שני פרסומי מאמרים חדשים לד"ר ווילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, בכתב העת האקדמי היוקרתי והמוביל בחקר התיירות, Tourism Review

המאמר הראשון, שחיבר ד"ר אברהם יחד עם ד"ר ליאור סולומונוביץ מהמחלקה לשיווק טכנולוגי בספיר אף הוא, חוקר את הקשר בין גורמי אישיות, המוכרים כחמשת התכונות הגדולות (פתיחות מחשבתית, נעימות, מצפוניות, נוירוטיות, ומוחצנות) ואמון בטכנולוגיה, לבין הנכונות לאמץ צ׳טבוטים המבוססים על ChatGPT, כאמצעי לתכנון נופשים בחו"ל.

נמצא כי מאפיין אישיות אחד, מוחצנות, משפיע על הנכונות לאמץ צ׳טבוטים המבוססים על ChatGPT כאמצעי לתכנון נופשים בחול. תיירים מוחצנים נטו לתפוס את הטכנולוגיה כקלה לשימוש וכתוצאה מכך היו נכונים לאמץ אותה. כמו-כן, ככל שהתייר מאמין יותר בטכנולוגיה, כך הוא נוטה לתפוס אותה כשימושית יותר. הממצאים מצביעים על כך שהאמון בטכנולוגיה מושפע מהמידה בה היא נתפסת כקלה לשימוש. ממצא אחרון חביב מראה שלגיל ישנה השפעה משמעותית על הנכונות לאמץ את הטכנולוגיה. למרות שבאופן כללי נמצא קשר חיובי בין המידה שבה טכנולוגיה נתפסת כשימושית והנכונות לאמץ אותה, בקרב האוכלוסייה המבוגרת יותר, הקשר הזה נחלש. כלומר, ככל שהתייר מבוגר יותר, עוצמת הקשר בין המידה בה הטכנולוגיה נתפסת כקלה לשימוש והנכונות לאמץ אותה - חלש יותר.

למאמר המלא

מטרת המחקר השני של ד״ר אברהם, הייתה לסקור את הספרות בנושא איבה צרכנית, על-מנת לגשר על הפער הספרותי שזוהה (לדוגמה, מדוע בחלק מהמחקרים נמצא קשר בין איבה לתדמית של מדינה ובמקרים אחרים לאו?) ולהציע כיווני מחקר עתידיים.

איבה צרכנית הינו תחום מחקר חדש יחסית, אשר החל לקבל ביטוי בשיח האקדמי רק בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת. הנחת המוצא של רעיון זה היא שאמוציות שליליות מצד הצרכן משפיעות באופן ישיר על הימנעותו מרכישת מוצרים או שירותים ממדינה/חברה מסוימות.  החל משנת 2014 תחום האיבה הצרכנית התרחב ובשנים האחרונות פורסמו למעלה מ-20 מחקרים, אשר בוחנים רעיון זה בהקשר של תיירות. מחקרים אלה מעידים על ההשפעה השלילית של האיבה על תדמיתם של יעדים ומוכנות לבקר בהם.

למאמר המלא

More News

חדש על המדף: עובר ושווא
עובר ושווא - הבטחות בחברת השוק שלנו - ספר חדש לד"ר אמית אביגור-אשל, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. כשהרפורמה להגברת התחרות בתחום הסלולר יושמה בשנת 2011, משרד התקשורת העלה את הקמפיין: "החופש לבחור, החופש לעבור". החיבור בין חופש בחירה צרכני לשוק מוצרים תחרותי מוכר לנו מאוד בישראל. הוא גם אחת ההבטחות הבולטות של חברת השוק שלנו. בשונה מהבטחות בין אדם לאדם, ההבטחות של חברת השוק הן ציבוריות, הן מציבות מעין כללי משחק ביחס לדרך שבה החברה והכלכלה פועלות, או אמורות לפעול.
פועלים לעתיד
לאחרונה התכנסו נציגי ונציגות המכללה האקדמית ספיר, ראשי רשויות, מנהיגי קהילות, מנהלות ומנהלים בכירים מתחומי התעסוקה הקהילה, החברה והפיתוח האזורי, נציגי תעשייה ומובילי יוזמות חברתיות - למפגש משמעותי במסגרת מיזם "פועלים לעתיד". המפגש היווה צומת דרכים חשוב בחיבור בין האקדמיה לשטח, בין חזון למעשה ובין הכוחות הפועלים לחיזוק העוטף. במהלך המפגש נחשפנו לאתגרי האזור מנקודות מבט מגוונות, החל מהרצאתו המרתקת של יגאל גורביץ', סמנכ"ל אסטרטגיה במנהלת תקומה, ועד לתובנות העמוקות שעלו מהשטח.