פסטיבל קולנוע דרום חוזר לשדרות

פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר יתקיים לראשונה מאז אסון ה-7 באוקטובר בשדרות, בסינמטק ובמוקדים נוספים ברחבי העיר.

מהדורת הסתיו של הפסטיבל, שייקרא "קולנוע דרום: בגוף ראשון", שם בקדמת הבמה את האנשים והנשים של הנגב המערבי, את משפחות החטופים/ות ומאבקן להשבת יקיריהן ומתייחס בתכניו השונים למלחמה והשלכותיה על קהילות הדרום.

סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום: שברי גן עדן של הבמאית רונית איפרגן. הפסטיבל יינעל בטקס הזוכים בתחרות "קולנוע דרום חדש", תחרות סרטי הגמר של סטודנטים מביה"ס לאמנויות הקול והמסך, אשר תכלול מספר שיא של 63 סרטים חדשים.

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 10.11.2024 עד 14.11.2024

לתכניה המלאה

פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של ביה"ס לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, אירוע הקולנוע והטלוויזיה הגדול בדרום הפועל בלב שדרות ויישובי העוטף - מרחיב את היקף פעילותו השנתית כמנוע תרבות אזורי ומעתה יקיים שני אירועים בשנה: את "קולנוע דרום: בגוף ראשון" מדי חודש נובמבר ואת "פסטיבל קולנוע דרום הבינלאומי" מדי חודש יוני.

התוכנית האמנותית תנוע על הקו העדין שבין שבר לתקווה ותעסוק בשאלת התיעוד והיצירה מתוך הטראומה – דרך סרטים חדשים כמו "הקרב על משטרת שדרות" (איל בלחסן), "רחל מאופקים" (זהר וגנר), "שברי גן עדן" (רונית איפרגן), "נפילה בפצע פתוח" (יוסף אבו מדיעם, אופיר טריינין) ופרויקט המקור הדוקומנטרי של פסטיבל קולנוע דרום "חוץ. יום. שבת".

לאורך הפסטיבל יכללו אירועים מיוחדים שיעסקו בביטויים השונים של האסון בקולנוע וטלוויזיה ובהשלכות והביטויים של הטראומה ביצירה למסך: "מי מספר את השבעה באוקטובר? יוצרים דרומיים בקדמת הבמה" – פאנל מיוחד בהנחיית שני קיניסו; אירוע מיוחד למשפחות החטופים/ות מהמועצה האזורית שער הנגב "403 באוקטובר" יעמוד על שאלת הזמן שעצר מלכת עבור המשפחות; השקת הקול הקורא לפרויקט "100% גן עדן" ע"ש אופיר ליבשטיין ז"ל בהשתתפות תלמידי/ות תיכון שער הנגב שיפיקו סרטים חדשים בנושא החיים במועצה ועוד.

הרצועה החדשה "בציר דרום 24" שתכלול יצירות חדשות של בוגרי/ות ומרצי/ות בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר ("עיד" של יוסף אבו מדיעם", "הדונם של סבתא" של ירמי שיק בלום ואלעד אורנשטיין) תציג מניפת יצירה חדשה של מי שחייהם/ן שזורים בחוויית החיים והתרבות בנגב המערבי.

ראש ביה"ס לאמנויות הקול והמסך ויו"ר פסטיבל קולנוע דרום, פרופ' סמי שלום שטרית: "הפסטיבל במהדורת נובמבר 2024 הוא אירוע מכונן עבור ביה״ס לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, עבור הקהל שלנו בפסטיבל קולנוע דרום, עבור תושבי שדרות, עבור קהלנו מיישובי העוטף, עבור קהל הסינמטק ועבור אורחינו מהארץ ומהעולם. שום דבר לא ישוב להיות כפי שהיה. יהיה זה הפסטיבל הראשון שלנו ושל האזור כולו מאז הפסטיבל ב-2022. תהיה זו חגיגה של חזרה הביתה. בשנה הזאת אני מזמין אתכם לבוא ולחגוג איתנו את ניצחון הרוח על הרשע, על האש ועל הסכין. לא הפסקנו ליצור ולתעד אף לא לרגע, כי אין לנו פריבילגיה כזאת. זוהי מהדורת נובמבר הראשונה והאחרונה של הפסטיבל בה אשתתף כראש ביה״ס לאמנויות הקול והמסך ואשר לה אכתוב ברכה כראש ביה״ס ויו״ר הפסטיבל. אני רוצה להודות לחברותיי וחבריי לסגל ולמנהלה, אלף תודות לתמיר הוד היקר וליהיא בנימין היקרה על ההקשבה והסבלנות, ההתמדה והנחישות. תודות גדולות לעיריית שדרות ולאלון דוידי העומד בראשה, תודות לחברינו משער הנגב, נזכור את אופיר ליבשטיין יקירנו ואוהדו של הפסטיבל."

