תואר שני בתקשורת

סוג ההסמכה

.M.A בתקשורת (ללא תזה)

משך המסלול

15 חודשים

לו"ז שבועי

1 יום בשבוע

נקודות זכות

36 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

ד"ר יובל גוז'נסקי
ד"ר יובל גוז'נסקי
ראש המחלקה
ד"ר תמי רזי
ד"ר תמי רזי
ראשת התכנית לתואר שני

תכנית הלימודים לתואר שני בתקשורת (ללא תזה) נמשכת שנה ושלושה חודשים עם המרצים והמרצות הטובים בתחום ותוך שילוב בין הכשרה עיונית ומעשית.

תחום ניהול הקהילות הדיגיטליות צומח במהירות כמעט בכל סביבה חברתית: עסקית, ציבורית ובמגזר השלישי; מניהול קהילות עובדים או צרכנים, דרך קהילות זהות, קהילות הורים, קהילות יזמות, ועד קהילות תושבים ואוהדי ספורט.

מטרת תכנית הלימודים היא לאפשר לסטודנטים/ות ללמוד את תחום ניהול הקהילות הדיגיטליות ולהתמקצע בו תוך הפעלת שיקול דעת מושכל, מנומק ומבוסס מחקר מתקדם ותיאוריה – ולא רק על בסיס אינטואיציה. במהלך לימודיהםן, הסטודנטים/ות ייחשפו לתיאוריות הרלבנטיות, יתנסו בכלים לחקר קהילות דיגיטליות, ויתמקצעו ביצירת סטוריטלינג קהילתי, שיתופי ומולטימודלי (כתוב, חזותי וקולי).

עבודת הגמר של תלמידי/ות התוכנית תתבצע עם ועבור קהילה ספציפית, שאותה הסטודנטים/ות ילוו מחקרית לאורך הלימודים, תוך יישום הידע העיוני והמעשי שנלמד בתואר, עם דגש על יצירת שילוב מושכל בין פעילות במרחבים דיגיטליים ופיזיים (מרחבי "אונלייף"). התוכנית מאפשרת לסטודנטים/ות לקדם מטרות ארגוניות או עסקיות דרך למידה מעמיקה של קהילה רלבנטית וקידום מטרותיה.  

הלימודים מתקיימים יום אחד בשבוע למשך ארבעה סמסטרים רצופים (ב' > קיץ > א' > ב'): שלושה סמסטרים נלמדים פיזית במכללה ואחד (סמסטר קיץ) באופן מקוון.

האזינו לד"ר עומר קינן, מרצה בתוכנית לתואר שני, מסביר איך יוצרים מערכות יחסים בקהילות דיגיטליות (מתוך פודקסט של "היברידיות")

שנה א' - תשפ"ד

סמסטר ב' - 9 נק"ז סמסטר קיץ (קורסים מקוונים) - 9 נק"ז
תיאוריות מתקדמות בתקשורת א' תיאוריות מתקדמות בתקשורת ב'
כתיבה אקדמית ושיטות מחקר איכותיות מתודולוגיה בחקר קהילות
קהילות בעידן דיגיטלי תאוריות של תרבות חזותית בעידן הדיגיטלי
סדנת סטוריטלינג סדנת נוכחות דיגיטלית

 

שנה ב' - תשפ"ה

סמסטר א' - 9 נק"ז סמסטר ב' - 9 נק"ז
סמינר: זהויות מצטלבות במרחבי מדיה חדשים קורס עיוני (בחירה)
קהילות ונרטיבים חזותיים: אנתרופולוגיה חזותית למתקדמים פרויקט גמר קהילות דיגיטליות
סדנת וידאו אתנוגרפי סדנה מעשית מלווה
   

תיאוריות מתקדמות בתקשורת (א + ב) – ד"ר רבקה נריה בן-שחר ומרצים נוספים

הקורס מעניק לסטודנטים גישות תיאורטיות מרכזיות בתחום התקשורת תוך התייחסות למושגים קלאסיים ועדכניים, ומציע כלים לחשוב על העבודות המתקדמות (סמינר ופרויקט גמר) במושגים תיאורטיים.

