תואר שני לטיפול באומנויות - אמנות חזותית

מידע טכני על התואר שני לטיפול באומנויות - אמנות חזותית

סוג ההסמכה

M.A.A.T בטיפול באומנויות - אמנות חזותית

משך המסלול

שנתיים + שנת התנסות

לו"ז שבועי

1-4 ימי לימודים + הכשרה מעשית

נקודות זכות

46 נק"ז

שכר לימוד אוניברסיטאי

ד"ר דברה קלמנוביץ', ראשת התכנית
ד"ר דברה קלמנוביץ'
ראשת התכנית לתואר שני
 

התכנית החדשה לתואר שני בטיפול באמנויות - אמנות חזותית במכללה האקדמית ספיר, מזמינה את הסטודנטים והסטודנטיות ללימודים אקדמיים ויצירתיים, המשלבים למידה תאורטית, התנסותית וחוויתית.

מטרת התכנית לפתח כישורים טיפוליים קליניים, השמים דגש על תהליכי יצירה ומאפשרים התערבות טיפולית באוכלוסיות מגוונות, הן במסגרות שונות והן באופן פרטני.

חשיבות התכנית היא בצורך הקיים בדרום להרחבת תחום הטיפול ביחס לצרכים, מורכבות האוכלוסייה ואתגרי המציאות. מכללת ספיר, הממוקמת בדרום הארץ, מוכרת בזכות האוריינטציה החברתית שלה והתכניות החברתיות המתקדמות אותן היא מובילה.

הסטודנטים/יות בתכנית יעברו הכשרה אקדמית וקידום פיתוח כישורים קליניים המאפשרים להם לטפל באוכלוסיות מגוונות באמצעות כלים אמנותיים. התכנית מיועדת לבוגרי/ות תואר ראשון בעלי רקע מתאים המעוניינים/ות להתפתח מקצועית בעבודה טיפולית באמצעים אמנותיים/יצירתיים. ההכשרה בתכנית נמשכת 3 שנים - שנתיים להסמכה של תואר שני ושנה נוספת להכשרת ההתמחות.

בוגרי.ות תואר ראשון בעלי רקע מתאים (טיפולי, אמנותי, הוראה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה) ממוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה בציון ממוצע של 85 ומעלה, המעוניינים.ות לקבל הכשרה קלינית ותיאורטית למקצוע טיפול באומנויות - אמנות חזותית.

התכנית מיעודת לבעלי.ות מוטיבציה גבוהה לעבודה טיפולית, דרך אמצעים אמנותיים / יצירתיים, המעוניינים.ות להמשיך ולהתפתח באופן אישי ומקצועי.

*התואר מזכה עובדי הוראה באופק חדש בשעות פיתוח מקצועי.
*סטודנטים וסטודנטיות בתוכנית לימודים אקדמית מוזמנים.ות לבדוק זכאותם.ן להחזרי שכר לימוד וזכאות לקרן השתלמות.

  • ממוצע 85 ומעלה בתואר הראשון, ממוסד המוכר על ידי המל"ג.
  • הצגת שתי המלצות מקצועיות - המלצות מתחום העבודה / לימודים אקדמיים - טופס המלצה
  • על ההמלצות להישלח ישירות ע"י הממליצים למדור רישום וקבלה במכללה למיילms@sapir.ac.il  , המלצות אשר יגיעו ע"י המועמד לא יתקבלו.
  • שאלון אישי - שאלון אישי למועמד.ת
  • קורות חיים
  • הגשת תיק עבודות. 10 יצירות - ראו הנחיות בקישור
  • ריאיון קבלה קבוצתי ואישי, הכולל דיון בתיק העבודות של המועמד.ת, לצורך התבוננות משותפת ולא לבחינה של יכולת טכנית.
  • פטור מאנגלית אקדמית ממוסד מוכר / ציון ברמת פטור בבחינת אמי"ר/ם.
  • 500 שעות אמנות משולבות מהתנסות מעשית, כמפורט בהשלמות לימודי קדם
  • 7 קורסים בפסיכולוגיה כמפורט בהשלמות לימודי קדם
  • מילוי טופס Check List על ידי המועמד.ת ובנוסף, חובה למרקר בתעודות ובגיליון הציונים את קורסי החובה האקדמיים ופירוט של שעות קורסים באמנות.