מנהל פסטיבל קולנוע דרום, תמיר הוד: "פסטיבל קולנוע דרום שהיה אמור לחגוג 23 בנובמבר 2023, בוטל בפעם הראשונה בתולדותיו אחרי המכה של ה-7 באוקטובר. שנים של אזעקות, שרפות, בלונים ואפילו קורונה לא הכניעו אותנו ומעולם עד 2023 לא בוטלה מהדורת פסטיבל. אחרי ההלם הראשוני, התאוששנו; בחודש מרץ האחרון הפסטיבל יצא למסע נדודים בכל רחבי הארץ בעקבות קהילות המפונים, עם קצת מתוך התכנית המקורית והרבה תוכן שנבנה מחדש לתוך המציאות החדשה שאנחנו חיים בשנה החולפת. הדבר הכי חשוב שלקחנו איתנו מהפסטיבל הנודד ויורגש היטב במהדורה הקרובה בשדרות - המפגש האנושי עם הקהילות. למדנו שהפסטיבל יודע להעניק לקהלים השונים והמגוונים שלו את מה שהיו זקוקים לו, ועדיין – רגעים להיפגש, לצחוק, לבכות ולחשוב יחד על העתיד. אנחנו נרגשים לחזור הביתה למקום הטבעי ביותר של הפסטיבל והוא סינמטק שדרות – ומכאן, יחד עם כל האנשים הנפלאים שעובדים/ות איתנו, לספר את הסיפור שלנו על כל הצבעים שלו, בגוף ראשון, לעולם."

ראש עיריית שדרות, מר אלון דוידי: "החוסן של תושבי שדרות מתבטא בכל תחום בחיינו, והיצירה היא אחת הדרכים המשמעותיות ביותר להתמודד עם הטראומה ולהביא תקווה לעתיד טוב יותר. פסטיבל קולנוע דרום תמיד היה אבן דרך תרבותית בעירנו, והשנה הוא מקבל משמעות נוספת, כאשר אנו מביאים לקדמת הבמה את סיפורי הנגב המערבי בצל האירועים הקשים של השבעה באוקטובר. אני גאה על כך ששדרות ממשיכה להיות מוקד של יצירה ואומנות, ומזמין את כולם לבוא ולהתרגש איתנו מאירועים שמאחדים את הרוח היצירתית של האזור כולו".

מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב, מר יוסי קרן: "בשער הנגב חיה ופועלת כבר שנים קהילת יוצרים מרשימה ומקצועית בתחומי הקולנוע, ההפקה והיצירה. כמו כל הקהילות במועצה גם הקהילה המגובשת הזו איבדה וכאבה את השנה האחרונה. היצירה שלהם היא מפלט של ממש ויש בה כוח רב. החיבור הטבעי של שער הנגב למכללה האקדמית ספיר - המכללה הציבורית הגדולה בישראל והמובילה בישראל בתחומי היצירה, ולפסטיבל קולנוע דרום שהוא חלון ראווה משמעותי וגוף מוביל ביצירה- מאפשר לנו להמשיך ולפתח את אומנות הקולנוע באפיקים נוספים ולהפיח תקווה לעתיד טוב יותר בדרום ובעוטף עזה. השנה יותר מתמיד אנחנו מוצאים באומנות ובפרט אומנות הקולנוע והצילום, מקום של מפלט, סיוע בעיבוד והתמודדות ובעיקר דרך נוספת להמחיש את האסון שפקד אותנו בשבעה באוקטובר 2023."

