מסך וכיתה - דיאלוג: שימוש בקולנוע ככלי ליצירת שיח

רישום מקוון

יש להירשם במקביל למצפן
232275 מספר פתרון למידה לרישום במצפן

* שימו לב מצורפת רשימת ציוד עבור הקורס

הקורס מוכר לפיתוח מקצועי במסגרת "אופק חדש" / "עוז לתמורה"
ובהתאם למתווה שנה"ל תשפ"ד

מרצה

טל אלוני

קהל היעד

מורים על יסודי

מקום הלימודים

קורס יתקיים בזום

תאור הקורס

אנחנו מוקפים במסכים בכל אשר נפנה, ומאז הופעת הסמארטפון, אנחנו גם נושאים מסך לכל מקום בכיסנו. המסכים בוודאי גם דומיננטיים מאוד בעולמם של תלמידי בית הספר - לפעמים נדמה שבני נוער מדברים "מסכית" שותפת אפילו יותר משהם מדברים עברית.

מטרת הקורס היא לעזור לכם, המורים, להפוך את המסך לכלי משמעותי ומהותי בכיתה. איך ממנפים את המדיה האודיו-ויזואלית והופכים אותה לחלק מהתהליך החינוכי, ויותר מכך - לכלי דיאלוגי, מעורר שיח?

הקורס ישלב מגוון של טקסטים אודיו-ויזואליים - קליפים, קטעי סרטים וסדרות, פרסומות וסרטוני מדיה (יוטיוב, טיקטוק וכד') מרחבי העולם, במטרה ליצור אקלים דיאלוגי בכיתה.

מטרות הקורס

  • דיאלוג - להקנות כלים לשימוש ביצירות אודיו-ויזואליות כפלטפורמה ליצירת דיאלוג ושיח בכיתה, כדי להעלות סוגיות רגשיות, חברתיות ואחרות. את הבסיס הרעיוני לקורס תספק גישתו של הפילוסוף היהודי-צרפתי בן המאה ה-20 עמנואל לוינס. זוהי גישה הומניסטית, בלתי שיפוטית, פתוחה ומקבלת, שמבקשת למקם במרכז החדר את האפשרות לדיאלוג.
  • אוריינות מדיה - להקנות כלים, ידע ומושגים שיאפשרו להבין איך השפה הקולנועית/אודיו-ויזואלית עובדת ויעזרו לפענח מה עומד מאחורי מה שאנחנו רואים ושומעים.
  • מהו המסר? - להקנות כלים לדיון על ערכים ואמונות העולים מתוך טקסטים אודיו-ויזואליים, ובכך לרתום את הטקסטים האודיו-ויזואליים לצורך הדיון החינוכי. 
  • עשיית סרטים - הסמראטפון הוא גם, בין השאר, כלי רב עוצמה ליצירת וידאו ואודיו. במסגרת הקורס יילמדו מיומנויות בסיסיות בעשיית סרטים, ואלו יאפשרו לחוות איך זה מרגיש להיות מאחורי המצלמה, ויותר מכך – יאפשרו להפוך את הסרטים שהתלמידים ייצרו לבסיס לדיון ולדיאלוג בכיתה.
  • מערכי שיעור - הקורס יקנה כלים ומיומנויות לבניית מערכי שיעור העושים שימוש בכלים אודיו-ויזואליים, כאשר הבסיס הוא לא המדיה או הסמארטפון, אלא נושא הלימוד בו מתמחה המשתתף.

ראשי פרקים מרכזיים בהשתלמות

  • השפה האודיו ויזואלית – איך היא מדברת איתנו?
  • דיאלוג – בעקבות עמנואל לוינס.
  • עשיית סרטים – כמה כלים פשוטים ליצירת סרטונים באמצעות הסמראטפון
  • בניית מערך שיעור – כל משתתף יבנה מערך שיעור שמתאים בבסיסו למקצוע ההוראה בו הוא מתמחה, ושיעשה שימוש בכלים שנלמדו בקורס.

רכיבים יישומיים

אלו פעולות יבצע המורה בעבודת ההוראה-למידה כתוצאה מחוויית הלמידה שיעבור:

  • השתתפות פעילה
  • ניתוח של טקסטים אודיו-ויזואליים
  • יצירה של סרטונים קצרים באמצעות הסמארטפון
  • יצירת מערך שיעור העושה שימוש בכלים שנלמדו בקורס

תכנית לימודים

מפגש תאריך ושעות נושא המפגש טכניקת עבודה
1 7.7.24
11:00-13:30

השפה האודיו-ויזואלית - איך היא מדברת אלינו? חינוך בעולם של מסכים. על היתרונות והסכנות של המסכים בעולם של היום, ובפרט בתחום החינוך.