אופן הגשת המסמכים:

  • חובה להקליד את כל הטפסים. אין להגיש בכתב יד.
  • חובה להגיש מסמכים סרוקים, קריאים ומסובבים במצב קריאה, בקובץ PDF בלבד.

הערות נוספות:

* הגשת מועמדות שלא על פי ההנחיות המפורטות לעיל, לא ידונו על ידי וועדת הקבלה.
*  על פי הנחיות מל"ג, בכל שנה מספר המתקבלים החריגים לא יעלה על 10% מכלל המתקבלים ועוד 8% משרתי מילואים.

  • מועמדים בעלי ממוצע תואר ראשון בין 83 - 84, מועמדותם תיבחן על ידי ועדת הקבלה. מספר המקומות לחריגים מוגבל מאוד.
  • לא ניתן לערער על החלטת וועדת הקבלה.
  • יש להגיש את נתוני הקבלה הבסיסיים לא יאוחר מיום 31/5/26. למען הסר ספק, יש לבצע הרשמה לביה"ס לפני סגירת ההרשמה.

תאריך עדכון 11.12.25

מועמדים חסרי רקע אקדמי קודם בקורסים מתחום הפסיכולוגיה ו/או בתחום טיפולי או בתחום האמנות יידרשו ללימודי השלמה שיילמדו לפני הכניסה לתוכנית.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולמתווה המל"ג לימודי השלמה כוללים קורסי חובה, כתנאי קדם לקבלה לתוכנית:

קורסים אקדמיים בפסיכולוגיה

להגשת מועמדות לתוכנית חובה להגיש ציון 80 ומעלה בשבעת קורסי הפסיכולוגיה:

  1. מבוא לפסיכולוגיה - 2 נ"ז
  2. פסיכולוגיה התפתחותית - 4 נ"ז
  3. פסיכופתולוגיה - 4 נ"ז
  4. תיאוריות אישיות - 2 נ"ז
  5. פסיכופיזיולוגיה - 2 נ"ז*
  6. סטטיסטיקה - 2 נ"ז*
  7. שיטות מחקר - 2 נ"ז*
  • את הקורסים המסומנים בכוכבית ניתן להשלים במהלך הסמסטר הראשון של שנה א'.
  • חשוב לציין, שתינתן עדיפות למועמד/ת שיציגו את כל שבעת הקורסים במעמד ההרשמה.

לצורך ספירת הנקודות:
רוב המוסדות - 1 ש”ש = 2 נ”ז = 30 שעות
בר אילן - 1 ש"ש = 1 נ”ז = 30 שעות

לימודי אמנות

להגשת מועמדות לתוכנית חובה להגיש 500 שעות אמנות. מועמדים חסרי רקע קודם בתחום האמנות יידרשו לצבור 500 שעות לימודי אמנות, מתוכן לפחות 300 שעות פורמליות ו-200 שעות לא פורמליות כמפורט להלן:

300 שעות לימוד פורמליות בתחום אמנות (מעשי)

  • לימודי אמנות ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג או ממוסד מקצועי או אמנותי, המוכר על ידי משרד החינוך או על ידי משרד התרבות והספורט.
  • חובה קורסים יישומיים / סדנאיים הכוללים: ציור, פיסול, רישום ואיור.
  • תעודת בגרות מלאה במגמת אמנות פלסטית / חזותית 5-7 יח"ל בציון 80 יכולות להיחשב עד 100 שעות מתוך ה-300. ההכרה בשעות אלו הנה לפי שיקול הדעת של ועדת הקבלה.

200 שעות לימוד לא פורמליות
שעות אלו יכולות לכלול קורסים סדנאיים שנלמדו: במוסדות מוכרים, מורים פרטיים שיש להם תעודת הוראת אמנות, חברי אגודת הציירים והפסלים, אמנים פעילים (למשל, מציגים בתערוכות).

  • קורסים בציור, רישום, פיסול ואיור יכולים להיחשב במסגרת 200 שעות.
  • קורסים בצילום, עיצוב, מדיה דיגיטלית, וידאו, עבודה בעץ, מתכת, קולאז', קדרות, אמנות טקסטיל, קליגרפיה, הדפס, אנימציה, בובטרון, מלאכה, הדפס, תולדות האמנות יכולים להיחשב עד 56 שעות בכל תחום.
     