כתיבה אקדמית ושיטות מחקר איכותיות - פרופ' עינת לחובר

הקורס שואף לבסס את ארגז הכלים של הסטודנטים/ות לכתיבת עבודות אקדמיות בתואר שני, וכולל הקנייה של כלים לכתיבת טקסט אקדמי לצד הקנייה של כלים לעריכת מחקר איכותני במדעי החברה ובתקשורת בפרט. הקורס יבחן שיטות מחקר ייחודיות לפלטפורמות של מדיה חדשים ושימוש במדיה חדשים לאיסוף נתונים במחקר איכותני.

קהילות בעידן הדיגיטלי – ד"ר עומר קינן

חלק ניכר מהאינטראקציות האנושיות בתחומי החברה האזרחית, המגזר הפרטי והמרחב הציבורי העירוני מתקיימים כיום ברשת או בתמיכה של פלטפורמות דיגיטליות בהן קיים פוטנציאל ליצירה של קהילות. במקביל, הקהילות משנות ומעצבות יחסים אנושיים בתחומי התקשורת, העבודה והתרבות. הקורס יציג דרכים לחשיבה וניתוח קהילות בסביבות דיגיטליות שונות, בכדי להעניק לסטודנטים/ות תשתית תיאורטית לניהול של קהילות בסביבות דיגיטליות בהמשך התואר. 

סדנת סטוריטלינג - גב' קרן נויבך

היכולת לספר סיפור אפקטיבי ולהעביר מסר ממוקד היא מתכון להצלחה בזירות רבות של חיינו המקצועיים והאישיים. בעיתונות היא למעשה הבסיס של הכל. בסדנה זו נלמד כיצד לספר סיפור עיתונאי, גם אם הוא מורכב ביותר, באופן שהקהל שלנו יבין אותו, יזכור אותו וייקח אותו איתו הלאה. נלמד איך להפוך כל סיפור לחשוב, חדש, מעניין ורלוונטי לחיים של הקהל שלנו. איך לייצר הזדהות  ולתקשר את הסיפור באופנים שונים לקהלי יעד שונים. איך לרתום לרעיון ולשכנע. איך להשתמש בנתונים כמו גם בוויזואליה מוקפדת כדי להעביר מסר. ובעיקר איך לגרום לקהל לא "לזפזפ" אותך הלאה. להישאר איתך עד סוף הסיפור. במהלך הסדנה ננוע בין עולם העיתונות, עולם האקדמיה והנגשת המידע ועולמות הרדיו והפודקאסטים. ונתנסה במודלים שונים של סטוריטלינג ובטכניקות לתפוס את הקהל ולהניע אותו לפעולה (חברתית, תודעתית ושיווקית).

מתודולוגיות בחקר קהילות – ד"ר עומר קינן [קורס מקוון]

רשתות חברתיות, אפליקציות סלולריות ומסדי נתונים דיגיטליים מכתיבים במידה רבה את האינטראקציות האנושיות ואת האופן שבו העולם נחווה במאה ה-21. בשל כך, הולך וגובר העניין בתפקידן של קהילות דיגיטליות בעיצוב החוויה האנושית בתחומי חברה, כלכלה, פוליטיקה ועוד. בעולם של עודף מידע, ההתנהלות באותן קהילות מהווה כר פורה לניטור, איסוף וניתוח של תכנים דיגיטליים ותרגומם לכדי פיתוח של תוכניות, דרכי התערבות, אפיון והסקת מסקנות. הקורס יכשיר לשימוש ב: (1) כלים אפיסטמיים - למידה מהותית ומושכלת על קהילות קיימות או לקראת הקמת קהילות דיגיטליות חדשות; (2) כלים טכנולוגיים - לניטור וניתוח של שיח ופעילות בקהילות דיגיטליות. הקורס יעסוק גם באתגרים אתיים הקשורים בעבודה עם נתונים דיגיטליים ברשת. הקורס יהווה נדבך נוסף לקראת העבודה על פרויקט הגמר בתואר.

