אירועי מדרום לאמנות רב תחומית שכונת מישור הגפן באופקים, מיסודה של המחלקה לתרבות - יצירה והפקה ובשיתוף עם עיריית אופקים - יוצאים לדרך.


פסטיבל מדרום לאמנות רב תחומית הפועל באופקים זו השנה ה-14, יתקיים במתכונת מיוחדת נוכח המשימה המורכבת והרגישה של תהליך ההנצחה העירוני של אירועי ה-7 באוקטובר בעיר. העשייה האמנותית-קהילתית השנה תהיה בדגש של שיקום, זיכרון, הנצחה, קהילתיות, שייכות וערבות הדדית - והם העומדים בבסיסם של כל הפרויקטים המתקיימים תוך שיתוף תושבי העיר ובתפר העדין המחבר אמנות, תרבות וקהילה.

לצורך חקר נושא ההנצחה וכתיבת הנרטיבים של מלחמת "חרבות ברזל" אירוע "תרבות מדרום" מבקש ביתר שאת להמשיך וליצור פורמטים השתתפותיים ושיתופיים כדי להחזיר לתושבים ולתושבות את תחושת השייכות, האחריות והשיקום של ועל מקום מגוריהם. כמו כן, אנו מאמינים כי בכוחה של האמנות ההשתתפותית והשיתופית ליצור נרטיבים מורכבים, מרובי קולות, המכילים חוויות שונות, תפיסות מנוגדות - הנמנעות מלקבע סיפור אחד או זיכרון אחד.

אירועי מדרום לאמנות רב תחומית יתקיימו בתאריכים 1-3 באפריל בשכונת מישור הגפן באופקים ויכללו שלושה ימים של בכורות, מופעים, מפגשים ואירועי תרבות הממוקמים ברחובות, חצרות, בתים ושטחים ציבוריים ברחבי השכונה. באירועי התרבות יכללו פרויקטים אמנותיים שפותחו במיוחד עבור הפסטיבל לצד סיורים, מופעים, ערבי שיח, מייצבים ומייצגים לרבות מופעים לילדים ולנוער.

פרופ׳ ניר קידר - נשיא המכללה האקדמית ספיר: ״זו השנה ה-14 לשיתוף הפעולה בין עיריית אופקים ובין ספיר והמחלקה לתרבות - יצירה והפקה שבמכללה. פסטיבל מדרום הוא פרויקט דגל המספק במה וקול ליוצרים ויוצרות באופקים. אירועי 'מדרום' השנה יתמקדו בתהליך ההנצחה העירוני של האובדן והגבורה בעיר ב-7 באוקטובר. הפסטיבל יציג את סיפורם האישי והקהילתי של תושבי העיר ובעיקר של שכונת מישור הגפן. באמצעות האמנות נדגיש את העוצמה האנושית, הגבורה, המשבר וההחלמה ונעסוק בדרכים השונות של הזיכרון וההחלמה. אני מודה לעיריית אופקים ולראש העיר יצחק דנינו על שיתוף הפעולה רב השנים, ועל זכותנו לקחת חלק בתהליך המורכב והרגיש של ריפוי והנצחה.״

נואית זכאי - מנהלת "אירועי מדרום": "אחרי אירועי ה-7.10 לא הצלחנו לדמיין בכלל איך ניתן לקיים וליצור אירועי תרבות ואמנות בתוך המציאות המורכבת והכואבת הזו. כל אחד מאיתנו התמודד ועדיין מתמודד עם הכאב והשבר האישי שלו, אך היה ברור לנו שאנחנו רוצים ואף צריכים לעשות משהו. מתוך המפגשים עם תושבות ותושבים בעיר כבר בתחילת אוקטובר, הבנו כי דווקא בימים אלו לאמנות ולתרבות תפקיד קריטי בתוך תהליך השיקום. הבנו שהעוצמה של הקהילה באופקים, שהערבות ההדדית והחברות בעיר - הם אלו שיובילו אותנו בתוך העשייה. בחרנו לקיים את כל האירועים השנה, לרבות פרויקטים ארוכים, בלבה של שכונת מישור הגפן, לנסות, בעדינות ובענווה, להשתלב במרקם החיים החדש בשכונה, להסתייע ביכולות ובאפשרויות שאמנות מייצרת כדי להציע יצירה ובניה של חדש ובמקביל גם לתת מקום ומרחב לכל הטוב שיש בשכונה."

