סוג ההסמכה
משך המסלול
לו"ז שבועי
נקודות זכות
שכר לימוד אוניברסיטאי
ד"ר קרם ריינר נוי
ד"ר קרן ריינר נוי,
רכזת אקדמית

"מיינדפולנס" ובעברית- מודעות קשובה (קשיבות)- הוא מושג שהפך פופולרי בשנים האחרונות, ומחלחל לתחומי עשיה רבים שעיניינם הוא רווחה נפשית, חוסן וטיפוח משאבים אישיים ובינאישיים. העניין הגובר והולך במיינדפולנס, החל באמצעות שילוב טכניקות

מדיטטיביות המתאימות למבוגרים, אולם בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר התערבויות ברוח המיינדפולנס המתאימות למפגש עם ילדים. הצגת עקרונות התרגול ותפיסת החיים העעומדת מאחוריו לילדים, הינה בעלת ערך רב כהתערבות מקדמת חוסן התורמת לשיפור הויסות הרגשי וההתנהגותי בקרב ילדים, שיפור ביכולת קבלת החלטות, מיומנויות של קשב וריכוז, הכרות והתידדות עם העולם הרגשי, וטיפוח אמפתיה וחמלה כלפי האחר. חשיפה מוקדמת ותרגול של שפת המיינדפולנס בגיל הצעיר מאפשרת רכישת כלים חשובים להתמודדויות ואתגרים בחיים, גם כילדים ובהמשך כמבוגרים.
קורס זה מיודע לכל מי שעוסק במקצועות טיפול או חינוך ומעוניין להרחיב את התפיסה החינוכית והטיפולית במפגש עם ילדים. הקורס מאפשר התנסות עצמית חיונית להיכרות עם תפיסת העולם ועקרונות התרגול, ומאפשר הכרות עם כלים מבוססי מיינדפולנס הן בעבודה פרטנית והן בעבודה קבוצתית עם ילדים. הקורס הינו חויתי בעיקר, אך משלב גם רקע תיאורטי, מעולם הבודהיזם, מעולם המדע ומעולמות הפסיכולוגיה והחינוך.

הקורס מיועד לאנשי מקצוע מתחומי החינוך והטיפול ותחומים המשיקים לכך: עובדי הוראה (מורים, גננות), רכזי חינוך, יועצים חינוכיים, פסיכולוגים חינוכיים, פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים, מנחי הורים, מטפלים ביצירה והבעה, מטפלים בתנועה, מדריכים בחינוך הבלתי פורמלי.
אין צורך בניסיום קודם בתרגול מיינדפולנס, אולם יש צורך להתחייב לתרגול קבוע במהלך השנה.
ההשתתפות בקורס מותנית בראיון קבלה עם אחד ממרצי הקורס המובילים.

במהלך הקורס הסטודנטים ילמדו ויתרגלו טכניקות שונות לפיתוח מיינדפולנס. התרגול האישי הוא חלק חיוני בקורס, ומאפשר טרנספורמציה אישית והבנה מעמיקה של תפיסת החיים בבסיס התרגול, המייסעת לאדם לשפר את ההתמודדויות השונות בחייו, טרם יעביר את עקרונות התרגול הלאה. מתוך התנסות אישית והיכרות עם חומרים תיאורטיים תתגבש הבנה כוללת ומעמיקה של מהות התרגול, הדגשים החשובים בו והשפעותיהם על הרווחה האישית והבינאישית.
נעסוק בדרכים השונות בהן ניתן להעביר את עקרונות התרגול שנלמדו לילדים, תוך שימוש בטכניקות שונות של משחק, דמיון, ושיח המותאם לגיל. נתוודע לתרגילים המיועדים לעבודה עם ילדים המאפשרים פיתוח של מיומנויות קשב וחמלה. כמו כן נלמד כיצד ניתן להגיב לסיטואציות שונות מול ילדים, הורים או עמיתים תוך כדי שימוש בעקרונות המיינדפולנס. בתום הקורס יוכלו הסטודנטים לשלב את עקרונות המיינדפולנס, הן כטכניקה והן כתפיסת עולם בעבודתם עם ילדים. הקורס יעודד פיתוח יכולת אינטואיטיבית ויצירתית להעביר את עקרונות התרגול בדרך ייחודית לכל משתתף הנובעת מתוך נסיונו האישי והמקצועי ומתוך העולמות בהם הוא פועל.

סכ"ה 22 מפגשים + 1 יום ריטריט מרוכז של 10 ש"א (8:45 - 16:30)
כל מפגש יחולק לתרגול, חלק עיוני, וחלק מעשי.

