הצרכנים עפים על חודש הקניות והישראלים צפויים לבזבז בנובמבר כמעט מיליארד שקל. האם יש הצדקה לבולמוס השופינג הזה?

לירן מימוני

לירן מימוני, חוקר כלכלה התנהגותית במכללה האקדמית ספיר ובאוניברסיטת בן גוריון: "אחת לכמה שנים, ובעיקר בתקופות של משבר והאטה בפעילות הכלכלית, עולה מחדש סוגיית עידוד צריכת מוצרי 'כחול-לבן' לצורך הגברת הפעילות הכלכלית המקומית. ההנחה עליה נשענים תומכי השיטה, היא שעידוד שכזה יביא לחיזוק התעשייה הישראלית תוך יצירת מקורות תעסוקה חדשים בשל החלפת הייבוא בייצור מקומי. אולם, כלכלנים רבים סבורים כי על אף היתרונות הברורים ביצירת העדפה כזו של צריכה, לעיתים קרובות צריכה שאיננה מבוססת על שיקולי איכות ומחיר המוצרים, עלולה להביא להתייקרות סל התצרוכת, צמצום אפשרויות הקנייה של הצרכן ופגיעה ברווחתו. כמו כן, בטווח הארוך העדפה שכזו עלולה לגרום לעיוות בהקצאת מקורות המשק ולהביא לפגיעה ברווחת המדינה כולה".

לכתבה המלאה באתר וואלה! עסקים: צרכנות

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

האם מקדונלד'ס עלולה לסגור את סניפיה בארץ בגלל המלחמה? "ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את המסעדות שלה מהזכיין הישראלי עמרי פדן אינה תמרון אסטרטגי בודד. על סמך החלטותיה בעבר, יש סיכוי סביר שהשלב הבא יהיה סגירת סניפי החברה בארץ." מאמר חדש לד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי ולנועה ברנע לוי, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית. למאמר המלא במעריב עסקים
המדינה תעביר 200 מיליון ש״ח למכללה האקדמית ספיר, המוסד האקדמי החשוב בנגב המערבי והמעסיק הגדול ביותר בעוטף ישראל. בהמשך להחלטת הממשלה, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון ש״ח. הכספים נועדו לשיקום אקדמי וקהילתי שיבטיח את חיזוק הנגב המערבי בעקבות השבת הרצחנית ואת החזרה הבטוחה ללימודים בספיר. נשיא המכללה, פרופ' קידר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה. התכנית האסטרטגית שאושרה על ידי הממשלה היא שאפתנית וחשובה.