יונתן בר גיורא, ראש התואר הראשון בביה"ס לאמנויות הקול והמסך:
"כמה ימים אחרי שנפלה על ראשינו עלטת ה-7 באוקטובר, התחילו לנצנץ ברחבי הארץ נקודות אור קטנות, כולן מתוצרת בית הספר לאמנויות הקול והמסך. ספוט פה, פנס שם, מסך מחשב מהבהב ועליו סינופסיס, טלפון בוהק של הפקה. הם נדלקו בזה אחר זה במלונות של מפונים, בממ"דים, בדרכים חלופיות ובחדרי לימוד מאולתרים. לאט לאט, מתוך החושך הגדול, עלה וגאה גל של יצירה, שזיקק מתוך הכאב הגדול מעשי אמנות מטלטלים, מלאים בחמלה, כעס, אבל והמון ריפוי. נקודות האור הקטנות הפכו לאט לאט ללהבה עצומה, אותה להבה שתמיד בערה ותמיד תמשיך לבעור, לא משנה מה, בבית הספר ובפסטיבל שלנו. מוזמנים ומוזמנות להתחמם לאורה.
זו הזדמנות מצויינת להודות מעומק הלב לכל אלה שדאגו יומם וליל שאש הפסטיבל ולהבת היצירה אף פעם לא יכבו - תמיר הוד וליהיא בנימין וצוות הפסטיבל, ראשות וראשי המסלולים, צוות בית הספר המסור, ראש בית הספר ויו"ר הפסטיבל פרופ' סמי שלום שטרית, שניצח על הכל כנגד כל הסיכויים, וכמובן מאות הסטודנטים והסטודנטיות שלנו, שיגדשו עוד מעט את אולמות סינמטק שדרות - ביתנו השני, ויוכלו סוף סוף לחוות בהתרגשות את רגעי השיא שכולנו מכוונים אליהם - הקרנות הבכורה של יצירותיהם/ן הטריות".

מעבורת - כמדי שנה יקיים הפסטיבל סדרת מפגשים והרצאות המיועדות לסטודנטים/יות ובוגרים/ות מבית הספר לאמנויות הקול והמסך וממוסדות הלימוד השונים בישראל לטלוויזיה וקולנוע. רצועת "מעבורת" נועדה לספק ליוצרים/ות בתחילת דרכם המקצועית כלים מקצועיים להתפתחותם בתעשייה הישראלית והבינ"ל, בהנחיית הטובים/ות בתחומי העשייה השונים למסך.

פאטה מורגנה - אירוע פיצ' והקרנה - מיזם של קרן קולנוע נגב ופסטיבל קולנוע דרום הוא מיזם של סרטי אנימציה קצרים, אשר יחגוג בפסטיבל את בציר שנתו השנייה וכן יבחר, במסגרת אירוע פיצ'ינג, את הפרויקטים של שנתו השלישית. החל משנת 2022 קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ואיגוד מקצועות האנימציה נכנסו כשותפות לפרויקט וביחד אנו מבקשים לשים את יצירת האנימציה במרכז העשייה האמנותית בדרום ולהביא סיפורים, דמויות, גיבורים ונופים מדרום הארץ. את הפרויקטים הנבחרים מלווים יוצרים/ות ואנימטורים/יות בכירים/ות.

פיצ' דוקו דרום - הפיצ' הדוקומנטרי לסטודנטים/יות, מיסודה של אסנת טרבלסי ובהפקת הפורום הדוקומנטרי הישראל ופסטיבל קולנוע דרום, מתקיים השנה בפעם ה-19. הפרויקטים הזוכים יזכו במענקי הפקה בגובה 50,000 ש"ח, באדיבות קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ו"כאן" - תאגיד השידור הציבורי.

דוקו קאסט - השקת קול קורא חדש והשמעת תוצרים - בשיתוף המכון הצרפתי בישראל וביה"ס לואיר לומייר בצרפת.

מפגשים עם איגודי יוצרים/ות - מפגשים מיוחדים עם איגודי היוצרים/ות: אק"ט, אגוד העורכים, איגוד התסריטאים

פוקוס קולנוע ומחאה - לאור מציאות החיים בישראל הרווייה בשנים האחרונות וביתר שאת מאז ה-7 באוקטובר, בחרנו להתייחס בתכנית לנושא מחאות ומאבקים חברתיים - כפי שהם מתבטאים בצורות שונות דרך הקולנוע. במסגרת התכנית נקיים אירוע מיוחד בשם "403 באוקטובר" בהשתתפות נציגי משפחות החטופים/ות מהמועצה האזורית שער הנגב: גלי וזיו ברמן, אמילי דמארי, עמרי מירן, קית' סגל, צחי עידן ודורון שטיינברכר.