תאריך פתיחה: 11/11/2020
תאריך סיום משוער: 23/04/2021
שעות לימוד:  16:00 - 20:00 (5 ש"א למפגש),
 

הקורס יתבסס על 4 מודולות:

מודולה 1

מבוא, תיאוריה ומחקר עדכני- הצגת עקרונות התרגול וההתיחסות העדכנית מעולם המחקר. היכרות עם תאוריות מתחום חקר המוח, הפסיכולוגיה והחינוך, כולל גישות עדכניות מבוססות מיינדפולנס המקובלות כיום ברחבי העולם.

מודולה 2

תפיסות מסורתיות ופילוסופיות- צלילה למעמקי הפילוסופיה והפסיכולוגיה הבודהיסטית ומסורות נוספות, העומדות בבסיס התרגול ותפיסת העולם במסגרתה צמח.

מודולה 3

מיינדפולנס בשירות היחסים- כיצד התרגול והעקרונות שמאחוריו רלונטים לקשר, לראיית האחר, לטיפוח אמפטיה, הבנה וקבלה. שימוש במיינדפולנס לשיפור התקשורת הבינאישית ולטיפוח יחסים עם הזולת שבחיינו.

מודולה 4

מיינדפולנס זה שם המשחק- היכרות עם מגוון רחב של תרגילים ומשחקים ברוח התרגול המיועדים לילדים בגילאים שונים. תרגום השפה ותפיסת העולם לשפת ילדים ושילובה בתוך חייהם.

הקורס יתקיים במרכז מיינדפולנס שבמרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב.
המרכז ממוקם בליבה של מכללת ספיר, ומהווה מוקד לפעילויות רבות ברוח המיינדפולנס. כולל סדנאות מיינדפולנס לקהל הרחב, ימי ריטריט, ערבי דהרמה והרצאות של מורים יחודיים מרחבי הארץ והעולם.
המרכז מצויד במזרנים וכריות, ואוירה תומכת בתרגול ובהתמסרות להתבוננות וחקירה לא שיפוטית.

לעומדים בדרישות הפדגוגיות, במטלות הלימודיות ובפרקטיקום על פי תכנית הלימודים, תוענק תעודה מטעם המרכז ללימודי חוץ, המכללה האקדמית ספיר ומרכז מיינדפולנס שער הנגב: תעודת מדריך מיינדפולנס לילדים ונוער.

  • הכרות ומבוא למיינדפולנס, רקע, התפתחות והקשרים חינוכיים וטיפוליים.
  • אימון מנטלי ככלי להרחבת המיכל הפנימי בחיי היום-יום. תודעת המתחיל, וטיפוח growth mindset
  • הטייס האוטומטי: היכרות עם הרגלי התודעה והזמנה לאתגר אותם דרך המרחב הגופני
  • המוח הגמיש. מאפייני הקשב והיכולת לטפח את המאפיינים השונים
  • מקורות מסורתיים לתרגול מיינדפולנס: התפיסה הפסיכולוגית של הבודהיזם
  • כיצד ניתן לצמוח מתוך מפגש עם רגשות לא נעימים. דוקהה
  • מושג הריקות וזיקות גומלין
  • פיתוח חמלה כמשאב להגברת חוסן פנימי
  • מה אני מביא אל המפגש עם המציאות? התכוונות ואיכויות הלב, נוכחות. (חמשת הכוחות)
  • מיינדפולנס בהקשר בינאישי רחב. ההשפעות המיטיבות של התרגול על הסביבה
  • יום ריטריט - תרגול והקשבה לשקט
  • נחקור ונאתגר את המפגש עם האחר. הקשבה
  • פסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס
  • טיפוח מיינדפולנס בקרב ילדים- עבודה מותאמת גיל (יצירת מוטיבציה ושפה מותאמת שלב התפתחותי)
  • מיינדפולנס זה שם המשחק: משחקים לטיפוח מיומנויות מיינדפולנס
  • טיפוח איכויות הלב בקרב ילדים:  אמפטיה, חמלה, הכרת תודה
  • מיינדפולנס בתנועה
  • התנסות בהעברת פעילות מבוססת מיינדפולנס
  • מחשבות להמשך, תהליכי הטמעה ארוכי טווח.  סיכום

 מרכז מידע, ייעוץ והרשמה

077-9802802 שלוחה 3

  מזכירות כללית

077-9802353

  רכזת הקורס

גב' רומינה יצקייר - הוכברג
rominay@sapir.ac.il

  בכל שאלה ניתן לפנות אלינו

infost@sapir.ac.il