  • יש להגיש תיק עבודות חדש, הכולל 8 יצירות מלימודי ההשלמה.
  • ההכרה בשעות הלא פורמאליות היא לשיקול הדעת של ועדת הקבלה.
  • שעות אלו ניתן להשלים במהלך השנה ראשונה.
  • קורסים מקוונים (online) לא נחשבים לצבירת שעות.

יש להגיש את נתוני הקבלה הבסיסיים לא יאוחר מיום 31/5/26. למען הסר ספק, יש לבצע הרשמה לביה"ס לפני סגירת ההרשמה.

ממוצע מעבר לשנה ב' הוא 80.

בנוסף חובה ציון 80 בקורסים: "תיאוריות ויישום" ו-"סמינר קליני".

טיפול באומנויות - אמנות חזותית

טיפול באמנות משתמש בחומרי אמנות, בתהליכי יצירה ובדמיון כבסיס לטיפול. טיפול באמנות משלב בין תיאוריות וטכניקות פסיכותרפויטיות מסורתיות לבין הבנת היבטים פסיכולוגיים של תהליכי היצירה ותכונותיהם של חומרי האמנות. בטיפול באמנות ניתנת חשיבות מרכזית למערכת היחסים הנרקמת בין המטופל / אמן, למטפל ולעבודות האמנות עצמן. מטפלים ומטפלות באמנות מתמקדים.ות בהכשרתם.ן הן באמנות והן בפסיכותרפיה ופועלים.ות בהקשרים של בריאות, בריאות הנפש, קהילה וחברה.

הכשרה מקצועית

הלמידה בתכנית מבוססת על עקרונות ויישום פסיכותרפיה פסיכודינמית בהקשר של טיפול נפשי, המבוססת על אמנות מסורתית ומגמות באמנות עכשווית.
התכנית מעודדת את הסטודנטים.ות לפתח את האמנות והיצירתיות האישית בחיבור לצמיחתם.ן והתפתחותם.ן האמנותית.

הסטודנטים.ות הלומדים בתכנית מבססים.ות ידע קליני מעמיק, הכולל התנסות מעשית תוך התייחסות למגוון אוכלוסיות והבנת צרכים ייחודיים בטיפול. באמצעות לימודים תאורטיים, עבודה קלינית ולמידה חווייתית ישולבו הבנה דינמית והתנסות מעשית לפיתוח מודעות ביחס לעצמי וביחס לאחר.
לבוגרי.ות תואר זה, הכולל שנת התמחות (שנה ג'), תתאפשר השתלבות מקצועית במסגרות שונות בשירותים החברתיים, ברווחה, במשרד הבריאות, בחינוך ובאופן פרטי. כמו-כן, יתאפשר רישום לאגודה המקצועית לטיפול באמנויות בישראל - יה"ת

פתיחת שנת לימודים
אוקטובר

אורך התוכנית
3 שנים

מבנה התכנית
שנתיים לימודים ובסופם קבלת תואר ושנת סטאז' / שנת התנסות - שנה ג', בהתאם לחובת השתלבות מקצועית מטעם משרד החינוך והבריאות.

מתכונת לימודים

  • שנה א'
    • סמסטר א - יום חמישי * יום לימודים ילמד בקמפוס ובנוסף חצי יום של הכשרה מעשית.
    • סמסטר ב' - יום חמישי * ויום שישי במהלך חצי סמסטר (9 שבועות). ימי הלימוד יתקיימו בקמפוס ובנוסף חצי יום של הכשרה מעשית.
  • שנה ב'
    ימי לימודים ילמדו בקמפוס ובנוסף כיומיים של הכשרה מעשית.
    סמסטר א' - יום רביעי ויום שישי
    סמסטר ב' - יום רביעי 
  • שנה ג' תתקיים בהתאם למתווה המקצועי בהיתר המל"ג. ההכשרה המעשית צפויה להיות בהיקף של 960 שעות. אלו יחולקו על 3 ימי  הכשרה בשבוע ויום לימודים והדרכה נוסף במכללה.

במהלך שנת הלימודים מתקיימים 3 קורסי אינטנסיב מקצועיים (ימים מרוכזים)**

  • אינטנסיב אוריינטציה - לפני תחילת הלימודים
  • אינטנסיב במהלך חופשת סמסטר א'
  • קורס אינטנסיב קיץ

* יום הלימודים אינו סופי ונתון לשינוי.
** לתכנית אפשרות לקיים שינויים המותאמים לדרישות ועפ"י הצורך.

