התפתחות בחביון מאני לאנחנו - טיפול פרטני וקבוצתי בכיתה
מרצה
ד"ר חנה פישר גרפי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית ומרפאה בהבעה ויצירה. פיתחה גישה התפתחותית חדשה לגיל החביון, שיטת טיפול פרטנית "במעטפות" וכן את תכנית ההתערבות הכיתתית בגפן "מאני לאנחנו". כתבה ספרים ומאמרים בתחום ומלמדת בתוכנית "תרפיה חברתית לילדים" באוניברסיטת בר-אילן ובמכון "מפרשים".
תיאור הקורס
המטלה ההתפתחותית בגיל החביון היא פיתוח "עצמי חברתי קבוצתי". הילדים בגיל הזה הופכים ומתאמנים על חיים בקבוצה גדולה. התפתחות זאת מתרחשת אצל כל ילד בכל תחומי ההתפתחות: שכלי, רגשי, מוסרי, התנהגותי וחברתי. התרחשותה תתקיים בתנאי בסיסי והוא - קיומה של קבוצה גדולה - הכיתה. ידיעה התפתחותית זאת היא חדשנית ומביאה לשינויים ניכרים בגישה החינוכית והטיפולית לתופעות שונות הקיימות בגיל: היררכיה חברתית לא שוויונית הכוללת מלכי כיתה, ילדים דחויים או לא מקובלים, "לחץ חברתי", הפרעות משמעת, ערעור סמכות מורים ועוד.
מטרות הקורס
להקנות ידע על השלב ההתפתחותי ועל המטלה העיקרית בו. להבהיר את התופעות השליליות של הגיל בהיבט התפתחותי חדש. ללמד את המיומנויות החברתיות הקבוצתיות המתפתחות בגיל. מיומנויות אלה ייחודיות לגיל החביון והן שונות מהמיומנויות החברתיות - רגשיות המתפתחות בשלבים מוקדמים או מאוחרים לחביון, שהן לרוב בינאישיות. בהשתלמות נלמד על הקשר בין ה"זרימה" עם חברת ילדי הכיתה ובין הנורמות החברתיות, התפתחות העצמאות הקבוצתית, ההיררכיה החברתית, דחייה חברתית, הפרדה מגדרית, התפתחות מוסרית חברתית, התפתחות אמפתיה חברתית ועוד.
נלמד כיצד לזהות מצבים של ילדים, אשר סובלים חברתית ושאינם "זורמים" עם הקבוצה, נלמד להבין ולפרש מצבי "חסימה בזרימה" וכן נלמד כלים פרקטיים ל"שחרור הזרימה" ולפיתוח מיומנויות חברתיות קבוצתיות -כיתתיות , הן בטיפול פרטני "במעטפות" והן בהתערבות כיתתית המופעלת בגפן "מאני לאנחנו".
אופן הלמידה
הלמידה תערב למידה פרונטלית ובזום. אופני הלמידה יהיו למידה תיאורטית לצד סדנאות חווייתיות ואימון בפרקטיקה הטיפולית הפרטנית והכיתתית.
קהל יעד
פסיכולוגיות ופסיכולוגים מתמחים, המעוניינים להרחיב את הידע התיאורטי והפרקטי וכן ללמוד שיטת טיפול בילדים בגיל החביון, הן ברמה הפרטנית והן כיתתית.
דרישות הקורס
פתיחות וסקרנות ללמידה תיאוריה ופרקטיקה חדשניות.
היקף הקורס
40 שעות אקדמיות.
מקום הלימודים
קמפוס מכללת ספיר.
תאריכים
24-26 לספטמבר בין 10:00-16:00 פרונטלי.
3 ימים בזום - 8.10 בשעות 10:00-15:00, 3.11 בשעות 10:00 - 15:00, 27.11 בשעות 10:00 - 15:00
שכר לימוד
765 ש"ח
מבנה הקורס
מס' מפגש | הנושא הנלמד | אופן הלמידה |
---|---|---|
1 | היכרות סדנאית. תיאוריות התפתחותיות והכרת השלב ההתפתחותי-החביון. | פרונטלי |
2 | התפתחות תקינה ולא תקינה של ילדים בגיל זה ונושאים התפתחותיים בחביון: עצמאות קבוצתית, גמישות חברתית, סכרון ואחידות חברתית, מוסריות חברתית, הררכיה חברתית, נורמות חברתיות בשלב החביון. | פרונטלי |
3 | הכרות עם תופעת הדחייה החברתית בהיבט ההתפתחותי בשלב החביון, כגון: חרם/דחיה חברתית, דחייה מגדרית, חוסר באמפתיה בינאישית, שינויים במוסריות, נורמות חברתיות שליליות, אלימות, הפרעות והפרות משמעת, היררכיה חברתית, ערעור סמכות המורים, יריבות בין כיתות, ועוד. | פרונטלי |
4 | תפקיד הצוות החינוכי וההורים בשלב התפתחותי זה, כתומכים בהתפתחות הקבוצה ועקרונות בהדרכת הורים למילוי תפקידם בצרכים ההתפתחותיים של הגיל | בזום |
5 | לימוד שיטת טיפול פרטנית בילדים דחויים חברתית- טיפול במעטפות. | בזום |
6 | היכרות עם תוכנית התערבות "מאני לאנחנו" – תוכנית להתערבות כיתתית לקידום ההתפתחות באופן פרטי וקבוצתי. הפחתת תופעות שליליות: חרם, דחייה חברתית, היררכיה חברתית, "לחץ חברתי", הפרעות משמעת ועוד. | בזום |