"ארתור רופין ותכנון התרבות הארצישראלית"- ספר חדש לד"ר איתן בלום, מרצה במחלקה ללימודים רב תחומיים

הספר עוסק בהיסטוריה של הרפרטואר והזהות התרבותית הציונית, בייחוד בדרך שבה הם התפתחו בפלשתינה במהלך העשורים הראשונים של המאה ה-20. אף על פי שהמטרה העיקרית של הספר היא לתאר את השדה החברתי בכוליותו הרב־מערכתית, עומד במרכזו פרט מסוים - ארתור רופין ( 1943-1876 ), המשרת את המחקר כעדשה המאפשרת להציג דרכה את המורכבות של המרחב התרבותי, ואגב כך מספקת תשובות ביחס לאופנים הרבים שבהם פרטים עיצבו ועוצבו באמצעות התרבות.

תרומתו האדירה של רופין לתנועה הציונית העניקה לו בהיסטוריוגרפיה הציונית את התואר "אבי ההתיישבות הציונית בארץ ישראל". אולם על אף המטען הרגשי והמשמעות המכוננת של התואר הזה, הנרטיב המקובל מציג את רופין כבעל תפקיד טכני בלבד, באופן כזה המזניח את תפקידו המכונן בהתגבשות התרבות העברית הארצישראלית. חלק מהסיבות לכך היא שמבחינות רבות ההיסטוריה של רופין סודקת את "סיפור הכיסוי" הציוני.

הספר מציג תזות חדשניות הקוראות להתבוננות מחודשת בשלבי ההתגבשות הראשונים של התרבות הישראלית ועוסק באינטראקציה התרבותית בין ההיסטוריה הקולוניאליסטית, הפולקיסטית והאויגנית (השבחת הגזע) הגרמנית של תחילת המאה ה-20 לבין ההיסטוריה של הציונות הארצישראלית. המחקר חושף את המקורות ואת הנוכחות של גזענות פנים-יהודית ושל אנטישמיות בשלבים המכוננים של הלאום העברי. חלק נכבד מהספר עוסק בהשפעתו המכרעת של רופין על תנועת העבודה ועל הקולוניזציה של פלשתינה-ארץ ישראל. פרקי הסיום כוללים ניתוח של יחסי הציונות עם ערביי פלסטין ועם הנאצים.

ד"ר איתן בלום

ד"ר איתן בלום הוא חוקר תרבות ודרמטורג; מרצה במחלקה ללימודים רב תחומיים בספיר בקורס: "מבוא לתרבות ישראלית".  

 

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

כנס קהילות אמנות
לאחרונה נערך כנס קהילות מורים לומדות במוזאון ארץ ישראל עבור כל מורי קהילות האמנויות במשרד החינוך, בחסות מכללת ספיר. הכנס התקיים לזכרה של מתי וייס ז"ל, שהיתה חלק מצוות ההקמה והפיתוח של  מפעל הקהילות לאמנויות בשש שנים האחרונות ונרצחה בשבת השחורה. לכנס הגיעו כ-250 מורים ומנחים מצפון ועד דרום, אחרי שנת עבודה קשה ומטלטלת במערכת החינוך. לצידן שמחנו לארח בכנס גם מורים משתי קהילות חלוצות ללימוד השפה העברית בחברה הערבית. ההתרגשות היתה רבה מעצם המפגש, החיבוק, והצורך העז לסכם יחד שנה כה מאתגרת שעברה על כולם. שרון שפלן, המפקחת לאמנות חזותית מטעם משרד החינוך האגף לאמנויות סיכמה: "היה כנס מעולה, א
פרויקט מגנה
שתי תושבות העוטף, שחוו על בשרן את הנורא מכל ב-7 באוקטובר, פיתחו מערכת ייחודית לניהול אירועי חירום • "לא ייתכן שלוקח שלושה ימים מלאים להבין מה קורה" • המיזם הוצג לצד עוד כ-30 פרויקטים בכנס "דמו דיי" של המכללה האקדמית ספיר על סיפורן האישי מה-7 באוקטובר של הסטודנטיות גוני קופרשטיין-אבני ממפלסים ורותם שחף, ממושב ניר משה ועד לפיתוח המיזם "מגנה" ועל עוד מיזמים חשובים, שפותחו במעבדות מרכז החדשנות והיזמות בספיר, תוכלו לקרוא בכתבתה של דניאלה גינזבורג, שפורסמה בישראל היום. לכתבה המלאה