ד"ר ענבל בן אשר גיטלר, זכתה בפרס הספר הטוב ביותר בלימודי ישראל מטעם המכון ללימודי ישראל ע"ש עזריאלי וספריית אוניברסיטת קונקורדיה, מונטריאל קנדה.

ספרה של ד״ר ענבל בן-אשר גיטלר, מרצה בכירה במכללה האקדמית ספיר לארכיטקטורה ולתרבות חזותית, "תרבות אדריכלית בירושלים בתקופת המנדט הבריטי 1917 - 1948" (בהוצאת אוניברסיטת אדינבורו, 2020) זכה בפרס הספר הטוב ביותר בלימודי ישראל, יחד עם ספרו של חגי רם Intoxicating Zion (בהוצאת אוניברסיטת סטנפורד, 2020).

הספר עוסק בתקופה מרתקת וקריטית בהיסטוריה האדריכלית של ירושלים. הספר מציג את אדריכלות תקופת המנדט מזווית חדשה, ובוחן אותה דרך מחקר של ארבעה בניינים להם נודעה השפעה ארוכת-טווח על המרחב הבנוי של העיר. המחברת מראה כיצד בנייתם נוצרה מתוך השפעות בין-תרבותיות ויחסים בין קהילות הבריטים, האמריקאים, הציונים והפלסטינים המוסלמים. בספר נחשפים תהליכי התכנון, ואלו תורמים גם פרספקטיבה חדשה אודות ייבוא אדריכלות התנועה המודרנית והטמעתה במזרח התיכון, ושופכים אור על השיח האדריכלי שנוצר בין מודרניזם, היסטוריציזם ואדריכלות מקומית במחצית הראשונה של המאה העשרים.

כשנשאלה ד"ר ענבל בן אשר גיטלר בוועדת הפרס מה למדה מכתיבת הספר, זו הייתה תשובתה: "למדתי שערים ומדינות לא צריכות להיות מוגדרות רק ע"י הקונפליקטים שבהן. אחרי שחקרתי וכתבתי את הספר, גיליתי כי תפקיד הארכיטקטורה בבניית זהות לאומית וקהילתית גדול יותר אפילו ממה שחשבתי בבואי לכתוב אותו. מקווה שתחושה זו משתקפת בעמודי הספר ובתמונות השזורות בו."

ד״ר ענבל בן-אשר גיטלר, מרצה בכירה במכללה האקדמית ספיר וראש החטיבה לתרבות חזותית במחלקה לתקשורת. כמו כן, היא עמיתת הוראה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ענבל חוקרת את האדריכלות והתרבות החזותית המודרנית של ארץ ישראל וישראל, במסגרתה חוקרת גם את האדריכלות המודרנית בבאר שבע. על פרסומיה האחרונים נמנים Israel As a Modern Architectural Laboratory, 1948-1978  שנערך ביחד עם ענת גבע, וספרה החדש. בתפקידה הציבוריים ענבל משמשת כיו״ר דוקומומו ישראל עם יעל אלואיל ויו״ר הועדה לאדריכלות המאה העשרים של איקומוס ישראל.

* מחקר והפקת הספר מומנו ע"י מענקים נדיבים מהאקדמיה הישראלית הלאומית למדעים.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

רוב כספי התקומה יועברו למימון שכר לימוד לסטודנטים כחלק ממהלך לשיקום הנגב המערבי, החל משנת הלימודים הקרובה תוענק מלגה לשכר לימוד מלא לסטודנטים בשנה הראשונה. בנוסף, לראשונה בעוטף עזה יוקמו שתי פקולטות חדשות למקצועות הרפואה ולטכנולוגיות מתקדמות. נשיא המכללה, פרופ׳ ניר קידר: ״תקציב מנהלת תקומה מאפשר לנו למלא תפקיד מרכזי בשיקום ופיתוח הנגב המערבי. גאים להיות מוסד אקדמי המעניק השכלה אקדמית מצוינת, ובמקביל לעודד את כל הסטודנטים שלנו להיות מעורבים בקהילות שמסביבנו". בחודש שעבר אישרה הממשלה את תקציב מנהלת תקומה לשיקום אזור עוטף עזה.
ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, לימד לאחרונה בבית ספר למנהל עסקים ב Pforzheim University of Applied Sciences בגרמניה קורס בנושא ״עסקים בינלאומיים״. בקורס השתתפו עשרה סטודנטים מגרמניה, סקוטלנד ודרום אמריקה, והוא התנהל במהלך הסמסטר באופן היברידי - חלקו באופן מקוון וחלקו פנים מול פנים עם הסטודנטים ב-Pforzheim. וילי משתף בחוויה שריגשה אותו במיוחד: "באחד המפגשים הפיזיים דיברתי עם הסטודנטים על השפעת התרבות של האסטרטגיה השיווקית בזירה הגלובלית. הראיתי להם פרסומות ישראליות וגרמניות לצורך השוואה.