זום

2 8.7.24
11:00-13:30

השפה האודיו-ויזואלית - מבוא למבע קולנועי. ניתוח קטעי סרטים, קליפים, סרטוני יוטיוב, טיקטוק ועוד, כדי להבין את השפה הקולנועית ולבחון את השפעתה ופעולתה עלינו, הצופים. הפריים והסיפור הקולנועי.

זום

3 9.7.24
11:00-13:30

השפה האודיו-ויזואלית - המשך מבוא למבע קולנועי. האמצעים משתכללים: צבע (ושחור לבן), סאונד, תנועה, מוזיקה, תפאורה, איפור, תאורה, תלבושות – שום דבר בסרט אינו מקרי (וגם כשהוא מקרי, אז הוא מקרי באופן מכוון). בסוף המפגש - משימת הגשה #1. המפגש הבא יתקיים ביום ה', כדי לאפשר למשתתפים לעבוד על ההגשה.

זום

4 11.7.24
11:00-13:30

השפה האודיו-ויזואלית - פרזנטציות בשיעור של הלומדים בהשתלמות: קטעי סרטים/סדרות/קליפים וניתוחם. 

זום

5 א-סינכרוני (מוקלט)

קולנוע ודיאלוג, בעקבות לוינס - מפגש א-סינכרוני (מוקלט). איך הופכים הקרנה של סרט בכיתה לדיון משמעותי? איך הגישה הפילוסופית-הומניסטית של לוינס יכולה לעודד שיח בכיתה? איך ממנפים את ההבנה של הסרט (או הקליפ, סרטון היוטיוב, סרטון הטיקטוק, וכו') לעיסוק בשאלות של ערכים ורעיונות?

שיעור א-סינכרוני

6 21.7.24
11:00-13:30

קולנוע ודיאלוג, בעקבות לוינס (והוגים אחרים) – אוריינות ויזואלית במאה ה-21. בעקבות מאמרים של פרופ' יובל נח הררי, פרופ' הנרי אונגר, פרופ' דפנה סרינג ורחל אסתרקין, נדבר חינוך לאוריינות מדיה ועל נקודות המפגש בין המדיה לבין עולם החינוך. מדוע רלוונטי היום, יותר מאי פעם, לחנך לאוריינות מדיה ולצפייה ביקורתית?

זום

7 22.7.24
11:00-13:30

קולנוע ודיאלוג, בעקבות לוינס (והוגים אחרים) – כלים לצפייה ביקורתית: בהמשך למפגשים הקודמים – נחבר בין הכלים לניתוח סרטים שנרכשו במפגשים הראשונים לבין התובנות לגבי השפעות המדיה והחשיבות לחנך למודעות ולאוריינות מדיה, וננתח מגוון של טקסטים אודיו-ויזואליים: יוטיוב, טיקטוק, ריאליטי, חדשות, פרסומות ועוד.

זום

8 א-סינכרוני (מוקלט)

איך לדבר קולנועית?  – מפגש א-סינכרוני (מוקלט) על הכלים הזמינים היום לכולם, ובחינם, ובאמצעותם אפשר להכין סרטים בכל כיתה ובכל גיל. בסוף המפגש, משימת הגשה #2 – יצירת סרטון קצר וכיפי (ביחידים או בקבוצות). 

שיעור א-סינכרוני

9 22.7.24
17:00-19:30
איך לדבר קולנועית?   הקרנת הסרטונים שיצרו הלומדים בהשתלמות. שיח סביב הסרטונים, בדגש על יצירת דיאלוג בכיתה סביב יצירות התלמידים. הסבר על משימת הסיכום – חיבור בין תחומי הידע של המשתתפים לבין הנושאים שנלמדו בקורס. זום
10 23.7.24
17:00-19:30
משימת סיכום – הצגת רעיונות וכיוונים לגבי משימת הסיכום, דיון בנושא ההשתלמות, רעיונות לעתיד, אפשרויות וחלומות. זום
משימת סיכום – הצגת תוצרי המשתתפים, דיון בנושא ההשתלמות, רעיונות לעתיד, אפשרויות וחלומות.