מחקר חדש של אגף רפואה בקהילה בהנהלת שירותי בריאות כללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר, מצא הפחתה של 78% בסיכון לתמותה מנגיף הקורונה במבוגרים בני 60 ומעלה, שקיבלו את מנת החיסון הרביעית, בתקופת גל האומיקרון, בהשוואה למחוסנים שלוש פעמים.

מדובר במחקר המקיף ביותר שפורסם עד כה, שבדק את יעילות מנת הבוסטר השנייה במניעת תמותה כתוצאה מהדבקה בנגיף הקורונה.

ד"ר רונן ארבל
ד"ר רונן ארבל, ראש המעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות
במכללה האקדמית ספיר

צוות החוקרים ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את הנתונים של מטופלי כללית על מנת לבחון את יעילות קבלת המנה הרביעית של חיסון פייזר, במניעת תמותה ממחלת הקורונה בקרב מבוגרים בני 60-100.

ממצאי המחקר נמצאים כעת בהליך בקרת עמיתים של העיתון הרפואי היוקרתי Nature Medicine והועלו על ידי מערכת העיתון לאתר Research Square, על מנת שלא לעכב את החשיפה העולמית לתוצאות המחקר ולאפשר למקבלי ההחלטות ב-FDA וברשויות האירופאיות לעיין בנתונים בבואם לדון באישור מנת החיסון הרביעית. הנושא מקבל משנה תוקף, עם ההתפרצות של זן האומיקרון המשני החדש BA2, העלייה במקדם ההדבקה והחשש מגל תחלואה משמעותי נוסף.

המחקר התצפיתי בוצע על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של שירותי בריאות כללית, בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית. המחקר בוצע ללא תמיכה ממקור חיצוני כלשהו.

עורכי המחקר:
אגף רפואה בקהילה, שירותי בריאות כללית: ד"ר דורון נצר, ד"ר שלומית ירון, ד"ר אלון פרץ, גב' טניה בקנשטיין, ד"ר אריאל המרמן וד"ר רונן ארבל.
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: פרופ' מיכאל פריגר ומר רוסלן סרגיינקו.
מכללת ספיר, המעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות: ד"ר רונן ארבל

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

רוב כספי התקומה יועברו למימון שכר לימוד לסטודנטים כחלק ממהלך לשיקום הנגב המערבי, החל משנת הלימודים הקרובה תוענק מלגה לשכר לימוד מלא לסטודנטים בשנה הראשונה. בנוסף, לראשונה בעוטף עזה יוקמו שתי פקולטות חדשות למקצועות הרפואה ולטכנולוגיות מתקדמות. נשיא המכללה, פרופ׳ ניר קידר: ״תקציב מנהלת תקומה מאפשר לנו למלא תפקיד מרכזי בשיקום ופיתוח הנגב המערבי. גאים להיות מוסד אקדמי המעניק השכלה אקדמית מצוינת, ובמקביל לעודד את כל הסטודנטים שלנו להיות מעורבים בקהילות שמסביבנו". בחודש שעבר אישרה הממשלה את תקציב מנהלת תקומה לשיקום אזור עוטף עזה.
ד"ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי, לימד לאחרונה בבית ספר למנהל עסקים ב Pforzheim University of Applied Sciences בגרמניה קורס בנושא ״עסקים בינלאומיים״. בקורס השתתפו עשרה סטודנטים מגרמניה, סקוטלנד ודרום אמריקה, והוא התנהל במהלך הסמסטר באופן היברידי - חלקו באופן מקוון וחלקו פנים מול פנים עם הסטודנטים ב-Pforzheim. וילי משתף בחוויה שריגשה אותו במיוחד: "באחד המפגשים הפיזיים דיברתי עם הסטודנטים על השפעת התרבות של האסטרטגיה השיווקית בזירה הגלובלית. הראיתי להם פרסומות ישראליות וגרמניות לצורך השוואה.