח לתיאולוגיה בתוך העמדה החילונית ומתעקש על נחיצותה של חילוניות לתיאולוגיה יהודית בת זמננו. מהי חילוניות? האם היא עמדה אמונית? באיזה אלוהים יכול ואף צריך, היהודי החילוני להאמין? שאלות כאלו מערערות על הבחנות מקובלות בחברה הישראלית בין חילוניות, דתיות, אתאיזם ואמונה. הספר משיב עליהן בעזרת עיון מדרשי במקורות יהודים קדומים, ובעזרת הגותם של פילוסופים מודרניים גדולים: עמנואל לוינס, מרטין בובר, הנס יונס ואחרים.