איה כץ
איה כץ
מנהלת הכשרה קלינית

 

שנה א': 120 שעות (סמינר קליני)
שנה ב': 480 שעות (פרקטיקום)

סה''כ 600 שעות.

שנה ג': לאחר השלמת דרישות התואר, עמידה בתנאים האקדמיים וביצוע 600 שעות ההכשרה בשדה, על הסטודנטים.ות להשלים בשנה ג' 960 שעות התמחות והדרכה נוספות (סטאז').

שעות ההכשרה בשנה ג' יחולקו באופן הבא:

  • 760 שעות הכשרת שדה (עבודה מעשית)
  • 200 שעות קורסים וסמינר הכשרה

לפי הוראות משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה, יש לסיים את שתי שנות הלימוד לתואר שני עם 600 שעות הכשרה מעשית, ולאחר מכן להשלים 960 שעות נוספות תחת פיקוחו של מוסד הכשרה מוכר על ידי המל"ג להכשרת מטפלים באמנויות (סה"כ 1,560 שעות במשך שלוש שנים).

שנה א'

  • ההתנסות מיועדת למספר סטודנטים.ות, העובדים.ות עם מטופלים.ות / תלמידים.ות במשך השנה.
  • הסטודנטים.ות והמטופלים.ות / תלמידים.ות נפגשים אחת לשבוע. משך המפגש הינו כ-3 שעות, אשר מתוכן שעה אחת מיועדת לפעילות משותפת עם האוכלוסייה המטופלת והשעתיים הנותרות מיועדות לעיבוד ולמידה של הסטודנטים והמנחה בלבד.
  • סה''כ ההתנסות הינה בהיקף של 120 שעות אקדמיות.
  • הסטודנטים.ות יודרכו ע''י מטפלים.ות / מדריכים.ות מוסמכים.ות. הדרכה וליווי זה הינם באחריות המכללה.

שנה ב'

במסגרת ההכשרה, על הסטודנט.ית והמדריך.ה לעמוד בהתחייבויות הבאות:

  • עבודת הסטודנט.ית תעשה ללא שכר.
  • על הסטודנט.ית לעבוד בממוצע כ-14-12 שעות שבועיות במשך שנה, סה''כ 480 שעות שנתיות. מחצית השעות תהיינה שעות טיפוליות הן במתכונת פרטנית והן במתכונת קבוצתית, והמחצית השנייה כוללת הדרכה, שעות של למידה תאורטית-קלינית והשתתפות בפעילויות המתקיימות במוסד (ישיבות צוות, הצגות מקרה, פגישות עם הורים ומשפחות וכו'). ההדרכה כלולה בשעות ההעשרה.
  • על הסטודנט.ית לקבל הדרכה על עבודתו בהיקף של לפחות שעה שבועית אישית. כמו כן, הסטודנט.ית ישתלב במסגרות העשרה והדרכה נוספות הקיימות במוסד. המדריך בכל מוסד חייב להיות מטפל מוסמך (בעל תואר M.A לפחות בתחומים כגון: פסיכולוגיה, עו''ס, קרימינולוגיה וכו'). אם המדריך הינו מטפל באמנות – עליו להיות מטפל בתחום האמנות בו מתמקד הסטודנט ובעל ותק של לפחות 5 שנות ניסיון.

שנה ג' - הכשרה מעשית מתקדמת

הקבלה לשנה ג' מותנית בסיום חובות 2 שנות הלימוד לתואר ובהערכה חיובית בציון "עבר" בהכשרה מעשית.

  • מכללת ספיר שומרת לעצמה את הזכות לערוך שינויים נדרשים בהתאמת תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד.
  • פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים.

  שעות קבלה במזכירות המחלקה

יום חמישי: 10:00 - 12:00
ביתר ימי השבוע: בתיאום מראש במייל בלבד

  שעות מענה טלפוני

ימים ג' - ה' בין השעות
09:00 - 10:00

  בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

atva@sapir.ac.il

לפרטים נוספים וייעוץ

מרכז מידע ורישום - 6606* | 077-9802802
info@sapir.ac.il

* הענקת התואר מותנית באישור סופי של המל"ג