קורס D-CBT
מה זה D-CBT?
CBT הינה גישה טיפולית השמה דגש על הקשר בין תהליכים מחשבתיים (קוגניטיביים), התנהגותיים ורגשיים. בשנים האחרונות שיטת טיפול זאת, נתפסת כגישה היעילה והמהירה ביותר לטיפול בהפרעות וקשיים פסיכולוגיים ורגשיים כדוגמת חרדה, דכאון, הפרעות התנהגות וכו'. התוכנית ללימודי D-CBT משלבת בין תפיסות שיטת ה CBT לתפיסות הלקוחות מהגישה הטיפולית הדינאמית ומבקשת להעניק למשתתפים ידע תיאורטי ומעשי נרחב ואפקטיבי. בסיום מוצלח של התוכנית יקבלו המשתתפים תעודה אשר תאפשר להם לטפל כפסיכותרפיסטים בגישת ה D-CBT.
מה לומדים בקורס D-CBT?
בחלקה הראשון של התוכנית יילמדו עקרונות הטיפול הפסיכותרפיויטי בגישה הדינמית וביישום העקרונות הללו בתהליך טיפולי. נלמד מושגי יסוד מרכזיים בגישה הדינמית אשר מהווים את היסודות לטיפול נפשי כגון: מהו חוזה טיפולי, המשגת מקרה, התנגדות, העברה והעברה נגדית מנגנוני שינוי בטיפול וסיום טיפול.
בחלקה העיקרי של התוכנית יילמדו עקרונות הטיפול הפסיכותרפויטי על פי הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית CBT. נלמד כיצד מנתחים וממשיגים מקרה טיפולי בהפרעות נפש שונות (חרדה, דיכאון, פוסט טראומה) ומהם הפרוטוקולים הטיפוליים הנגזרים אשר תוקפו אמפירית לטיפול בהפרעות נפשיות על פי גישה זו.
במהלך התוכנית יתרגלו המשתתפים דרך חשיבה אבחונית, המשגת מקרים טיפוליים ויתנסו בלמידת פרוטוקולים וטכניקות טיפוליות ספציפיות. לאורך התוכנית יושם דגש על פרקטיקות מעשיות המבוססות היבטים תיאורטיים ועל ניתוחים והדגמות של מקרים מהשטח הטיפולי.
ד"ר אריק טאיב
תיאוריות דינמיות | הנחות יסוד של הטיפול הפסיכודינמי לעומת טיפולים אחרים | נוכחותו של הלא מודע בטיפול הפירוש ופעולות שיח אחרות העמדה הטיפולית: אמפתיה, הכלה והחזקה המסגרת הטיפולית תיאורטיקנים דינמיים: ביון, אוגדן, עקרונות החשיבה ההתייחסותית החוזה הטיפולי תהליכי טיפול דינמיים מה מרפא בטיפול הדינמי עבודה רגישת תרבות סיום טיפול |
---|---|---|
עקרונות הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי CBT | מבואות | פיזיולוגיה של הרגשות מודלים התפתחותיים ותהליכי למידה תהליכים קוגנטיביים ומודלים קוגנטיביים |
אבחונים והמשגה | המשגות מקרה, תכניות טיפול כלי הערכה טיפוליים תהליכים מוטיבציוניים- הגישה המוטיבציונית |
|
חרדות | מהי חרדה ומהי פוביה סוגי הפרעות חרדה ושיטות טיפול |
|
תהליכי ויסות רגשי | מיינדפולנס תהליכים פיזיולוגיים והרפיה |
|
טיפול ממוקד סכמה | ||
אתיקה | ||
OCD+ OCPD | ||
הפרעות רגשיות | דיכאון, אובדנות, דיכאון אחרי לידה, הפרעה דו קוטבית, הפרעות אכילה | |
טראומה | טראומה, פוסט טראומה, הבניית חוסן נפשי, שכול ואובדן ACT טיפול בעיבוד קוגנטיבי (cognitive processing therapy) טיפול SE EMDR |
|
הפרעות גופניות | מחלת כאב, רגישות חושית, הפרעה בתפקוד מיני BDD הפרעת דיסמורפיה גופנית הפרעות שינה |
התוכנית מיועדת לשתי קבוצות:
- מיועדת לעובדים סוציאליים, פסיכולוגים, יועצות חינוכיות, מטפלים באמנות, מורים לחינוך מיוחד.
