לגדול בסביבה גמישה: התערבויות טיפוליות במודל ACT עם סביבת הילד - הורים ומערכת

מרצה

עדי הירש, פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכותרפיסטית קוגניטיבית-התנהגותית, מפתחת מודל "גמישות פסיכולוגית הורה-ילד", אשר הוצג בכנס ACT העולמי, 2023. מטפלת ומדריכה בגישת ACT, בדגש על עבודה עם הורים, ילדים ומתבגרים. מרצה על ACT ו-CBT במכון 'מפרשים', בתי-ספר לפסיכותרפיה, תכניות הכשרה, כנסים מקצועיים ובקורסים דיגיטליים. בעלת קליניקה פרטית במודיעין ובטיפול מקוון.

תיאור הקורס ומטרותיו

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) הנה גישה טיפולית המשתייכת לגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. הגישה שואפת לטפח גמישות פסיכולוגית אצל המטופל.ת כדרך להתמודד עם מגוון רחב של תסמינים, להרחיב את רפרטואר ההתנהגויות ולחיות חיים בעלי ערך ומשמעות. 

גישת ACT מתבססת על מדע הקשרי-התנהגותי הגורס שלהקשר בו מתרחשת התנהגות יש השלכות על המצב הנפשי ומתוך כך יש משמעות רבה לעבודה עם הדמויות המשמעותיות בסביבת הילד.ה כדרך להשפיע על בריאותו הנפשית ועל חוסנו הנפשי. מתוך ראייה זו, הקורס יעסוק בהיבטים התיאורטיים והיישומיים של ACT בעבודה טיפולית הורים ובעבודה המערכתית של הפסיכולוג.ית החינוכי.ת.

בהיבט הטיפולי, הבסיס ללמידה יהיה מודל "משושה הגמישות" של ACT, הכולל 6 תהליכים הפועלים להגברת הגמישות הפסיכולוגית. למודל הקלאסי יתווסף היבט רב מימדי, הלוקח בחשבון את המורכבות של עבודה עם הורים, תוך התבססות על המודל שפיתחה עדי הירש "גמישות פסיכולוגית הורה-ילד", המכוון להרחבת הגמישות הפסיכולוגית בשלושה מימדים: של ההורה כאדם בפני עצמו, של הילד ושל הקשר בניהם.

בהמשך הסדנה יורחב המודל הרב-מימדי להבנת היבטים מערכתיים בעבודת הפסיכולוג החינוכי כגון קונסולטציה ואבחון מערכת. כמו-כן, יושם דגש על חוויית הפסיכולוג החינוכי במערכת, מתוך נקודת המבט של גישת ACT. 

אופן הלמידה

הקורס משלב למידה תיאורטית וחוויתית וכן צפייה בסרטונים ותרגול בקבוצות קטנות של המיומנויות שנלמדו.

קהל יעד

פסיכולוגים ופסיכולוגיות חינוכיים בכל שלבי ההתמחות והמומחיות, עם או בלי רקע קודם ב-ACT.

מספר המשתתפות.ים יוגבל ל-25 בשל אופיו הסדנאי של הקורס.

דרישות הקורס

נוכחות פעילה במפגשים והצגת מקרה קבוצתית. בשל אופיו החוויתי של הקורס, יש חשיבות בפגישות הזום לנוכחות עם מצלמה פועלת, קליטה יציבה ופרטיות. במהלך הקורס, המשתתפים.ות יביאו וינייטות מתוך התערבויות טיפוליות / מערכתיות לצורך המשגה משותפת ותרגול מיומנויות.

היקף הקורס

40 שעות אקדמיות.

מקום

במכללת ספיר

תאריכים

פרונטלי

24.9, 25.9, 26.9 - 10:00 - 16:00

זום

3.11 - 9:00 - 13:30, 10.11 - 9:00 - 13:30, 28.11 - 9:00 - 12:00

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד התוכן מס' יחידות
1 מבוא
  • מבוא ורקע לגישת ACT
  • על חשיבות העבודה עם סביבת הילד.ה
  • הצגת מודל "גמישות פסיכולוגית הורה-ילד"
  • דגשים לאינטייק ותרגול "הקשבה ACT'ית"
  • למידה ותרגול של כלים יישומיים עם הורים בנושא ערכים ופעולות תומכות ערכים.
8 (פרונטלי)
2 היבטים טיפוליים

ניתוח התנהגותי-פונקציונלי עם הורים כבסיס להתערבות טיפולית.

למידה ותרגול של כלים יישומיים עם הורים בנושא קבלה של חוויות פנימיות.

8 (פרונטלי)
3 היבטים טיפוליים

למידה ותרגול של כלים יישומיים עם הורים בנושא הפרדה קוגניטיבית והורות קשובה.

סיום טיפול.

8 (פרונטלי)
4 עבודה קבוצתית סביב מקרים והצגת מקרה המפגש יוקדש לעבודה בקבוצות סביב יישום החומרים שנלמדו עד שלב זה והצגת מקרה על-ידי כל קבוצה כחלק ממטלות הקורס. 6 (זום)
5 מערכת
  • יישומי ACT בעבודה מערכתית בביה"ס 
  • אבחון מערכת ברוח ACT
  • חוויית הפסיכולוג.ית במערכת
6 (זום)
6 מערכת, 
סיום הקורס
מערכת - התייעצויות על מקרים מערכתיים.
סיכום, רפלקציה ופרידה.
6 (זום)