טיפים וכלים שימושיים
קורות חיים הינם מסמך אישי ושיווקי. מטרתם להציג ניסיון וכישורים רלוונטיים למשרה ספציפית. מדובר במסמך ייצוגי, על כן יש לכתובו באופן מסודר, ממוקד ותמציתי ולהקפיד על הגהה.
את ההתנסויות בתחומים השונים נהוג לכתוב בסדר כרונולוגי יורד – כלומר מהיום ואחורה אל העבר.
נהוג לארגן את קורות החיים על פי קטגוריות שונות (פרטים אישיים, לימודים, עבודה, צבא, וכד') המופרדות באופן ברור:
- פרטים אישיים: שם מלא, פרטי קשר עדכניים (טלפון וכתובת דוא"ל) ומקום מגורים.
- השכלה: תארים אקדמיים (יש לציין גם לימודים נוכחיים), הישגים בולטים (כולל הצטיינויות) או פרטים רלוונטיים למשרה (נושא עבודת גמר,התמחות, ביצוע פרוייקט הקשור לתפקיד המוצע). במידה ויש השכלה אקדמית, אין צורך לדווח על השכלה תיכונית, אלא אם היא רלוונטית במיוחד למשרה המוצעת.
- קורסים והשתלמויות: במידה ורלוונטיים לתפקיד המוצע.
- ניסיון תעסוקתי: תפקיד, ארגון, תיאור קצר של הפעולות או המשימות הרלוונטיים למשרה ויכולים להעיד על כישורים או היתרון של המועמד ביחס לתפקיד. רצוי להשתמש במילות המפתח שבמודעת הדרושים.
- שירות צבאי/לאומי: תפקיד, משך שירות ודרגת שחרור. פירוט לגבי התפקיד במידה והוא רלוונטי למשרה המוצעת..
- קטגוריות אופציונליות נוספות: שפות, ידע במחשב, פעילות חברתית או התנדבויות
- ממליצים: ניתן לרשום כי יימסרו על פי דרישה.
למידע נוסף או לקביעת פגישת ייעוץ בנושא כתיבת קורות חיים או הכנה לראיון עבודה, פנו אלינו ונשמח לעמוד לשירותכם.
הכנה טובה לתהליך חיפוש ומציאת עבודה יכולה לעזור בהצגת היתרונות והאיכויות שלך הרלוונטיים לתפקיד, הצגת העניין שלך בתפקיד (חשוב שגם את/ה וגם המראיינים יבינו). הכנה טובה דורשת היכרות מעמיקה עם עצמך, התפקיד והארגון
הכנה טובה דורשת היכרות מעמיקה עם עצמך, התפקיד והארגון.
היכרות עם הארגון:
- אופי ומאפייני הארגון – חזון, יעדי ומטרת הארגון
- פרופיל הארגון – מבנה הארגון, גודל יחסי של הארגון, אנשים בולטים
- תחומי פעילות – מוצרים או תוצרים, קווי ייצור עיקריים/תחומי שירות
- סביבה עסקית – לקוחות ומתחרי הארגון, האופן בו הארגון משווק את מוצריו
- אנשים – אנשים מרכזיים בארגון או בתחום, האנשים שאתה מכיר בארגון ותפקידיהם
היכרות עם התפקיד:
- מאפייני התפקיד – משימות, תחומי אחריות, ממשקי עבודה
- דרישות פורמליות – ידע, ניסיון, מיומנויות, תעודות, הכשרות
- מאפיינים נדרשים – כישורים, תכונות
היכרות עם עצמך:
- מאפיינים אישיים – כישורים ותכונות
- ידע נרכש – ידע מעשי ותיאורטי רלוונטי, מיומנויות
- ניסיון (תעסוקתי ואקדמי) – תחומי עיסוק, מטלות ומשימות
- קורות חיים – יתרונות, חסרונות ופערים באופן כללי וביחס למשרה (מעט ניסיון, מעברים בין עבודות וכו')
בכדי למצוא עבודה, חשוב להיות אקטיביים – לחפש, ליזום, לפנות ישירות לגורמים שונים ולהיות מוכנים לשווק עצמנו. אך לפני הכל, חשוב להגדיר מה אנו מחפשים.
