יחד כאן ועכשיו - חינוך במודעות

הקורס מתקיים בשיתוף מרכז מיינדפולנס שער הנגב

רישום מקוון

יש להירשם במקביל למצפן
232199 מספר פתרון למידה לרישום במצפן

ניתן להשתתף בקורס גם מרחוק. קישור לזום יישלח לנרשמים בסמוך לפתיחת הקורס

הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה"
ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"ד

מרצה

מיטל ונוק

תאור הקורס

מערכת החינוך בארץ גדושה בעבודה חינוכית ובניסיון לתת כלים לדור הבא לא רק מבחינה אקדמית אלא גם מבחינת רכישת מיומנויות חברתיות והתמודדות עם הקשיים השונים הנלווים למחיה במדינה תחת מלחמה. קשיבות (מיינדפולנס) הינו תחום רחב שהחל את דרכו במערב לפני 30 שנה ומאז התרחב השימוש בו להרבה מסגרות עבודה שונות. תרגול המיינדפולנס נחקר רבות במסגרות חינוכיות ונראה כי הוא מתקשר לרווחה נפשית גבוהה, להפחתת לחץ וחרדה ולהתמודדות בריאה יותר עם קונפליקטים ועם שינויים.  

המצב הקיים בארץ מפגיש את המחנכים בישראל עם סביבת עבודה עמוסת שינויים, דינמית וקונפליקטואלית  שבתוכה הם נדרשים להתמודד עם קשיהם האישיים ובנוסף מוטלת עליהם האחריות לחנך ולתת גם לתלמידיהם כלים להתמודדות. 'יחד כאן ועכשיו' שמה דגש על השימוש במיינדפולנס ככלי להתבוננות והתמודדות עם קונפליקטים פנימיים וחיצוניים, בעזרתה ניתן לפתח תקשורת בריאה עם עצמי ועם האחר. 

הקורס מהווה בסיס לעבודת תזה שעוסקת במיינדפולנס בתחום החינוך, המורים המשתתפים בקורס יעברו ראיונות אישיים עם מנחת הקורס בתחילת ובסיום הקורס.

מטרות הקורס

  • הכרות ותרגול טכניקות מיינדפולנס בחיי היום יום ובפרט בעולם החינוך.
  • הכרות עם עולם הקונפליקט, מה ניתן ללמוד ממנו, אילו כלים יש לנו? 
  • הכרות ותרגול תקשורת מקרבת, איך לגשת לקושי עם עצמי ועם האחר? 
  • כלים לעבודה בקשיבות כחלק ממסגרת חינוכית ובעבודה עם ילדים ועם צוות כאחד.

תוצאות צפויות

המורים.ות יישמו את פרקטיקות המיינדפולנס בכיתה בדרך התמודדותם.ן עם קונפליקטים וישלבו את הידע שרכשו בארגז הכלים החינוכי שלהם.ן. 

ראשי פרקים מרכזיים בהשתלמות

  • מיינדפולנס ככלי עבודה בחינוך 
  • הלא צפוי וכיצד אנו מביטים בו 
  • קונפליקט כדרך לצמיחה משותפת 
  • מאזן ריגשי, הרגש ואיפה אני פוגש אותו 
  • תקשורת מקרבת ואמפתיה, אני כאדם ואני כמחנכת הדור הבא 

מטלת סיכום

  • המורים.ות יתבקשו להגיש יומן ריגשי מן התהליך שיעברו.
  • המורים.ות יתבקשו לכתוב רפלקציה של עד עמוד ויענו על השאלה "כיצד מיינדפולנס יכול לשנות את העולם החינוכי?".

תכנית לימודים

מפגש תאריך ושעות נושא המפגש טכניקת עבודה
1 1.7.24
9:00-11:30

היכרות עם עולם הקשיבות, למה אני כאן, אימון של הדעת, חלוקת כלי העזר

מפגש פרונטלי

2 4.7.24
9:00-11:30

זוויות ראייה, איך אני מסתכל על העולם, איך האחר מסתכל

מפגש פרונטלי

3 8.7.24
9:00-11:30

נשימה מודעת, הסתכלות על הכאן ועכשיו ביחסים עם האחר

מפגש פרונטלי

4 11.7.24
9:00-11:30

חמלה ואמפתיה, הקשבה אקטיבית לעצמי ולאחר

מפגש פרונטלי

5 15.7.24
9:00-11:30

התמודדות עם שינויים, פיתוח התבוננות חדשה במציאות משתנה 

מפגש פרונטלי

6 22.7.24
מפגש א. סינכרוני - הגשה

הקונפליקט הפנימי - עבודה אל מול הקושי שאני מוצא בתוך עצמי, איך לגשת, איך להקשיב 

עצמאי בבית

7 29.7.24
9:00-11:30

הקונפליקט עם האחר - התבוננות בקשיים השונים שאני נתקל בהם עם האחר ועם הסביבה וכלים להתמודדות קשובה 

מפגש פרונטלי

8 5.8.24
9:00-11:30

מיינדפולנס כחינוך - אורח חיים לחינוך קשוב 

מפגש פרונטלי

9 8.8.24
מפגש א. סינכרוני - הגשה
מיינדפולנס כאורח חיים אישי - פיתוח גישה קשובה להתבוננות והתמודדות עם קונפליקט עצמאי בבית
10 12.8.24
9:00-11:30
מפגש מסכם - יוצאים לדרך קשובה כאנשים וכמחנכים  מפגש פרונטלי