רישום וציור למתחילים

רישום מקוון

יש להירשם במקביל למצפן
232603 מספר פתרון למידה לרישום במצפן

* שימו לב מצורפת רשימת ציוד עבור הקורס

הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה"
ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"ד

* פתיחת קורס נדחה לתחילת יולי , תאריכים מדוייקים יתפרסמו בהקדם

מרצה

אנה דן, תאור ניסיון בהדרכה והנחיה: 20 שנה מרצה לרישום וציור במכללת ספיר. השתתפה בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות.

קהל יעד

גננות, מורות/מורים יסודי ועל יסודי.

מקום הלימודים

המכללה האקדמית ספיר

תיאור הקורס וראציונל

קורס יעודי לעובדי הוראה. הקורס מקנה יסודות ראשוניים לאמנות הרישום והציור. הוא משלב תאוריה והתנסות, תרגילים ועבודות שהמורים יוכלו ליישם בפעילויות בכיתה. הכרה של רשמים וציירים בארץ ובעולם מתקופות קודמות ועד היום.

מטרות הקורס

  • הקניית כלים בסיסיים ויסודות ראשוניים לאמנות הרישום והציור.
  • התנסות בטכניקות רישומיות וציוריות שונות.
  • התנסות בחומרים שונים.
  • התנסות ברישום ובציור כישום למידה תוך חיבור לתכנים המלמדים המורים בכיתות וכחוויה המאפשרת הבעה.
  • הקורס יעודי לעובדי הוראה ואין צורך בידע מוקדם.

ראשי פרקים מרכזיים בהשתלמות

  • מושגים בסיסיים באמנות הרישום והציור כגון: קו, כתם, צורה, מרקם, אור וצל, נפח, פרופורציות, פרספקטיבה, נקודת מבט, קומפוזיציה.
  • רישום וציור מהתבוננות בטבע דומם ובצילומים.
  • טכניקות שונות וחומרים שונים ברישום ובציור.
  • המרת התלת ממד לדו ממד: הבנת הצורה התלת ממדית של חפצים וחללים ויצירת אשליה של נפח ועומק על משטח הדו-ממד.
  • הבנת תפקיד הצבע בציור והצבע כהבעה.

תכנית לימודים

מפגש נושא המפגש טכניקת עבודה
1

הכרות.
צגת: עבודות מתולדות הרישום. הכרות עם סגנונות שונים ברישום: מהתבוננות, כאמצעי להבעה. 
הכרות והתנסות בעפרונות השונים: רך/קשה, כתם/קו. רישום רישום טבע דומם עם עפרונות.
חלל נגטיב: דרך נוספת להבנת התלת ממדיות של חפצים.

סינכרוני 
יום א' 21/7
6 שעות אק'
14:00-9:00

2

שיטות מדידה: למידה והתנסות בטכניקת המדידות להבנה ותפיסה של פרופורציות החפצים, גוף האדם ועוד.
אור/צל: מצגת על עבודותיהם של קאראווג'ו ורמברנדט.
אור וצל כאמצעי ליצירת אשליה של הנפח. 
הסבר על פחם/מחיקות. רישום בפחם.
מצגת על עבודות של ויליאם קנטרידג'.

סינכרוני 
יום ב' 22/7
6 שעות אק'
14:00-9:00

3

מצגת של ציורים מתולדות האמנות ועד ימינו. 
הכרות עם גלגל הצבעים: צבעי יסוד, משניים, משלימים/מנוגדים, חמים/קרים.
התנסות בערבובים של צבעים. סקלות. 
ציור בצבעים משלימים/מנוגדים.
מצגת של ציורים בחומרים שלא מעולם הציור: עבודות של גל ווינשטיין, דויד גוס ועוד.
ציור באדמה.
הסבר על מטלת סיום הקורס.

סינכרוני
יום ג' 23/7
6 שעות אק'
14:00-9:00

4

עבודה על מטלת סיום הקורס.
הגשת המטלה בשיעור האחרון.

א-סינכרוני
יום ד' 24/7
6 שעות אק'

5

העתקה מצילום בשיטת גריד (Grid).
ציור בצבעי גואש/אקריליק.
פרסנטציה של המטלה ושיח כיתתי.
סיכום הקורס.

סינכרוני
יום ה' 25/7
6 שעות אק'
14:00-9:00

ביבליוגרפיה

  • ברש, מ. (1982). מבוא לאמנות הרינסנס. מוסד ביאליק, ירושלים.
  • גדות, חיה (2004). היבטים בהבנת האמנות הפלסטית. תל-אביב: דוד רכגולד ושות', עמ' 430-447.
  • יכטהימר, ב. (1992). ציור ורישום. אחיאסף, תל-אביב.
  • ורדי, יגאל, 1996, מימזיס, משכל, תל-אביב.
  • לוי, איתמר, "הערות מבוא לדיון בראייה ובהתבוננות", סטודיו, גיליון מס' 43, מאי 1993.
  • מישורי, אליק, 2000, תולדות האמנות: מבוא כללי, האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב.
  • מישורי, אליק, 2008, טבע דומם: מייצוג של חפצים לחפצים של ממש, האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב.
  • עמישי-מייזלש, זיוה (1981). אמנות בעידן הטכנולוגי. יחידות 1-2. רמת אביב: האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 45-29.

חומרים לקורס "רישום וציור"

  • עפרונות
    • HB או 2HB (הם העיפרון הרגיל)
    • 6B או 4B
  • מחק
  • מחדד
  • פחם טבעי (קופסה. פחם בעובי בינוני)
  • מחק לפחם
  • פלטה, אפשר צלחת גדולה שטוחה (לערבוב הצבעים)
  • 2 כלים למים
  • נייר לבן 240 ג"ר גודל רבע גיליון (35x50 ס"מ): 1 בלוק (בלוק: 12 ניירות).
  • נייר לבן 240 ג"ר גודל שמינית גיליון (35X25 ס"מ): 1 בלוק (בלוק: 12 ניירות).
  • צבעי אקריליק או צבעי גואש
    • צהוב
    • אדום
    • כחול
    • לבן
    • שחור
  • 2 מכחולים שער רך
    • מכחול לפרטים קטנים, עגול מס' 1 או 2
    • מכחול יותר רחב, שטוח (רוחב השער 1 ס"מ או מעט יותר)
  • 1 שקף רגיל גודל A4 (אין צורך שיהיה מתאים למכונת צילום)
  • Artline 250 permanent marker 0.4 שחור
  • סרגל 50 ס"מ

יש להביא את החומרים לשיעור הראשון