תיאוריות של תרבות חזותית בעידן הדיגיטלי - ד"ר ענבל בן-אשר גיטלר [קורס מקוון]

קורס זה דן בתיאוריות של תרבות חזותית ויישומן בעידן הדיגיטלי. נלמד תאוריות יסוד של תרבות חזותית, כדוגמת אלו של עירית רוגוף, ניקולס מירזוף, אומברטו אקו וג׳יליאן רוז, ונדון במשמעויות וב-״גבולות הגיזרה״ של יישומן בעידן הדיגיטלי. בנוסף, נלמד תיאוריות שפותחו תוך התייחסות והלימה לעידן הדיגיטלי, כגון אלו של לב מאנוביץ׳, קוי וין, ואלן לופטון. בחלקו היישומי של הקורס נרכוש כלים מבוססי תיאוריה לניתוח צילומים, סרטונים, תקשורת שיווקית-חזותית דיגיטלית, משחקי מחשב ואמנות דיגיטלית.

סדנת נוכחות דיגיטלית - גב' שגית מילשטיין [קורס מקוון]

הסדנה מציעה כלים מתקדמים לעיצוב ברשתות חברתיות עם דגש על פרקטיקה. מטרת הסדנה היא לפתח מיומנויות להנעת קהל לפעולה באמצעות עיצוב. הרשתות החברתיות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו והן גם תופסות נתח גדול יותר ויותר מהאופן בו אנו משווקים מוצרים ושירותים. רשתות חברתיות מגיעות בשלל סוגים, אשר מכוונים לקהלים ולקבוצות שונות באוכלוסייה. בחלקו הראשון של הקורס נבחן מה מניע אנשים לפעולה, וכיצד מייצרים חוויית משתמש רצויה. בחלקו השני של הקורס נכיר את המאפיינים העיצוביים והשיווקיים של הרשתות החברתית המובילות. נחקור, ננתח, נדון ובעיקר נרכוש ניסיון ביצירה מושכלת של עיצובים מותאמים לפלטפורמות. כלים אלו יסייעו בפיתוח ההיבט המעשי של פרויקט הגמר. 

סמינר זהויות מגדריות במרחבי מדיה פופולריים - פרופ׳ עינת לחובר

הסמינר ידון באופן ביקורתי באופנים בהם זהויות מצטלבות מובְנות על ידי מדיה פופולריים ומתממשות בהם. במונח הצטלבותיות (Intersectionality) נדגיש במיוחד זהויות שקשורות בממדים של מגדר, אתניות, גזע, ומעמד. המרחבים הפופולריים יכללו התייחסות למרחבי מדיה מסורתיים (פרסומות, סדרות טלוויזיה, מגזינים לסגנון חיים וכדומה), ומרחבי מדיה חדשים (רשתות חברתיות, אפליקציות דייטינג וכדומה). בסמינר נדון בשאלות כמו: כיצד ההבניה של זהויות מצטלבות משתנה במעבר ממדיה מסורתיים למדיה חדשים? כיצד היא משתנה במעבר מייצוג על ידי המדיה לייצוג עצמי במדיה? האם התרבות הדיגיטלית מאפשרת ייצוג שוויוני יותר של זהויות? לבסוף, ננסה להשיב מהם המאפיינים של כל אלה בהקשר הישראלי  – בין הגלובלי ללוקאלי? הקורס מחולק ליחידות תמטיות, כאשר כל יחידה כוללת דיון במושגים תיאורטיים והיכרות עם מקרי מבחן אמפיריים. תהליך כתיבת הסמינר כולל הנחייה אישית ומשוב עמיתים בכיתה. עבודות הסמינר יציגו מחקר עצמאי ומקורי, שיבטא שימוש מושכל בתיאוריות לבחינת זהויות מצטלבות במרחבי מדיה של (ועל) קהילה מסוימת.    