מר איציק דנינו - ראש עיריית אופקים: "אירועי 'מדרום', המתקיימים כאן באופקים זו השנה ה-14, הם לא רק אירועי תרבות מרתקים, אלא גם הזדמנות לחבר בין זיכרון - לתקווה. השנה, אנו מקדישים אותם לתהליך ההנצחה ולזיכרון האירועים הקשים שחווינו, ומקיימים אותם בשכונת מישור הגפן, אשר נפגעה באופן הקשה ביותר בטבח 7 באוקטובר. אנו רואים באמנות כלי חזק לשיקום, התגברות ובנייה מחדש של הקהילה שלנו, ומאמינים שדרכה נוכל להעניק ביטוי לכאב, לזכרון ולקהילתיות. אנו באופקים מאמינים שלאמנות יש את הכוח לרפא, לאחד ולבנות גשרים בין אנשים, במיוחד השנה, מהווים אירועי מדרום פלטפורמה שמתאימה בדיוק למטרות אלו. דרך סדנאות, הופעות ופרויקטים קהילתיים - אנו מחברים בין תושבי העיר, מנציחים את הגבורה והאחריות ההדדית שהפגינו במהלך אירועי ה-7 באוקטובר, ובונים מחדש זיכרון משותף וחוסן קהילתי. זהו זמן לרקום שוב את המעטפת החברתית שלנו, להנציח ולצמוח בחזרה למעלה, יחד, כקהילה".

אירועים מדרום:

זיכרון חיים - מיצב הנצחה ל-53 קורבנות העיר | שי אריק
"עיר של גיבורים" הוא מושג שנחקק בתודעה האופקימית כבר בימים הראשונים של המלחמה. העבודה סוללת מסלול העובר בינות מקומות הרצח וההרג של קורבנות העיר ומהווה מיצב הנצחה הממחיש את סיפור הקרבות בתוך השכונה. פיתוח העבודה נעשה במשותף עם המשפחות השכולות. המיצב מזמין לשוטט ברחבי השכונה להתייחד, להיזכר ולהכיר את גיבורי וגיבורות העיר, יהי זכרם ברוך.
במסגרת אירועי מדרום האמן שי אריק יוביל סיור בשכונה בינות המרצפות והא.נשים 1-3.4 16:00.

חסד של אמת  - שיחה על החיים ועל המוות עם מתנדבי זק"א אופקים
מפגש עם מתנדבי זק"א בעיר, בו נדבר על הגלוי והנסתר, המתח שבין חיים ומוות, בין קושי ותקווה, בשילוב סיפורים אישיים, פיוטים, שירה, תפילות ורבדים נוספים של האמונה והנפש. 
משתתפים: הרב ישראל רווח, אביחי פילו, הרב בנימין מלכה, הרב ראובן פילו, הרב חיים פילו, הרב חיים רומי והרב שמעון מור יוסף. 
ליווי מוזיקלי: אהוד בנאי.

מרחב ציבורי, מקלט קהילתי  | שי עיד אלוני 
בעבודה מרחב ציבורי, מקלט קהילתי תכננו, יצרו ובנו האמן הרב תחומי שי עיד אלוני יחד עם תושבים ותושבות מהשכונה ומהעיר פסל סביבתי שימושי, שהופך למרחב ציבורי בשכונה למקום חדש - מקום בו אפשר להיזכר באסון שפקד אותנו אך גם אפשר לאחות יחד את השבר והכאב, מקום מזמין המאפשר פעולה ושהות משותפת. 
במרחב החדש נעבוד בעץ, נפיח חיים מחומרים ממוחזרים ונייצר שיח. 
לוקחים חלק בתכנון ובבניה: תושבי ותושבות השכונה, קהילת בית הכנסת הבוכרי, קהילת הלוחמים אשר לקחו חלק בלחימה בשכונה, שוטרי ושוטרות משטרת אופקים, כיתת כוננות אופקים.

מחווה הדדית - תזמורת משטרת ישראל 
אירועי ה-7.10 יצרו חיבור עמוק ומרגש של שותפות גורל של שוטרי ושוטרות משטרת אופקים ותושבי השכונה. בערב פתיחת המרחב הציבורי תצדיע משטרת אופקים לתושבי ותושבות השכונה, ואלו יצדיעו בהכרת תודה לשוטריה. 
תזמורת משטרת ישראל בקונצרט מיוחד בו תנגן יצירות ישראליות ומוזיקה מהעולם.
יברך: סנ"צ ניבי אוחנה, מפקד תחנת משטרת אופקים.

וְהִגַּדְתְּ - סיור סיפור | נעמי יואלי
מה חשוב לך לספר עכשיו, כדי שישאר איתך לאחר כך? מה תגידי לבתך, לחמותך, לגיסתך, לחברה הכי טובה? 
במהלך סיור-מופע בשכונה, נעצור לרגעים לסיפורים אישיים-נשיים שנרקמו ונרקמים בתוך הסיפור השכונתי: סיפורים שרוקמים ביחד עלילה של יחסי קרבה בין אם לבתה, אישה לרעותה. 
לקראת חג הפסח נפתח שולחן בנוסח "והגדת ל…", המבוסס על הווי משפחתי, שיתוף כוחות ושותפות גורל. הקהל מוזמן להצטרף לסיור ולחלוק סיפורים סביב השולחן.
משתתפות תושבות העיר: נוי פרץ, אנאל מימוני, ליליאן ביטון, סיון ציטרון, גילה ומעיין לוי, נטלי ואליאן ניסנוב בלוב, ציפורה יעל ורעות בן נון.

