עבודת הפסיכולוג החינוכי בליווי ילדים המתמודדים עם אובדן ושכול

המרצים

קרן בלי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, בהסמכה להדרכה, מרכזת צוות התמודדות עם אובדן ושכול בשפ"ח פסגת זאב, ירושלים.

יוסי מרטין, מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית, לאחר התמחות בפסיכולוגיה שיקומית, במרפאה נוירו-פסיכיאטרית, הדסה עין כרם. מנחה קבוצות "בשביל המחר" לחיילים לשעבר לעיבוד חוויות טראומטיות במהלך שירותם הצבאי. 

תיאור הקורס

הקורס יתמקד בהקניית ידע תאורטי לצד כלים יישומיים בליווי מערכות חינוך, הורים וילדים שחוו אובדן. הקורס יתחיל  בסקירה היסטורית של התפתחות תיאוריות סביב אובדן ושכול בכלל ואצל ילדים בפרט.  החל מתיאוריות פסיכואנליטיות מוקדמות (פרויד, קליין, עבור לבולבי ועוד), המודל של אליזבת קובלר רוס ושות', ומודלים עכשוויים להתמודדות עם אובדן: המודל הדואלי Shuchter, S. R. & Zisook, S. (1993)) והמודל הדו מסלולי (רובין, ש', מלקינסון, ר' וויצטום, א' (2016). כמו כן, ייסקרו גישות וזרמים נוספים מרכזיים בתחום.

נעסוק בסוגי אבל שונים (אבל טראומטי, אבל מושהה, עמום ועוד.) בהגדרה העדכנית של הפרעת אבל מתמשך ובהבדלים בין טראומה, דכאון ושכול בהתאם ל- DSM 5-TR ו-ICD-11. אבחנות אילו חשובות הן לשם יצירת התערבויות מידיות לילדים שחווים אובדן כדי למנוע התפתחות של דכאון, חרדה וטראומה בהמשך, והן להכרת האבחנות השונות כבסיס להפניית הילדים והוריהם לסוג הטיפול המתאים למצבם הספציפי. באופן טבעי לאירועי השנה האחרונה, נתמקד בהרחבה בחיבור המיידי והמתמשך בין אבל לטראומה.   

בהמשך נתמקד בחוויית האובדן אצל ילדים, אופן הביטוי שלהם וחשיבות המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד. נעסוק בהיבטים ההתקשרותיים והטראומטיים של האובדן, בתפקידם המשמעותי של ההורה הנותר והצוות החינוכי (כדמויות התקשרות משניות) להמשך התפתחותו הנפשית של הילד, ובתמיכה ועיבוי הדמות המופנמת של ההורה שאבד ממנה שואב הילד כוחות להמשך התפתחותו. 

נלמד על התפתחות "מושג תפיסת המוות" (מגיל הינקות ועד לגיל ההתבגרות), בדגש על מאפייני החשיבה הקוגניטיבית ושלבי ההתפתחות הרגשית הייחודיים לכל שלב (בהתאם לתיאוריות האישיות). מאפיינים אילו משפיעים על תפיסת האובדן ועל ההתמודדות החוזרת והנשנית עם האובדן לאורך החיים (גרנות, (2000). הם קריטיים ביצירת התערבות מותאמת עבור הילד. חלק זה ילווה לכל אורכו בדוגמאות שימחישו היבטים אילו מתוך התערבויות שנערכו בשפ"ח ירושלים.

כפסיכולוגים במערכות החינוך אנו נדרשים לתת מענה למגוון רחב של ילדים והוריהם  המשתייכים לאוכלוסיות וקבוצות תרבותיות שונות. בהתאם לכך, נתייחס גם להיבטים חברתיים-תרבותיים-אמוניים-רוחניים שיסייעו במתן התערבות רגישה תרבותית ולא שיפוטית למשפחה ולילד שחווים אובדן. מתוך הבנת החשיבות לחיבור בין הילד לקהילתו כאמצעי לתמיכה, נעסוק בתיווך ההיבטים הללו לילדים באופן התואם את השלב ההתפתחותי שלהם. נסקור בקצרה גם גישות מרכזיות לטיפול באובדן ויישומם בילדים.  

בהמשך נכיר ונעמיק במודל להתערבות הפסיכולוג החינוכי במצבים של אובדן ושכול, אשר פותח על ידי צוות התמודדות עם אובדן בשפ"ח פסגת זאב. המודל מלווה את עבודת הפסיכולוג במישור המערכתי-חינוכי (כיתה, הורים, צוות חינוכי) ובמישור הפרטני (של הילד ומשפחתו).  המודל נותן מענה מהשלב המיידי (קבלת הבשורה על המוות ועד סיום השבעה), הטווח הבינוני (כשנה לאחר הפטירה) ועד לליווי ארוך טווח (לאורך שנים ומסגרות). יתוארו התערבויות שנערכו ברמת הפרט, המערכת ובחיבור המשמעותי ביניהם. כן תהיה התייחסות לצרכי הפסיכולוג בהתמודדותו בליווי  מקרים אילו.   

