פרופ' נורית גרץ, חוקרת תרבות ופרופסור אמריטה באוניברסיטה הפתוחה, זכתה בפרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים ע"ש לנדאו לשנת 2024 בתחום חקר התרבות.

פרופ' גרץ, מייסדת התוכנית לתואר ראשון במחלקה לתרבות – יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר, משמשת כיום כחברת סגל במחלקה.

פרס לנדאו ניתן כאות הוקרה והערכה לאנשי תרבות, למדענים ולאנשי אקדמיה על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על המחקר, המדע, האמנות וחיי התרבות בישראל.

בנימוקי הזכייה ציינו צוות השופטים כי: "פרופ' גרץ היא חוקרת בולטת של התרבות הישראלית ובעלת מוניטין אקדמי בין-לאומי. המחקר של פרופ' גרץ חוצה תחומים ומשלב ספרות, אמנות, קולנוע, היסטוריה, פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה. הבין-תחומיות משמשת את גרץ כדי להאיר את מורכבותה של החברה הישראלית, לחקור סוגיות יסוד בה, ולהתבונן בהן במבט לא צפוי. פרופ' גרץ היא חוקרת פעילה, שעבודותיה השפיעו ומשפיעות על דורות של חוקרים, יוצרים וסטודנטים. כאינטלקטואלית שיוצאת ממגדל השן, יש לה השפעה רחבה על הציבור. היא אמיצה מספיק כדי לשבור דיכוטומיות בין מחקר אקדמי לבין עבודה יצירתית, ולבחון סוגיות היסטוריות, חברתיות ומוסריות דרך נרטיבים בדיוניים וממשיים".

מבין ספרי המחקר של פרופ' גרץ ניתן למצוא את "מקהלה אחרת", ספר העוסק בשורדי שואה, זרים ו-"אחרים" בתרבות הישראלית, בקולנוע ובספרות; "שבויה בחלומה", ספר שמעלה את הדיון במיתוסים בתרבות הישראלית ומנתח את השפעתם על תפיסת המציאות; וספרה האחרון בפרוזה "ממילא גורלך נחרץ", הכולל נוסח חדש לרומן וכן כתיבה חדשה אודות אדיפוס המלך בראי סיפור התקופה של מגפת הקורונה.

פרופ' נורית גרץ: "כשהודיעו לי על הזכייה בפרס התגובה הראשונה שלי היתה לקפוץ מהכיסא ולצלצל לבנות שלי. התגובה השנייה היתה היסוס, האם אפשר לשמוח אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, לשכוח את כל ההרוגים, החטופים והמפונים? ובין התגובות הסותרות הללו, עלתה ההבנה – המחקרים שחבריי ואני עורכים, הספרים שאנחנו כותבים והפרסים שאנחנו זוכים בהם – כל אלה הם עדות חיה לקיומה של תרבות, ספרות ויצירה פורחת בארץ. הם ההוכחה לכך שניתן לדמיין עולם טוב יותר לאחר ה-7 באוקטובר, ואף לסלול את הדרך אליו. הם הראיה לכך שיש תקווה, ואסור לנו לוותר עליה".

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

חדש על המדף - דרך מילים
דרך מילים: קריאה וכתיבה במרחב טיפולי. ספר חדש לד"ר שרית בר זקן, מרצה בתכנית לתואר שני בעבודה סוציאלית בספיר,  בשיתוף עם ד"ר אורלי וקנין הספר מציג  מבחר מאמרים של מיטב הכותבים בארץ, העוסקים בטיפול והדרכה באמצעות טקסט נקרא ונכתב.
קבוצת המחקר לקידום נשים במדעי הרוח הדיגיטליים בכנס בינלאומי
בחודש יוני הציגו פרופ׳ ענבל בן-אשר גיטלר ופרופ׳ יעל אלואיל את קבוצת המחקר לקידום נשים במדעי הרוח הדיגיטליים בכנס בינלאומי. הכנס בו הציגו הינו כנס ה-European Architectural History Network - EAHN, כנס דו-שנתי מהחשובים בתחום, שהתקיים הפעם באתונה. הצגת הקבוצה נעשתה במסגרת סמפוזיון ״קבוצות העניין״ של הכנס.