חדש על המדף: עיר בלי זיכרון: בין דומיננטיות להגמוניה תרבותית ביחסי שדרות-שער־הנגב, ספרו של ד"ר מוטי גיגי, מרצה בכיר במחלקה לתקשורת

אם רוצים להבין את זרמי העומק של הקונפליקט הפנים־יהודי בישראל, שלאורך השנים כונה בשמות שונים - ישראל הראשונה והשנייה, יחסי מרכז-פריפריה, יחסי מזרחים-אשכנזים, ובשנים האחרונות שוב דובר בשיח הציבורי על ישראל הראשונה והשנייה, צריך להבין לעומק את טיב היחסים בין עיירות הפיתוח לקיבוצים השכנים להן.

ספר זה מתעמק ביחסים בין שדרות וקיבוצי המועצה האזורית שער־הנגב, החל משנות החמישים, יחסים שראו עליות ומורדות במהלך השנים. יחסים אלו החלו עם הקמת המועצה האזורית שער הנגב בשנת 1950 והקמת מעברת גבים-דורות בשנת 1951 , העלייה הגדולה של יהודי ארצות האסלאם בתחילת שנות החמישים ומדיניות פיזור האוכלוסין, בעיקר לעיירות פיתוח. מחקר זה חוקר את היחסים בין עיירות פיתוח וקיבוצים לאורך שבעה עשורים דרך מקרה הבוחן של שדרות-שער־הנגב ועומד על התפיסות החברתיות והפוליטיות השונות מאוד של שני הצדדים לצד העוינות ההדדית. משמעותו של מחקר זה להבנת המציאות הישראלית קיבלה משנה תוקף לאחר הטבח של השבעה באוקטובר 2023 בשדרות ובמועצה האזורית שער הנגב, שהם חלק מעוטף ישראל (עזה).

ד"ר מוטי גיגי

ד"ר מוטי גיגי, יליד שדרות, הוא סוציולוג. מרצה בכיר במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר. ערך (עם סיגל נגר־רון ותמי רזי) את הספר "מגוונים את מגדל השן: דור ראשון להשכלה אקדמית - כותבים" (2022). מאמרו (עם פרופ' ארז צפדיה) "Frontieriphery: An Anti-positivist Ontological Approach to Intersectional Investigation" ראה אור בכתב העת Ethnopolitics (2023).

לראיון עם ד"ר מוטי גיגי על ספרו באתר "בחברת האדם"

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

ביום רביעי ה-12/3 בין השעות 20:30-17:30 תיערך באקסלאב מכללה האקדמית ספיר השקה חגיגית וחד פעמית לתערוכה ״הדואליות של הדרום: קול, מרחב וחיים בעוטף עזה״. בתערוכה יוצגו באופן חד פעמי מיצבים אינטראקטיביים שונים, פתוחים לשימוש והתנסות לקהל הרחב.
פרחי הרוע
בית הספר לאמנות, חברה ותרבות במכללה האקדמית ספיר גאה להזמין לתערוכת היחיד של רקפת וינר עומר "תחריטי ר.ו.ע ומלאך מתכופף" שתוצג עד 24.4.25 בגלריה לאמנות (בניין הספרייה האקדמית). ביום שלישי ה-11.3.25 בשעה 12:00 יתקיים בתערוכה מפגש אמנית חגיגי והופעת שירים מתוך אל-בום, של המוזיקאי מתן. לדברי סמדר לוי, אוצרת הגלריה לאמנות: "תחריטי ר.ו.ע ומלאך מתכופף" היא תערוכתה השלישית של רקפת וינר עומר, לאחר התערוכה הזוגית "עד 120", תערוכת היחיד "חלב עבה" ולאחר הוצאת ספר התחריטים הגדול "שלד" (עורכת שלומית ברויר), וחותמת את טרילוגיית התערוכות שהחלה לפני חודשיים וחצי בלבד.