"ביער" הוא ספר ילדים שמציג את יסודות הכלכלה בשפה שכולם יכולים להבין.

בספר שמונה סיפורים קצרים שבכל אחד מהם טמון מוסר השכל שהוא למעשה עיקרון כלכלי בסיסי - החל מעלות אלטרנטיבית, יתרון יחסי, השקעה וחיסכון ועד למסחר, בנקים, הלוואות וכשלי שוק.
עולם הכלכלה הוא עולם רחב, הנוגע בכל תחומי החיים. בכל פעם שאנחנו נתקלים במגבלת משאבים ונדרשת מאיתנו בחירה בין חלופות – אנחנו למעשה עומדים בפני בחירה כלכלית.


מגבלת המשאבים יכולה להיות מגבלה של זמן, תשומת לב וקשב או כל דבר אחר; היא דורשת מאיתנו להחליט כיצד נחלק את המשאבים שלנו; והכל במטרה להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורנו.
התיאוריה הכלכלית בבסיסה היא כמו "מדע אושר" – כיצד נהיה הכי מאושרים במסגרת המשאבים שיש לנו, וכיצד נוכל להגדיל את מסגרת המשאבים הזו.


העקרונות הכלכליים הבסיסיים מסייעים לפשט ולתווך מצבים יומיומיים בהם ילדים נתקלים ומסייעים להם להגיע להחלטות שיהיו שלמים איתן (גם אם מדובר בבחירה בין שתי חלופות גרועות עבורם) ולקחת את האחריות על הבחירות שלהם (גם במקרים בהם התוצאות שונות מהציפיות); ומובילים להבנה ש"אין ארוחות חינם", כלומר לכל בחירה יש עלות במונחים של ויתור, ולתובנות נוספות. למעשה העקרונות הכלכליים הבסיסיים המוצגים בספר פונים לכל תחומי החיים, גם של ילדים, ואפשר להשתמש בהם באופן יומיומי: בחירה בין פעילויות, דחיית סיפוקים, שיתוף פעולה וחליפין מערבים שיקולים כלכליים עבור ילדים כמו מבוגרים.    
 

ד"ר עירית רז קלישר

ד"ר עידית רז קלישר היא מתרגלת במחלקה לכלכלה בקורסים תורת המחירים ומבוא לאקונומטריקה וחוקרת בכירה במכון אהרן למדיניות כלכלית.
ברוח הספר פיתחה רז קלישר את גישת "כלכלה – לא למבוגרים בלבד", העוסקת בחינוך כלכלי החל מהגיל הרך ועד בכלל.
לפי גישה זו, הילדים מפתחים כבר בגיל צעיר כלים לקבלת החלטות כלכליות במובן הקלאסי של חלוקת משאבים, ולא רק בהקשר של החלטות פיננסיות. כמו כן גישה זו מעודדת תכונות רצויות בילדים, כדוגמת אחריות, שיתוף פעולה ויזמות.

 

More News

כנס קהילות אמנות
לאחרונה נערך כנס קהילות מורים לומדות במוזאון ארץ ישראל עבור כל מורי קהילות האמנויות במשרד החינוך, בחסות מכללת ספיר. הכנס התקיים לזכרה של מתי וייס ז"ל, שהיתה חלק מצוות ההקמה והפיתוח של  מפעל הקהילות לאמנויות בשש שנים האחרונות ונרצחה בשבת השחורה. לכנס הגיעו כ-250 מורים ומנחים מצפון ועד דרום, אחרי שנת עבודה קשה ומטלטלת במערכת החינוך. לצידן שמחנו לארח בכנס גם מורים משתי קהילות חלוצות ללימוד השפה העברית בחברה הערבית. ההתרגשות היתה רבה מעצם המפגש, החיבוק, והצורך העז לסכם יחד שנה כה מאתגרת שעברה על כולם. שרון שפלן, המפקחת לאמנות חזותית מטעם משרד החינוך האגף לאמנויות סיכמה: "היה כנס מעולה, א
דמו דיי בח"י בספיר
סטודנטיות וסטודנטים ממרכז החדשנות והיזמות ח"י בספיר 30 פרויקטים ייחודיים בסימן שיקום עוטף עזה לאחר האסון של ה-7 באוקטובר. מרכז החדשנות והיזמות של המכללה האקדמית ספיר, ח"י בספיר, ערך כנס "דמו דיי" בו הוצגו 30 פרויקטים ייחודיים פרי יצירתם של כ-150 סטודנטים מכלל מחלקות המכללה. הסטודנטים והסטודנטיות, שעבדו במהלך השנה האחרונה ב-8 מעבדות שונות מתחומי טכנולוגיות המידע, תחומי המשפט, אתגרים בתעשייה, הגיימינג ועוד, התמקדו באיתור הצרכים ואתגרים של תקומת הנגב המערבי לאחר אסון ה-7 באוקטובר.