מטרות הקורס

מטרת הקורס להעשיר את ארגז הכלים התיאורטי והמעשי של הפסיכולוג החינוכי בהתערבויות סביב אובדן ושכול אצל ילדים. בקורס יהיה דגש על סוגי אבל שונים, היכרות עם תיאוריות ומודלים להבנת תהליכי השכול אצל ילדים,  ידע התפתחותי על חוויות האובדן של ילדים מינקות לבגרות ועל חשיבותם של ההורה הנותר והצוות החינוכי כדמויות התקשרות בתמיכה להשלמת התהליכים הנפשיים עד לבגרות. תהיה גם התייחסות להיבטים חברתיים ותרבותיים ואמונות של קבוצות שונות סביב אובדן ושכול. יוצג מודל עבודה מעשי לעבודת הפסיכולוג החינוכי מול הפרט והמערכת החינוכית. הקורס ילווה לכל אורכו בדוגמאות ובתיאורי מקרה מתוך התערבויות שנערכו בשפ"ח ירושלים סביב ילדים שמתמודדים עם אובדן. 

קהל יעד

כלל הפסיכולוגיות והפסיכולוגים - מתמחים, מומחים, מדריכים ומנהלים.

אופן הלמידה

הלמידה תכלול הרצאות פרונטליות בתחילה, ובזום, בהמשך, תיאורי מקרה ודיון, תרגול וסימולציות בהתאם למודל המעשי. המשתתפים יוכלו לשתף מניסיונם האישי והמקצועי על פי רצונם. בשל רגישות הנושא, יהיה דגש על קצב מותאם, וויסות, רגישות, שיתוף ומתן כבוד למשתתפים.

היקף הקורס

40 שעות

מועדי הקורס

24-26 לספטמבר בין 10:00 - 16:00 פרונטלי. סה"כ 24 שעות
3 ימים נוספים בזום (סה"כ 16 שעות) - 8.10 (9:00 - 14:00), 4.11 (9:00 - 14:00), 27.11 (9:00 - 15:00)

*יתכן שינוי באחד המועדים של חודש נובמבר. במידה וכן, נעדכן בכך.

דרישות הקורס

השתתפות מלאה בכל המפגשים (ניתן להעדר 20% במקרים מוצדקים עם אישורים), קריאת חומר תיאורטי למפגשים, הגשת עבודת סיכום בכתב.

מבנה הקורס

מס' מפגש הנושא הנלמד מס' יחידות
1
  • פתיחה והכרות.
  • התפתחות תיאוריות סביב אובדן ושכול בכלל ואצל ילדים בפרט. 
  • תיאוריית ההתקשרות ואבל וביטויי אבל אצל ילדים.
  • שלבי האבל ע"פ אליזבת קובלר-רוס.

7

2
  • גישות אקזיסטנציאליות ונרטיביות בתהליכי אבל ואובדן.
  • המודל הדואלי לאובדן ושכול ואופני הביטוי אצל ילדים.
  • המודל הדו-מסלולי לאובדן ושכול בדגש על ילדים.
7
3
  • הפרעת "אבל מתמשך" ב DSM-5-TR – התפתחות, הגדרה ואבחנה מבדלת.
  • היכרות עם סוגים שונים של תהליכי אובדן ושכול.
  • יצירת תכניות התערבות למניעת מצבים של טראומה ואבל מורכב אצל ילדים.
  • אבחנה בין תהליכי אבל להתמודדויות נפשיות אחרות אצל ילדים והוריהם לצרכי הפנייה לגורמי הטיפול הרלוונטיים.
3
4
  • תהליכי אובדן ושכול בראי תרבותי, אמוני ורוחני.
  • היכרות עם  ההתייחסות לאובדן וטקסי אבלות של מגזרים ותרבויות שונות בארץ. 
  • תיווך האמונות והביטויים התרבותיים לילדים.
  • ינתנו דוגמאות מתוך התערבויות לילדים ומשפחותיהם.
4
5
  • אבל בקרב ילדים.
  • רקע- התפתחות, קוגניציה, רגש.
  • תפקידם של המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד  להמשך התפתחותו הנפשית.
  • חשיבות הקשר של הילד עם הדמות המופנמת של ההורה שאבד  והחשיבות בעיבוי הדמות המופנמת לאורך השנים. 
  • התערבויות מול ילדים בשלבי אבל שונים.
  • ינתנו עקרונות, דגשים ודוגמאות להתערבויות בשלב הבשורה, טקסי האבלות, חזרה לשגרה ובטווח הבינוני והארוך.
     
7
6
  • מודל עבודת הפסיכולוג החינוכי במערכת.
  • עקרונות ודוגמאות להתערבויות מול צוות חינוכי, הילד שחווה אובדן ומשפחתו, ילדי הכיתה והוריהם.
  • הכרה בצרכי הפסיכולוג  בהתמודדות מול אובדן.  
  • טיפול במצבי אובדן ושכול.
  • ישולבו תיאורי מקרה מתוך טיפולים של ילדים שחוו אובדן.
  • סיכום ומשוב.
6