קהילות ונרטיבים חזותיים: אנתרופולוגיה ויזואלית למתקדמים - ד"ר רגב נתנזון, גב' תמי ליברמן

בפגישות הקורס נציג ונדון בגישות שונות למחקר חזותי על ועם קהילות, נבחן את התרומה הסגולית של האנתרופולוגיה החזותית ללימוד קהילות, נדון בדילמות הייחודיות לתחום זה ונעמוד על הקשר שבין ראייה לחושים אחרים. השיעור והסדנה הנלווית ילוו תצפית-משתתפת ממוקדת שתלמידי/ות הקורס יבצעו במהלך הסמסטר ושתכוון להפקת סרט אתנוגרפי שיציג את סיפורה של קהילה מסוימת ולטקסט נלווה. בעוד שהסדנה תלווה את הפקת הסרט, השיעור ילווה את פיתוח פרויקט המחקר, את גיבוש המתודולוגיה החזותית, את ההתמודדות עם המגבלות האתיות, את בחירת הז'אנר הקולנועי ואת כתיבת המחקר וניסוח הקשרים המורכבים בין טקסט כתוב לטקסט חזותי.

סדנת וידאו אתנוגרפי - גב' תמי ליברמן

כיצד מייצרים סטוריטלינג חזותי מחקרי עם ועל קהילה? איך מגלים איזו שאלת מחקר הולמת את השימוש במדיום הקולנועי, ואיזה סיפור קולנועי הוא בעל ערך ולמי? כיצד בוחרים היכן להעמיד את המצלמה, לראיין, ולפעול בשיתוף עם הקהילה הנחקרת? האם אפשר לשלב מצלמה בשטח מבלי להפריע? האם כדאי לנו להיות בתוך הסרט או להסתתר מאחורי העדשה? כיצד יודעים איזה חומר להשאיר בסרט ומה לחתוך? איך מתמודדים בפועל עם דילמות אתיות ופשרות שנאלצים לעשות בזמן המחקר? וכיצד כל הבחירות הללו משפיעות על ייצוג של חוויות תרבויות ואנושיות ועל ייצוג של אינדיבידואלים וקהילות? הסדנה ליצירת וידאו אתנוגרפי תאפשר לסטודנטים/ות לצאת לשטח באופן עצמאי ולהתנסות במחקר קהילתי-חזותי מעשי שתוצריו יציגו זווית חדשה על קהילת העניין שלהם.

פרויקט גמר - ד"ר רגב נתנזון וד"ר עומר קינן

פרויקט הגמר יציג את העבודה המעשית והקונספטואלית המתמשכת של הסטודנט/ית בתואר השני, והוא יכלול התייחסות לשלבי ההקמה, הפיתוח וההובלה השוטפת של קהילה דיגיטלית. פיתוח הפרויקט יכלול ניסוח חזון, מטרה ויעדים לקהילה, והעבודה תתבסס על הוצאה לפועל של תכנית מסודרת משלב התכנון, המחקר והניתוח, דרך הפקת התוצרים הנובעים מהם ועד לרפלקציה וחשיבה על המשך פיתוח הקהילה. תוצרי העבודה ישלבו עבודה שיתופית עם קהילות לכדי יצירת תכנים מולטימודליים בפלטפורמות דיגיטליות מגוונות.

סדנה מעשית מלווה לפרויקט הגמר – מר אורי שפירא וגב' שגית מילשטיין

סדנה זו מעניקה את התשתית המעשית והיצירתית לפרויקט הגמר ותאפשר לסטודנטים/ות להפיק סרט, להקים אתר, לפעול ביצירתיות בזירות של מדיה חברתית וליצור זירות קהילתיות במרחבים וירטואליים, ובאמצעות כלים של מציאות מדומה, רבודה ומעורבת.

