קורס פסיכולוגיה במצבי חירום בחברה הערבית מתיאוריה לפרקטיקה
סגל הקורס
שמעונה גרודזין-קיסרי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מנהלת שפ"ח אשדוד, רכזת חירום מחוז דרום
ד"ר סחר אלצאנע, פסיכולוגית חינוכית מומחית מדריכה, מנהלת שפ"ח אלקסום
ד"ר חסן גנאים, פסיכולוג חינוכי מדריך, סגן מנהלת השפ"ח אלקסום
על ההכשרה בתחום
פסיכולוגים חינוכיים עסוקים בחלק ניכר מזמנם בהתערבויות מערכתיות בזמן משבר. הן יכולות להיות בעקבות משברים נקודתיים, או במצבי חירום ארציים על רקע איומים ביטחוניים.
ההכשרה בתחום כוללת התייחסות לתשתית החוסן של המערכת החינוכית, למידה של התערבות מערכתית בזמן משבר והכשרה בסיסית בנושא הטיפול בנפגעי טראומה עם התערבות מותאמת תרבות.
מטרות הקורס
הקניית ידע בסיסי בנושא התפיסה וההשפעות הפסיכולוגיות, הפסיכו-פיזיולוגיות, ההתנהגותיות והחברתיות של אירועי לחץ ומשבר. הקורס יעסוק במצבי לחץ יום יומיים כמו גם במשברים אקוטיים, מצבי אי וודאות בתהליכי עיבוד והתמודדות עם אובדן ואבל.
יושם דגש מיוחד על:
- ההשפעות השונות של משברים ומצבי לחץ על הילדים מהגיל הרך ועד תום ההתבגרות.
- צרכי הילדים והמתבגרים, הנתונים במצבי לחץ ומשבר בעקבות מצב חירום.
- מיפוי מצבי לחץ וחירום מרכזיים בקרב מתבגרים בחברה הבדואית.
- גיבוש תכוניות התערבות וארגז כלים יצירתיים לסיוע פסיכו-חינוכי באירועי לחץ ומשבר במערכת החינוך, ברמת הפרט, המשפחה, הכיתה המערכת והקהילה באופן מותאם תרבות.
צורות הלמידה בקורס
הקורס יועבר בדרך של הרצאות, התנסויות בסדנאות, עבודה בקלפים טיפוליים, ניתוחי אירוע, משחקי תפקיד, וסימולציות. ילמדו ויתורגלו כלי התערבות מגוונים (מילוליים ובלתי מילוליים). יעשה שימוש בסרטים וקליפים. תינתן במה לדיון במקרים אקטואליים שהמשתתפים יביאו מן השדה ו/או מן הכרוניקה היום יומית בארץ ובעולם.
קהל יעד
פסיכולוגיות ופסיכולוגים מתמחים ומומחים, שרוצים להעמיק את האינטגרציה בין הידע התיאורטי לבין פרקטיקות ומודלים עדכניים ייחודיים לטיפול במצבי חירום בחברה הבדואית.
דרישות הקורס
- נוכחות מלאה
- השתתפות פעילה
- כתיבת תרגיל מסכם - עבודת הסיכום הנדרשת: הצגת התערבות מערכתית בזמן חירום, תוך הסתמכות על המשגות תיאורטיות שנלמדו במהלך הקורס.
היקף הקורס
40 שעות אקדמיות, במהלך 6 ימים מרוכזים, בין השעות 9:00 - 15:30
3 ימים פרונטליים ו-3 ימים בזום
בתאריכים: 24-26/9/24, 8/10/24, 3/11/24, 27/11/24
מבנה הקורס
מס' מפגש | הנושא הנלמד | התוכן | מספר יחידות |
---|---|---|---|
1 |
היכרות עם מושגי יסוד |
היכרות וחוזה עם המנחות והלומדים. |
1 6 |
עבודה חווייתית על אירועי חיים של הלומדים וזיהוי מוקדי הכוח להתמודדות (גשר מאחד ודומיו) | |||
2 |
הבחנה בין טראומה וחירום בניית חוסן |
הגדרה של מצבי חירום והבנה של השפעתם על המערכת החינוכית (רצפים, מעש"ה, אאמ"א, קמ"צ) |
4 3 |
בניית חוסן אישי, כיתתי ומערכתי | |||
3 |
צל"ח התארגנות בזמן חרום תהליכי עבודה מסודרים בטראומה |
התארגנות מוקדמת למצבי חירום במערכת החינוך התארגנות באירועים רחבי היקף, כולל הצורך בניוד עובדים. עבודה בחדרי מצב / חדר מורים
|
2 2 1 |
4 |
אתיקה בחירום ניתוח מקרים טיפול בטראומה בגישות שונות |
חובת הדיווח, סודיות, אישור הורים לטיפול ועוד הצגות מקרה של משתתפי הקורס שילוו את הקורס עד לסיומו CBT, גישות טיפול גוף - נפש (ביו פידבק, דמיון מודרך, EMDR ועוד), גישות באמצעות הבעה ויצירה (ביבליותרפיה, אומנות ועוד) |
2 3 2 |
5 |
אספקטים תרבותיים בהתערבות טיפולית קהילתית ממוקדת חירום אובדן ואשכול מנקודת מבט תרבותית |
הצגת מקרי התערבות בתקופת המלחמה ולמידה הדדית התערבות וטיפול |
4 3 |
6 |
מודל להתמודדות עם תופעת האובדנות בחברה הערבית בדרום סיכום הקורס |
תכנית מניעה, הערכה וטיפול הצגת מקרה
|
4 2 1 |