חוב(ר)ת צביעה | אלמה מכנס-קז
במהלך החודשים האחרונים, מלקטת אלמה מכנס-קז במצלמתה את סיפורי הבניינים והמרחב: צילומים הממחישים את גודל האסון והכאב לצד תחילתו של תהליך שיפוץ, תיקון ובניה במסגרתו הגדרות מוקמות מחדש. התיעוד הצילומי, שבדרך כלל מקפיא זיכרון בזמן, יהפוך לכזה שמציע את זיכרון ההרס וזיכרון הבנייה מחדש גם יחד. הצילומים אוגדו לחוב(ר)ת צביעה אשר מבקשת להציע מבט אחר להנצחה תוך התבוננות על הזיכרון באמצעות כלים ויזואלים.
בלב השכונה, בלב אירועי מדרום יפתח מרכז טיפולי דרך האמנות בכדי לאפשר התמודדות מונחית ועוטפת תוך בניה מחדש ודימיון. בכל יום יתקיימו שלוש סדנאות בהנחיית מטפלות באמנות לקבוצות גילאים שונות: 16:00, 18:00, 20:00.

אבני יסוד - בתים מארחים
אבני היסוד של השכונה הם התושבים והתושבות המתגוררים בה, המשפחות והבתים, הסיפורים והחוויות המשותפות המחברים הכל יחד. לכל שכונה מארג אנושי וחברתי הייחודי לה. תושבי ותושבות שכונת מישור הגפן מזמינים להחזיר את המבט אל הא.נשים שחיים בה, אל העושר והמגוון, אורחות החיים, החוזקות, הכישרונות, הכישורים והמאפיינים המיוחדים שלהם ושלהן -  ודרך כך להכיר את השכונה ואת העיר.

מדרום לילדים
הגינות השכונתיות הקטנות והמיוחדות בשכונה יהפכו למרחבי יצירה, הצגות קטנות, מופעים וסדנאות לילדים ולכל המשפחה. במהלך הימים יוצגו גם מופעים מונגשים במסגרת שיתוף פעולה עם עמותת מקומות שמורים, המתמחה בהנגשה רגישה של תרבות ואמנות לקהל ממגוון נוירולוגי.
בין המופיעים: תיאטרון דוואי, מעין רזניק, תיאטרון הקרון, דינה גולדשטיין, ליאת שבתאי, רות חוף ועוד. 

סלון שכונתי
סלון שכונתי באמצע השכונה - ספות, כורסאות ושטיח, המייצרים מקום מפגש אמנותי ותרבותי, אבל לא רק. הסלון השכונתי יפעל לאורך שלושת ימי אירועי מדרום כמרחב פתוח ומארח, בו תוכלו להצטרף לסדנה או מפגש ואפילו סתם לשבת לבד או ביחד. תוכלו לסרוג יחד תוך כדי שיחה, לפגוש יוצרים שישתפו בעבודתם בעקבות אירועי ה-7.10.
בין הפעילויות בסלון: עין טובה, מעגל סריגה משותפת | מפגש שיח מקומי על קפה ואירוח | המופע ערכת חיבור, רות חוף | מעגל התמודדיות - מפגש שיח מקומי. 

שברירים של החזרת שליטה - שיחות סלון | עם נדב משעלי
החל מה-8 באוקטובר מתעד הקולנוען האופקימי, נדב משעלי, את שכנותיו ושכניו תושבי שכונת מישור הגפן ומשרטט את ההתמודדות האישית השונה של כל אחד לטראומה שחווה, לצד חשבון הנפש האישי והלאומי. העדויות הן בסיס לסרט תיעודי.
בתוך הסלון השכונתי נדב מקיים מיני סלון ומזמין את מתועדיו והקהל הרחב לשיחות אינטימיות מנקודת מבט של חצי שנה לאחר האסון הנורא, בהן גם יציג לראשונה שברירים מחומריו המצולמים. 

בין שדרות לירושלים | מיכה ביטון

מיכה ביטון, יליד שדרות ותושב נתיב העשרה במופע מוזיקלי, המלמד אנשים ויכולתם לעשות את הבלתי אפשרי ולמרות הכול להביט על הצד המואר של החיים.
המופע עוסק במהמורות ובקשיים בדרך להצלחה.
אורחים מיוחדים: תושבי ותושבות העיר אופקים בערב הקראת שירה שנכתבה אחרי ה-7.10.

לתכנית המלאה

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.