אבחונים, התאמות וערעורים - מרכז נגישות

טיפול באישורי התאמות לבחינות ולמידה נעשה במרכז הנגישות שבמשרד הדיקן על ידי היועצות.
האישורים ניתנים לסטודנטים וסטודנטיות עם לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז, מוגבלות (פיסית, נפשית, חושית, תקשורתית) סוגיות בריאותיות או שעברית אינה שפת אם.
ההחלטות מתקבלות לגופו של כל מקרה, על פי קריטריונים של המועצה להשכלה גבוהה, מה"ט ומכללת ספיר.
כל אחת מהמלצות דו"ח האבחון נדונה ואין המכללה מחויבת לקבלן. ישנן התאמות המקובלות בבחינות הבגרות אך לא באקדמיה

שימו לב: ניתן להגיש אבחונים עד שישה שבועות לפני תקופת הבחינות בכל סמסטר.

להלן פירוט מדיניות האבחונים וההתאמות באקדמיה ובמרכז הטכנולוגי להנדסאים.

התאמות בבחינות לסטודנטיות.ים עם מוגבלויות וסוגיות בריאותיות באקדמיה ובמכללה הטכנולוגית להנדסאים

על סטודנטים עם מוגבלויות או סוגיות רפואיות להגיש מסמכים רפואיים עדכניים מששת החודשים האחרונים, מרופא/ה מומחה/ית המעידים על מצבם.

התאמות בבחינות לסטודנטיות.ים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז באקדמיה

בתכניות הלימוד באקדמיה מתקבלים אבחוני מת"ל בלבד.

קישור לפרטים נוספים ורשימת מכוני מת"ל

מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים שפותחה לצורך אבחון מועמדים למוסדות להשכלה גבוהה וסטודנטים הלומדים בהם המבקשים התאמות בבחינות וסיוע בלימודים בשל לקות למידה. מת"ל נועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות - דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז.

התאמות בבחינות לסטודנטים.ות עם לקויות למידה הלומדים במכללה הטכנולוגית להנדסאים

סטודנטיות.ים הלומדות.ים במכללה הטכנולוגית להנדסאים יכולות.ים להגיש אבחון שנערך לאחר גיל 16 בטווח שבע השנים האחרונות: מת"ל, אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי.

האבחונים, המסמכים הרפואיים וההתאמות הנקבעות מועברים למה"ט. לצורך קבלת התאמות בבחינות חיצוניות יש להעלות למערכת אבחונים עד ל-30 באפריל בכל שנה.

על האבחון לעמוד בקריטריונים הבאים:

  1. על האבחון להיערך בשפת האם  או בשפה הדומיננטית של המאובחן.
  2. כלי האבחון צריכים להיות בעלי נורמות התואמות לאוכלוסייה מבוגרים מגיל 17 ומעלה.
  3. על המאבחן/ת לפרט היסטוריה התפתחותית של המאובחן: התפתחות שפה דבורה, כתובה, מוטוריקה, קשב, התערבויות ותמיכה, אבחונים וטיפולים.
  4. תוצאות האבחון יוצגו בדוח גם בטבלה מסכמת הכוללת את התחום הנבדק, שם המבחן, ציוני גלם וציוני תקן.
  5. בתחומי בדיקה איכותניים (הבנת הנקרא, אנגלית, מתמטיקה, הבעה בכתב) יפורטו הכלים בהם נעשה שימוש לרבות ציון שם הטקסט ואפיוניו.
  6. האבחון צריך לכלול אבחנה ברורה לגבי כל תחום.
  7. לא תאושרנה התאמות על סמך קושי שאינו מתגבש לכדי אבחנה של לקות למידה התפתחותית.
  8. במידה ועולים מאפיינים של הפרעת קשב וריכוז הפוגעת בתפקודי הלמידה יש להפנות להמשך בדיקה של נוירולוג או פסיכיאטר כמפורט בחוזר מנהל הרפואה.

התאמות בבחינות לסטודנטיות.ים עם הפרעת קשב הלומדים במכללה הטכנולוגית להנדסאים

יש להגיש אבחון קשב ממוחשב  כדוגמת TOVA/BRC/MOXO ולצרף אבחנה בדבר הפרעת קשב וריכוז מנוירולוג או פסיכיאטר.