תחרות קולנוע דרום חדש - 63 סרטי גמר חדשים מכל הז'אנרים - עלילתי, דוקומנטרי, אנימציה, פיילוטים טלוויזיוניים וסדרות רשת - יוקרנו מדי יום במהלך הפסטיבל ויתחרו על פרסים ב-14 קטגוריות זכיה בסך כולל של 50,000 ₪.

יצירות בית הספר לאמנויות הקול והמסך של המכללה האקדמית ספיר

תחרות ניצוצות - תחרות לסרטי סטודנטים/יות באדיבות מש' פרחי, הפיצ'ינג לסדרות טלוויזיה ורשת ע"ש מודי בראון, אירוע פרידה - אירועי בית ספרי פתוח לקהל ל-4 מרצות ומרצים הפורשים לגמלאות., אנימציה במרחב הציבורי, תערוכה, במסגרת קורס "אנימציה במרחב הציבורי" - הסטודנטים יצרו מקבץ מיצבי אנימציה ווידאו המוקרנים בחפצים כמסכים אלטרנטיביים. בהשראת חפצים אשר מצאו ברחוב. אנימציה דוקומנטרית - השנה הפרויקט עוסק בסיפורם של חולים המתמודדים עם מחלות חשוכות מרפא ונמצאים בטיפול פליאטיבי. פורמטים בחזית: איך יוצרים פורמט מנצח? פאנל מיוחד על הסיפורים מאחורי הפורמטים הגדולים והקרנת מבחר יצירות חדשות פרי יצירתם של הסטודנטים לתואר השני.

מחברות דרום

מהדורת 2024 של המגזין המקוון של פסטיבל קולנוע דרום - אסופת מאמרים מקוריים שעוטפים את תכני הפסטיבל בכתיבה מעוררת מחשבה ודיון.

תכנית מוזיקה

נעה אלישע, אוצרת תכנית המוזיקה: "התקווה שלי שהתוכנית המוזיקלית שאצרתי לפסטיבל קולנוע דרום הקרוב, תקרב ותאחד ביננו, כי זה מה שמוזיקה יודעת לעשות. ברוח הזאת נתפרו עבורכם שילובים לא צפויים של מוזיקאים/יות ואמנים שמאחים את הלב הכואב. אני מאוד מקווה שתתחברו לליין אפ, ואחד לשניה. שנדע בשורות טובות."

עם הפנים קדימה - במסגרת אירוע הפתיחה של הפסטיבל, יושקו הקולות הקוראים לתחרויות ותוכניות פסטיבל קולנוע דרום הבינ"ל שיתקיים בתאריכים 19-26.6.2025: תחרות סרטי ביכורים ע"ש יהב וינר, תחרות הקולנוע הקצר, פנורמה ישראלית, תחרות ניצוצות ועוד.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

טקס זיכרון לשבעה באוקטובר
קהילת המכללה האקדמית ספיר מתאחדת וזוכרת המכללה האקדמית ספיר מציינת השבוע את אירועי הזיכרון במלאת שנה מאז המתקפה הרצחנית ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, אשר פגעו קשות בקהילת ספיר בעוטף עזה. היום (א׳) הושק ״מרחב הזיכרון המשותף״ לזכר היקרים והיקרות שנפלו ונרצחו בשבעה באוקטובר ובמהלך המלחמה. קהילת ספיר, שהתמודדה עם אובדן 47 מאנשיה – בהם בוגרים, סטודנטים, וחברי סגל אקדמי ומנהלי – מתאחדת לזכור יחד. המרחב מאפשר לכל אחד ואחת להגיע, להוסיף פיסות זיכרון אישיות לקיר ההנצחה, לזכור ולהיזכר יחד.
ניר קידר בכנס הקבלנים
אתמול השתתף נשיא המכללה, פרופ' ניר קידר, בכנס התאחדות הקבלנים שהתקיים בשדרות. פרופ' קידר הרצה על תפקיד האקדמיה והחינוך בקידום העוטף. מתוך דבריו: "יש לנו אתגר עצום בצמיחה ובבניה מחדש של הצפון והדרום לחברה הישראלית. האקדמיה חייבת לשלב ידיים עם הממשלה והתאחדות הקבלנים על מנת להכשיר את הדור הבא של המהנדסים, ההנדסאים, עובדי הבניין התשתיות והחשמל שחסרים באלפיהם בארץ.