"לאומיות בארנק - כסף, זהות ואידיאולוגיה בישראל" - ספר חדש לפרופ' נעמה שפי, ראש התכנית לתואר שני בתקשורת וניו מדיה.

הפולמוס שהתעורר סביב הנפקתה של "סדרת המשוררים", הנושאת את דמויותיהם של ארבעה משוררים אשכנזים, המחיש את תפקידם של שטרות כאמצעי לביטוי גאווה לאומית גם בעידן שבו אמצעים דיגיטליים משמשים מטבע עובר לסוחר.

הספר "לאומיות בארנק" נכתב על ידי פרופ' נעמה שפי ופרופ' ענת פירסט והוא מוקדש לניתוח הדימויים המופיעים על כסף ישראלי כגילויים של לאומיות, המתוּוכת לאזרחים כמעט מבלי משים. חקר משמעותם התרבותית של מטבעות ושטרות מוכר בעולם בעיקר בעשרים השנים האחרונות, וזה המחקר הראשון העוסק בנושא בישראל.

בספר זה נחשפים לראשונה פרוטוקולים, התכתבויות וחומרים נוספים של הוועדה לתכנון שטרי כסף, מעות ומטבעות זיכרון של בנק ישראל למן הקמתה בשלהי 1955 ועד 2012.

המחקר מפענח את המניעים לבחירה בדימויים מסוימים, כמו דימויים אלגוריים, בשנותיה הראשונות של המדינה, חושף את קבלת ההחלטות בבחירה באישים אלה ולא אחרים, ומגלה את המקרים שבהם נפסלו הצעות והנפקות שונות נתקלו בביקורת פוליטית וציבורית. הייצוגים משני צדי השטרות מנותחים מתוך הבנתם כאמצעים ראשונים במעלה להבניית לאומיות השואבת מעברהּ של האומה, מן ההווה הפוליטי-התרבותי שלה ומשרטוט דימויה האידיאלי.

פרופ' נעמה שפי

פרופ' נעמה שפי היא ראש התכנית לתואר שני בתקשורת וניו מדיה במכללה האקדמית ספיר ומלמדת במחלקה לתקשורת מאז 2001.
שפי היא היסטוריונית שמחקריה עוסקים בהשפעת התרבות הגרמנית על התרבות העברית ובתהליכי בינוי אומה במדינת ישראל.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

רוב כספי התקומה יועברו למימון שכר לימוד לסטודנטים כחלק ממהלך לשיקום הנגב המערבי, החל משנת הלימודים הקרובה תוענק מלגה לשכר לימוד מלא לסטודנטים בשנה הראשונה. בנוסף, לראשונה בעוטף עזה יוקמו שתי פקולטות חדשות למקצועות הרפואה ולטכנולוגיות מתקדמות. נשיא המכללה, פרופ׳ ניר קידר: ״תקציב מנהלת תקומה מאפשר לנו למלא תפקיד מרכזי בשיקום ופיתוח הנגב המערבי. גאים להיות מוסד אקדמי המעניק השכלה אקדמית מצוינת, ובמקביל לעודד את כל הסטודנטים שלנו להיות מעורבים בקהילות שמסביבנו". בחודש שעבר אישרה הממשלה את תקציב מנהלת תקומה לשיקום אזור עוטף עזה.
ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, לימד לאחרונה בבית ספר למנהל עסקים ב Pforzheim University of Applied Sciences בגרמניה קורס בנושא ״עסקים בינלאומיים״. בקורס השתתפו עשרה סטודנטים מגרמניה, סקוטלנד ודרום אמריקה, והוא התנהל במהלך הסמסטר באופן היברידי - חלקו באופן מקוון וחלקו פנים מול פנים עם הסטודנטים ב-Pforzheim. וילי משתף בחוויה שריגשה אותו במיוחד: "באחד המפגשים הפיזיים דיברתי עם הסטודנטים על השפעת התרבות של האסטרטגיה השיווקית בזירה הגלובלית. הראיתי להם פרסומות ישראליות וגרמניות לצורך השוואה.