- בעלי תארים אחרים נגזרים מתנאי קבלה לתואר שני בפסיכותרפיה (לא פסיכולוגיה או עו"ס קלינית)
- תואר ראשון מוכר בממוצע מעל 80
- קורסי קדם בפסיכולוגיה*:
- מבוא לפסיכולוגיה
- פסיכולוגיה ההתפתחותית
- פסיכופיזיולוגיה
- אישיות
- פסיכופתולוגיה
- ראיון קבלה
- ניסיון טיפולי מהווה יתרון
* ייתכן ותפתח מכינה מקדימה במכללת ספיר לכל מי שלא למד את הקורסים בפסיכולוגיה
הקבלה לתוכנית מותנית בעמידה בדרישות הסף וראיון קבוצתי בזום
שנה א'
תאריך פתיחה שנה א': 05.12.2024
תאריך סיום שנה א': 14.8.2025
שעות וימי לימוד: הלימודים יתקיימו בימי חמישי בין 16:00-19:30
שעות לימוד: 4 שעות לימוד אקדמיות מדי שבוע
שנה ב'
תאריך פתיחה שנה ב': 11.09.2025
תאריך סיום משוער שנה ב': 25.05.2026
שעות וימי לימוד: הלימודים יתקיימו בימי חמישי בין 16:00-19:30
שעות לימוד: 4 שעות לימוד אקדמיות מדי שבוע
סה"כ היקף התכנית שנים א'+ב' : 300 שעות לימוד
מבנה המפגש
חלק ראשון | 16:00-17:30 |
---|---|
חלק שני | 18:00-19:30 |
מספר מפגשים
שנה א' - 37 מפגשים
שנה ב' - 38 מפגשים
הקורס נלמד בזום, במהלך התוכנית, ובהתאם לצרכי הלמידה, יתקיימו מספר מפגשים פרונטאליים בקמפוס מכללת ספיר בשדרות.
- חובת נוכחות
- בסיום כל שנה התלמידים נדרשים לכתוב עבודה מסכמת- כתיבת דוח טיפולי מהמשגת המקרה, ניתוח המקרה ובחירת הפרוטוקול הטיפולי. בנוסף תלמידי התוכנית ידרשו להגיש 3 דוחות במהלך השנה: המשגת מקרה, התערבות התנהגותית אישית, ביצוע תהליך שינוי מחשבות או סכמות.
דרישות נוספות
במהלך התוכנית החל מתחילת שנה ב' ישנה חובה לתת 100 שעות טיפול בתחום מקצועו של הסטודנט תחת הדרכה. כל סטודנט נדרש לטפל ב 6 מקרים. טיפול קבוצתי נחשב מקרה אחד (עד שני טיפולים קבוצתיים). על הסטודנטים למצוא מקום הכשרה מתאים לביצוע הטיפולים. ישנם מקומות המאפשרים לקבל את ההדרכה תמורת הטיפולים. הסטודנטים נדרשים לקבל 50 שעות הדרכה קבוצתית או פרטנית.
מציאת מקום ההתנסות המעשית בטיפול CBT באחריות הסטודנטים, שעות ההדרכה על חשבון המשתתפים. יש לקחת בחשבון את עלות שעות ההדרכה.
יש למסור לאישור את מקום ההכשרה והמדריך טרם ההתחלה .
בסיום התוכנית, לאחר השלמת החובות העיוניות והחובות המעשיות יקבלו הסטודנטים את תעודת הגמר.