ימי שני
08:30 - 18:00
למידה פרונטלית בסמסטרים א' + ב'
למידה מקוונת בסמסטר קיץ

ד"ר תמי רזי

ד"ר תמי רזי

ראש התכנית לתואר שני

פרופ' ענבל בן אשר גיטלר

פרופסור חברה

תמר ליברמן

תמר ליברמן

מרצה

שגית מלשטיין סדי

שגית מילשטיין סדי

ד"ר עומר קינן

ד"ר עומר קינן

מרצה

אורי שפירא

מרצה

התוכנית פתוחה בפני בוגרי/ות תואר ראשון בתקשורת וכן בוגרי/ות מחלקות אחרות בפקולטות למדעי הרוח והחברה, המעונייניםות לנהל קהילות דיגיטליות עבור המגזר העסקי, הציבורי והמגזר השלישי, או כתחום עניין כללי. בוגרי/ות פקולטות אחרות יכוליםות להשתלב בלימודים בכפוף להצלחה בקורס השלמה.

 

תנאי הקבלה תקפים למועד הפרסום.
המכללה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את תנאי הקבלה מעת לעת על פי שיקול דעתה.
מומלץ להתעדכן בפרסומים אודות תנאי הקבלה בסמוך למועד ההרשמה.

  • ממוצע 80 בתואר ראשון המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (או ממוצע 70 בתואר מתחומי ההנדסה או מדעי החיים).
  • ראיון עם וועדת קבלה
  • פטור אקדמי באנגלית
  • יש לכלול בערכת ההרשמה:
    קו"ח
    המלצה אקדמית או המלצה מעשית - קישור להורדת טפסי המלצה

קבלה על תנאי:
מועמדיםות בעלי נסיון מקצועי רלוונטי, שאינם עומדים בדרישות המפורטות לעיל, יזומנו לראיון קבלה ע"פ החלטת ועדת הקבלה. אם יעברו את ראיון הקבלה בהצלחה יוכלו להתקבל במעמד "על תנאי" ויידרשו להשיג ממוצע 80 ומעלה עד תום הסמסטר השני ללימודיהם.

בוגרי/ות מחלקות אקדמיות שאינן תקשורת יהיו חייביםות בקורס השלמה בתיאוריות בחברה ותקשורת, ככל שלא למדו תוכן דומה בלימודי התואר הראשון. 

  • הקורס פתוח לתלמידי/ות תואר שני בלבד.
  • הקורס ניתן בצורה מקוונת במהלך הסמסטר הראשון ללימודים (ב').
  • הקורס נשען על הרצאות מוקלטות ועל מספר פגישות סינכרוניות (זום) שיתקיימו בימי חמישי אחה"צ.
  • יש לסיים את הקורס בממוצע 80 ומעלה.

מועמדיםות שאין להםן נסיון מעשי יידרשו להגיע לשתי סדנאות היכרות עם כלי העבודה הבסיסיים: צילום וידאו ועריכה בפרמייר; עריכת סאונד באולפן הרדיו.

ראשת התכנית לתואר שני

ד"ר תמי רזי -  tamarr@sapir.ac.il

רכזת המחלקה

גב' לימור אבוחצירה - 077-9802578 | comm@sapir.ac.il

רכזת לענייני סטודנטים

גב' חיה נזרי - 077-9802707 | comm@sapir.ac.il

פקס: 077-9802578

   שעות קבלה במזכירות המחלקה

ימים א', ה' בין השעות 10:00 - 13:00

  שעות מענה טלפוני

ימים א'-ה' בין השעות 09:00 - 11:00
ובין השעות: 14:00 - 15:00

     בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

comm@sapir.ac.il

לפרטים נוספים וייעוץ
מרכז מידע ורישום - 6606* | 077-9802802
info@sapir.ac.il