תערוכה חדשה בגלריית בית הספר לאמנות במכללה האקדמית ספיר

אמניות.ים: אורי הולבן, שון הנאן, ורד ניסים, עינת עמיר, גודה פלקאיטה, רעות קרן, שולה קשת, אלינורה שוורץ, סמאח שחאדה, אליסיה שחף, אביבה שי נחום, נפתלי שם טוב.
אוצרים.ת: שרה אבו כף, פאטמה אבו פריח, שלי אוחנה (ע. הוראה), ספאא אלנבארי, נדב טייטלבוים, אביאל לוייב, לי נגאוקר, ליאור שלמה - סטודנטיות.ים שנה ג' ו-ד' בבית הספר לאמנות, חברה ותרבות במכללת ספיר.
במסגרת קורס אוצרות א', בהנחיית לאה אביר

"חלומה של גבריאל" היא תערוכה קבוצתית, העוסקת בנושא הגבולות הבלתי נראים שעוצרים אותנו ומגבילים אותנו, על אף שאינם נראים לסביבה, ולעתים אינם נראים אפילו לנו. כותרת התערוכה ניתנה בהשראת "גבריאל", מחזה של זו'רז' סאנד משנת 1839, בו חלומה של גבריאל פותח את המסע בו היא מגלה אט אט את היותה אישה. גבריאל חוזה בחלום זה במחסום העומד בדרכה לעבר עולם אידיאלי, עולם בו אין תפקידים מובהקים ומוגדרים מראש לגבר או אישה. "כיפת הבדולח" שהיא נתקלת בה בחלומה הפכה ברבות הימים ל"תקרת הזכוכית" - ביטוי שנבע מהשיח הפמיניסטי ביחס לעולם העבודה, אולם הוא משמש בשלושת העשורים האחרונים לתיאור מחסומים שונים בהם נתקלות קבוצות מוחלשות ומודרות, המונעים מהן לטפס מעלה בהיררכיה החברתית, הכלכלית, ועוד.

התערוכה עוסקת באופנים שבהם אנו נתקלים בגבולות האלה, כלומר במגבלות יחסי הכוח האמיתיים שמרכיבים את הסדר החברתי, בדרכים בהן אפשר לפרוץ אותם, להסתנן דרכם או לייצר מולם תנועה. בתערוכה בא לידי ביטוי גם המבט שמציע הביטוי "תקרת הזכוכית" והאסתטיקה הטמונה בו, כמו ערכים וכיוונים שהוא מציע כמו טיפוס ונפילה, התקדמות ועצירה.

בתערוכה מוצגות עבודות וידאו לצד תצלומים, מיצב, פרפורמנס, ציור, הדפס, ואף אפליקציה החוזה הופעת קשת בענן. הן מציעות נקודות מבט מגוונות כמו פמיניזם, מגדר, אתניות, אמהות, חינוך ומעמד, ואלה מייצרות הצטלבויות שונות בתערוכה.

העבודות מבטאות ביקורת חברתית-פוליטית, מעלות שאלות של זהות, קטלוג, שייכות, זכרון, פערים ויחסי כוחות. הן מתבוננות בגבולות, מסמנות אותם, מפרקות ומרכיבות מחדש, ויוצרות הפרעות ביחסי הכוח ובנורמות המכתיבות את חיינו. הן מביטות אל הנסתר והמוחבא, הופכות תפקידים, מטילות ספק, ומייצרות מרחבים חלופיים, גמישים, שוויוניים ומרובים.

תאריכים: 30.12.2021-28.1.2022
מיקום: הגלריה הלימודית בבית הספר לאמנות חברה ותרבות במכללה האקדמית ספיר
שעות פתיחה: בימי א'-ה': משעה 8:00 עד 18:45. בימי ו': משעה 8:00 עד 11:45  
לאור ההגבלות ולמען שמירה על הנחיות התו הסגול, יש לתאם הגעה לתערוכה:
מיכל שמיר vanmil@zahav.net.il | אריאלה מנקר ariellam@sapir.ac.il | או בטלפון: 077-9802396

תמונות:
סמאח שחאדה,2019, עיפרון על נייר, 80x70
אליסיה שחף, תהיי נחמדה ותשמרי על שקט,  2015-2016, צילום, 30x30

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

כנס קהילות אמנות
לאחרונה נערך כנס קהילות מורים לומדות במוזאון ארץ ישראל עבור כל מורי קהילות האמנויות במשרד החינוך, בחסות מכללת ספיר. הכנס התקיים לזכרה של מתי וייס ז"ל, שהיתה חלק מצוות ההקמה והפיתוח של  מפעל הקהילות לאמנויות בשש שנים האחרונות ונרצחה בשבת השחורה. לכנס הגיעו כ-250 מורים ומנחים מצפון ועד דרום, אחרי שנת עבודה קשה ומטלטלת במערכת החינוך. לצידן שמחנו לארח בכנס גם מורים משתי קהילות חלוצות ללימוד השפה העברית בחברה הערבית. ההתרגשות היתה רבה מעצם המפגש, החיבוק, והצורך העז לסכם יחד שנה כה מאתגרת שעברה על כולם. שרון שפלן, המפקחת לאמנות חזותית מטעם משרד החינוך האגף לאמנויות סיכמה: "היה כנס מעולה, א
פרויקט מגנה
שתי תושבות העוטף, שחוו על בשרן את הנורא מכל ב-7 באוקטובר, פיתחו מערכת ייחודית לניהול אירועי חירום • "לא ייתכן שלוקח שלושה ימים מלאים להבין מה קורה" • המיזם הוצג לצד עוד כ-30 פרויקטים בכנס "דמו דיי" של המכללה האקדמית ספיר על סיפורן האישי מה-7 באוקטובר של הסטודנטיות גוני קופרשטיין-אבני ממפלסים ורותם שחף, ממושב ניר משה ועד לפיתוח המיזם "מגנה" ועל עוד מיזמים חשובים, שפותחו במעבדות מרכז החדשנות והיזמות בספיר, תוכלו לקרוא בכתבתה של דניאלה גינזבורג, שפורסמה בישראל היום. לכתבה המלאה