הגורם המוסמך לאבחן הפרעות קשב וריכוז הינו רופא/ה מומחה/ית (נוירולוג/ית או פסיכיאטר/ית) או פסיכולוג/ית מומחה/ית בהפרעות קשב.
אבחנה תקפה לחמש שנים, אלא אם נעשתה לאחר גיל 20. על פי ההתאמה הנלוות לאבחנה  של הפרעת קשב היא הארכת זמן של 25%. רק  במקרים חריגים ידונו התאמות נוספות.

איך מבקשים התאמות?

נכנסים למידע אישי > אפשריות נוספות > בקשות וערעורים > בקשות מרכז נגישות > בקשה לקבלת אישור התאמות על בסיס אבחון לקות למידה / הפרעת קשב או בקשה לקבלת אישור התאמות על בסיס רפואי.

שימו לב כי יש לחתום על הסכמה לויתור סודיות בחלונית שנפתחת.

כעת העלו את המסמכים -  ניתן במספר קבצים.

יש לשמור את המסמכים / אבחונים באנגלית וללא סימנים מיוחדים.

ההתאמות בדרכי היבחנות נועדו לאפשר שוויון הזדמנות אקדמי לסטודנטים/ות עם ליקויי למידה/ מוגבלויות, זאת כדי שיוכלו לעקוף את הלקות, תוך שמירה על הרמה האקדמית. אין מדובר ב"הקלות" או בשינוי מבנה הבחינה, אלא בהתאמות הנובעות מתוך הלקות, על פי האבחנה והתפקוד לימודי.

הגשת הבקשה תעשה דרך מערכת מידע אישי. מתן ההתאמות נדון בוועדה מטעם מרכז נגישות  על ידי יועצות המרכז שבהכשרתן הן מאבחנות מומחיות וכן בוועדה רפואית על-פי צורך. ההחלטות מתקבלות לגופו של כל מקרה, וניתנות על בסיס אישי.

המלצות דו"ח האבחון נדונות בוועדה ואין המכללה מחויבת לקבלן. ישנן התאמות המקובלות בבחינות הבגרות אך לא באקדמיה (לדוגמא, בחינה בעל פה).

תשובות הוועדה יעודכנו במערכת מידע אישי– באחריות הסטודנטים לבדוק ולעקוב אחר המענה.

התאמות מורחבות

במקרים חריגים ובהתאם לאבחון, ניתנות התאמות מורחבות כגון: שכתוב לבוחן ניטראלי, שכתוב על גבי מחשב נייד. 
באחריות הסטודנט להזמין ולבטל את ההתאמות המורחבות למבחנים דרך ה'מידע האישי'. 
התאמות אלו ניתנות למימוש רק בבחינות פרונטליות בקמפוס ולא בבחינות מקוונות.

ראו הסבר מפורט בנוהל הזמנת התאמות מורחבות.

מתן ההתאמות תקפות למשך כל שנות הלימודים באקדמיה, אלא אם מצוין אחרת.

* הערה: סטודנטים אשר החלו את לימודיהם במכינה ואושרו להם התאמות, צריכים בתחילת שנת הלימודים הראשונה באקדמיה להעלות שוב את האבחון למערכת מידע אישי.

התאמות בבחנים

זכאות להתאמות תקפה גם בבחנים (הארכת זמן תינתן בבחנים שמשכם מעל שעה)
בבחנים פנימיים בלבד (שאינם מנוהלים על-ידי מדור בחינות) יש לפנות למרכז הנגישות מוקדם ככל האפשר בכדי להזמין התאמות.

ערעור על התאמות

סטודנט/ית המעונין/ת לערער על התאמות שנקבעו לו/ה, י/תעשה זאת באופן מקוון במידע האישי , תחת בקשות.
ועדת ערעורים תתקיים 5 שבועות לפני תום כל סמסטר.
יועצות אשר לא היו חלק מקביעת ההתאמות בשלב הראשון ישמשו כוועדת ערעורים.
למערער/ת מומלץ להגיע לוועדה בכדי לדון בטיעוניו/ה.