בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר מתגייס למען הפליטים מאוקראינה
ד"ר מני מלכה, חבר סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר ונטע חסקין סטודנטית שנה ג', בבית הספר יצטרפו למשלחת ארגון "נתן - סיוע חובק עולם" שתצא בחמישי הקרוב למשך שבועיים לעיר פשמישל שבפולין לסיוע לפליטים החוצים את הגבול מאוקראינה.
בית הספר לעבודה סוציאלית בספיר מתגייס לסייע במצבי משבר עולמיים כך היה לאחר המלחמה בגיאורגיה, באסון רעידת האדמה בהאיטי וכך גם הפעם.
המשלחת הנוכחית תמנה 10 אנשי צוות: רופאים, אחיות ועובדים סוציאליים. עבודתם תתקיים במחנה המעבר בפשמישל אשר קולט מידי יום בין 1,000-3,000 פליטים שחוצים את הגבול במסע הבריחה מאוקראינה. עם הגיעם למחנה המעבר הם מבצעים מהלך הרשמה וקליטה. שם הם מקבלים גם מיטות ושמיכות ללינת הלילה עד שיופנו לשהות ממושכת במרכזים בפולין ובארצות נוספות באירופה. שהות הפליטים במחנה לרוב אורכת בין יום לימים בודדים. משלחת נתן ונציגי בית הספר מטפל בפליטים בתוך מחנה המעבר בין היתר במתחם מרפאה שהוקם על ידי הצלב האדום.
ד"ר מלכה ושלושת הסטודנטים מבתי הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר ומהאונ' העברית בירושלים, מופקדים על הסיוע הפסיכו-סוציאלי לפליטים ומתמקדים ב- 3 תחומי פעילות עיקריים:
- עבודה במרפאה לצידם של הרופאים – חלק גדול מהפניות הן כתוצאה של תגובות דחק שבהן העו"סים מקיימים התערבויות מקומיות. בנוסף לכך, העו"סים נדרשים לסיוע במצבים מורכבים שדורשים התייחסות וליווי שמעבר למענה הרפואי המקומי.
- עבודה במתחם מחנה המעבר – זיהוי מקרים ומצבים שבהם נדרשת עזרה והתערבות מסייעת למשפחות השוהות המתחם.
- עבודה במתחם הילדים/פעוטים – חדר בתוך מחנה המעבר שהותאם על מנת לשמש מרחב המקנה תחושה של ביטחון ומוגנות לילדים הקטנים. המקום מופעל על ידי מדריכים ומדריכות שמעסיקים את הילדים במשחקים ובפעילות. העובדים הסוציאליים במקום עוסקים בעיקר בקשר עם אימהות ובעת הצורך בהנחיה של המדריכים.
ארגון "נתן - סיוע חובק עולם", שבמסגרתו יוצאים נציגי בית הספר לעבודה סוציאלית, מבסס את פעילותה על מתנדבים בלבד, ומספק סיוע ראשוני במצבי אסון המוענק על ידי אנשי מקצוע מומחים ומנוסים בתחומי הבריאות, הסיוע הפסיכו-סוציאלי והחינוכי, להם אחראי ד"ר איתן שחר, אף הוא נמנה עם סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר. הארגון מגיש סיוע רב-מערכתי, בכדי להבטיח השפעה מיידית, רלבנטית ואפקטיבית לאוכלוסייה הנפגעת מהאסון.