ד"ר סיגל נגר-רון,  חברת סגל בכירה במחלקה ללימודים רב-תחומיים במכללה האקדמית ספיר, זכתה בפרס ע"ש יהודה שנהב-שהרבני לשנת 2023.

הפרס מוענק על ידי מכון ון ליר בירושלים והחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

הפרס הוענק לד"ר סיגל נגר-רון על מאמרה "סטטיסטיקה לאומית, קטגוריזציה אתנית ומדידת אי-שוויון בישראל", שפורסם בכתב העת "סוציולוגיה ישראלית" והביא לשינוי המדיניות במדידת מוצא והשפעתו על מדידת אי השיוויון בחברה הישראלית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

ד"ר נגר-רון היא סוציולוגית ציבורית אשר עוסקת בסוגיות של אי-שוויון בישראל, בייחוד בהצטלבות שבין אתניות, מעמד, מגדר ומרחב.

במאמרה שזכה בפרס מצביעה נגר-רון על תרומתה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לכינון הקטגוריות "מזרחים" / אשכנזים" בעשורים הראשונים לאחר קום המדינה, ועל מחיקת הקטגוריה האתנית והחלפתה במדדים גיאוגרפיים בעשורים האחרונים (מדד האשכולות חברתיים כלכליים ומדד הפריפריאליות). החלטת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה להגביל את מדידת המוצא לשני דורות בלבד הובילה לכך שכיום מעל 50% מהאזרחים היהודים מוגדרים כ"ישראלים" ואינם מזוהים על פי מוצאם. כתוצאה מכך בנתונים שמפיקה הלמ"ס ובפרסומיה יש משום הטעיה כיוון שהם לא מתייחסים למעל ל-50% מהאוכלוסייה. נגר-רון טוענת כי הגבלת מדידת אי-השוויון לפי מוצא לשני דורות בלבד תורמת לטשטוש עובדת קיומו של אי-שוויון  גם בדור שלישי ורביעי ומונעת פיתוח תוכניות לתיקון אי-השוויון.

המאמר זכה לחשיפה רבה בתקשורת והגיע עד לנבחרי הציבור. יחד עם חברות כנסת, ואקטיביסטיות מהאגודה לזכויות האזרח הובילה ד"ר נגר-רון מאבק לשינוי המדיניות. ואכן מ"מ הסטטיסטיקאי הלאומי, יואל פינקל, קיבל החלטה דרמטית על שינוי המדיניות מזה עשורים ופרסם כי הלמ"ס תמדוד ותפרסם את נתוני אי-השוויון על פי מוצא גם בדור שלישי.

More News

כנס קהילות אמנות
לאחרונה נערך כנס קהילות מורים לומדות במוזאון ארץ ישראל עבור כל מורי קהילות האמנויות במשרד החינוך, בחסות מכללת ספיר. הכנס התקיים לזכרה של מתי וייס ז"ל, שהיתה חלק מצוות ההקמה והפיתוח של  מפעל הקהילות לאמנויות בשש שנים האחרונות ונרצחה בשבת השחורה. לכנס הגיעו כ-250 מורים ומנחים מצפון ועד דרום, אחרי שנת עבודה קשה ומטלטלת במערכת החינוך. לצידן שמחנו לארח בכנס גם מורים משתי קהילות חלוצות ללימוד השפה העברית בחברה הערבית. ההתרגשות היתה רבה מעצם המפגש, החיבוק, והצורך העז לסכם יחד שנה כה מאתגרת שעברה על כולם. שרון שפלן, המפקחת לאמנות חזותית מטעם משרד החינוך האגף לאמנויות סיכמה: "היה כנס מעולה, א
דמו דיי בח"י בספיר
סטודנטיות וסטודנטים ממרכז החדשנות והיזמות ח"י בספיר 30 פרויקטים ייחודיים בסימן שיקום עוטף עזה לאחר האסון של ה-7 באוקטובר. מרכז החדשנות והיזמות של המכללה האקדמית ספיר, ח"י בספיר, ערך כנס "דמו דיי" בו הוצגו 30 פרויקטים ייחודיים פרי יצירתם של כ-150 סטודנטים מכלל מחלקות המכללה. הסטודנטים והסטודנטיות, שעבדו במהלך השנה האחרונה ב-8 מעבדות שונות מתחומי טכנולוגיות המידע, תחומי המשפט, אתגרים בתעשייה, הגיימינג ועוד, התמקדו באיתור הצרכים ואתגרים של תקומת הנגב המערבי לאחר אסון ה-7 באוקטובר.