ד"ר לאה שלף, ראשת ביה"ס לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר השתתפה בכנס ״שדרות-איכילוב - מטראומה לחוסן". ד"ר שלף, שפעילה גם כיועצת מחקר ומטפלת ביחידה לתגובות קרב של צה״ל, הייתה יו"ר המושב שעסק בבריאות הנפש בצו 8, והציגה במושב את הרצאתה "החזית הקלינית: טיפול בחיילים החוזרים מלחימה".

ד"ר שלף סיפרה על החזית הקלינית בטיפול בחיילים שחוזרים מהלחימה הביתה ואמרה כי הם כרגע לא יודעים האם ההתערבות המוקדמת בטיפול תמנע בעתיד פוסט טראומה או אובדנות, וזה אתגר גדול עבורם. עוד אמרה כי "אנחנו רואים תסמינים של חיילים עם פוסט טראומה, החיילים מבקשים לחזור ולהלחם וכמטפל אתה מתלבט אם להחזיר אותם לקרב או לא. אנו רואים גם ד״ר שלף הציגה מחקר בו חיילים שחוו תחושה של חוסר שליטה חוו יותר אשמה ותסמינים פוסט טראומתיים. תוצאות אלו היו נכונות גם ללוחמים וגם ללוחמות. נשים פיתחו במחקר אשמה גבוהה יותר מגברים.  כנראה תוצאה של הצורך להצדיק את בחירתן במקצוע לוחמת״.

מחקר עדכני שפורסם בכתב העת היוקרתי psychiatry research מצא כי מעבר למשתנה הדיכאון, בקרב חיילים עם תסמינים פוסט טראומתיים חמורים, מחשבות קוגניטיביות שליליות ובמצב הרוח היו בקשר משמעותי הן למחשבות על מוות והן למחשבות לשים קץ לחיים. ממצא זה חשוב בעת הערכה ובמיוחד בהקשר של מניעת התאבדות בקרב לוחמים שחוזרים מהמלחמה.

הדיון המעמיק והחשוב הזה הוא חלק בלתי נפרד מהמאמץ לבנות חוסן ולתמוך בחיילות והחיילים החוזרים משדה הקרב. אנו גאים בד״ר לאה שלף על היותה חלק מקהילה אקדמית שחוקרת ומטפלת בנושאים כה חשובים.

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

לירז אנקרי לוי
במשך למעלה מ-15 שנה יריד צבע טרי ובית הספר לאמנות במכללה האקדמית ספיר מובילים פרויקט משותף בשם "חשיפה לדרום", הנותן במה לאמנים.יות מהפריפריה הדרומית. השנה התערוכה בתמיכת תאגיד המים של תל אביב-יפו 'מי אביבים'. השנה תוצג התערוכה "שטח פתוח", באוצרות תמר רודד שבתאי, בה מציגות בוגרות, סטודנטיות ומרצות מבית הספר לאמנות, אשר למדו, יצרו והתגוררו בנגב המערבי: לירז אנקר לוי, ספיר אפרים, אפרת גל-נור, אנה דן, אביאל יאני וצורית שטרן. בדומה לגוף הנמצא במצוקה ותנועותיו קטנות וזהירות, בוחנות את הגבולות שבתוכם ניתן לנוע, כך היצירות בתערוכה "שטח פתוח" עדינות ואינטימיות, בקנה מידה הנובע מגוף כואב.
פרופ' ניר קידר בכנס אקדמיה שעובדת
אמש התקיים כנס ״אקדמיה שעובדת״ של מרכז אדמונד דה רוטשילד לחיבור השכלה גבוהה-תעסוקה, שבו השתתפו נציגים מרכזיים מהאקדמיה והמשק.