כיצד נחפש:
- רשתות חברתיות: נטוורקינג (קרובי משפחה, מעסיקים, חברים, מרצים), רשתות ורטואליות (לינקדאין, פייסבוק).
- אתרי אינטרנט (אתרי משרות, אתרים ייעודיים לתחומי עיסוק ספציפיים, לדג' אתר שתיל למקצועות טיפול וחברה, אתרי חברות, ).
- חברות השמה
למידע נוסף או לקביעת פגישת ייעוץ בנושא כתיבת קורות חיים או הכנה לראיון עבודה, פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם.
לקראת כל ראיון עבודה רצוי להבין את התפקיד המוצע ומאפייניו – לזהות את המיומנויות, הכישורים והתכונות אשר נדרשים לתפקיד. נסו לענות על השאלה: "מה צריך בשביל לבצע תפקיד זה?" זאת במטרה להציג עצמכם במונחים של יתרונות ביחס לתפקיד, לזהות נקודות התורפה ביחס לתפקיד וכיצד ניתן להתגבר עליהן, לתת סיבות ממשיות למידת העניין בתפקיד.
טיפים לראיון עבודה
לפני הראיון
לקראת כל ראיון עבודה רצוי להבין את התפקיד המוצע ומאפייניו – לזהות את המיומנויות, הכישורים והתכונות אשר נדרשים לתפקיד. נסו לענות על השאלה: "מה צריך בשביל לבצע תפקיד זה?" זאת במטרה:
- להציג עצמכם במונחים של יתרונות ביחס לתפקיד
- לזהות נקודות התורפה ביחס לתפקיד וכיצד ניתן להתגבר עליהן
- לתת סיבות ממשיות למידת העניין בתפקיד
לאחר הבנת התפקיד, חשוב להתאמן. לדעת להתראיין זו מיומנות – ככל שתתאמנו, כך תהיו טובים יותר. ניתן וכדאי לעשות סימולציות לראיון. לשם כך ניתן להיעזר באנשי מקצוע או בחברים ובני משפחה אשר יש להם נגיעה לדבר.
במהלך הראיון
- קחו איתכם העתקים של קורות חיים, מסמכים ומכתבי המלצה. הוציאו אותם אם תתבקש לכך.
- לראיון יש להופיע בצורה נקיה ומסודרת. אם יש היכרות מוקדמת עם המקום – שימו לב כיצד אחרים מתלבשים, והתלבשו מעט יותר מכובד מהנורמה.
- הגיעו מספר דקות לפני הראיון, כדי שיהיה קצת זמן להירגע מהדרך, למצוא את המקום ולבצע בדיקה אחרונה של המראה שלכם.
- היו מנומסים לכל האנשים שאתם פוגשים מרגע הגעתכם למקום הראיון ועד לרגע עזיבתכם.
אחרי הראיון
- העריכו את תפקודכם בראיון וכתבו הערות.
- באם נתבקשתם במהלך הראיון להשלים מסמכים (המלצות/ תעודות וכד'), דאגו לעשות זאת במהירות האפשרית.
שאלות נפוצות:
- שאלות אישיות: ספר/י על עצמך, תכונות חיוביות ושליליות, מדוע דווקא את/ה מתאים לתפקיד? היכן את/ה רואה עצמך בעתיד?
- שאלות על ניסיון תעסוקתי: תאר/י את התפקיד שביצעת, מדוע היה מעניין? מדוע עזבת מקום עבודה? מדוע בחרת ללמוד במוסד בו למדת או את תחום הלימוד שלמדת?
- שאלות על התפקיד/הארגון: מה את/ה יודע על התפקיד/ארגון? מדוע את/ה מעוניין בתפקיד או לעבוד בארגון? אילו תכונות אנו מחפשים לדעתך?
למידע נוסף או לקביעת פגישת ייעוץ בנושא כתיבת קורות חיים או הכנה לראיון עבודה, פנו אלינו נשמח לעמוד לרשותכם - careersapir@sapir.ac.il.