מה עושים עם תואר בשיווק טכנולוגי - כל מה שצריך לדעת
תוכן עניינים:
תואר ראשון בשיווק טכנולוגי מכשיר את מנהלי השיווק העתידיים של עולם ההיי-טק בישראל. תוכנית הלימודים מכשירה את בוגריה להשתלב במגוון רחב של תפקידים בתחום השיווק לרבות מנהלי מוצר, מנהלי שיווק, מנהלי רשתות חברתיות, מנהלי פרויקטים, מנהלי פיתוח עסקי ועוד תפקידים רבים.
תוכנית הלימודים בשיווק טכנולוגי משלבת את עולמות השיווק והטכנולוגיה. התוכנית שמה דגש על תורות בשיווק של מוצרים טכנולוגים ולצד הקניית מיומנויות וכלים לשיווק באמצעים טכנולוגיים, לרבות בינה מלאכותית.
למה ללמוד שיווק טכנולוגי?
עולם ההיי-טק נחשב היום לשוק התעסוקה המעניין והמתגמל ביותר בארץ ובעולם. טכנולוגיות ישראליות כובשות את השווקים בעולם, במגוון תחומים כגון בינה מלאכותית, מדפסות תלת מימד, בריאות, תקשורת, תוכנה, בריאות ועוד. האתגר המרכזי בעולם ההיי-טק אינו טכנולוגי אלא דווקא שיווקי, וזה ייעודה של המחלקה לשיווק טכנולוגי: להכשיר את מנהלי השיווק העתידיים של עולם ההיי-טק בישראל. תואר ראשון בשיווק טכנולוגי מהווה כרטיס כניסה לשוק העבודה בתעשיית ההייטק.
סוגי תפקידים בשיווק טכנולוגי
תוכנית הלימודים מכשירה את בוגריה להשתלב במגוון רחב של תפקידים בתחום השיווק לרבות:
-
מנהלי מוצר
-
מנהלי שיווק
-
מנהלי רשתות חברתיות
-
מנהלי פרויקטים
-
מנהלי פיתוח עסקי
ועוד תפקידים רבים.
תואר כניסה להייטק
תואר ראשון בהייטק מכשיר את מנהלות ומנהלי השיווק העתידיים של עולם ההיי-טק בישראל. תוכנית הלימודים מכשירה את בוגריה להשתלב במגוון רחב של תפקידים בתחום השיווק.
למי מתאים התואר?
תואר ראשון בשיווק טכנולוגי מתאים למועמדות ומועמדים יצירתיים, בעלי מוטיבציה גבוהה, ראש גדול, אהבה ותשוקה לעולמו השיווק והטכנולוגיה. התואר מתאים גם ליזמים בתחילת הדרך של מיזם או סטארט-אפ, שיוכלו לפתח במהלך לימודיהם במחלקה.
תחומי אחריות בשיווק טכנולוגי
תחומי האחריות בשיווק טכנולוגי מגוונים וכוללים אחריות על תכנון וניהול מערך השיווק בחברות, גיבוש אסטרטגיית השיווק, הגדרת קהלי יעד, תכנון מחקרי שוק במטרה לבחון את פוטנציאל השוק, הפקת תובנות שיווקיות בחקרי שוק ועוד.

למה ללמוד שיווק טכנולוגי בספיר?
תוכנית הלימודים לתואר ראשון בשיווק טכנולוגי במכללה האקדמית ספיר היא היחידה מסוגה, אשר שמה דגש על הפן הפרקטי והיישומי. תוכנית הלימודים מאפשרת פיתוח אישי ומקצועי שלא תמצאו בתוכנית אחרת. התואר שם דגש על החיבור בין שיווק וטכנולוגיה בשני רבדים: שיווק מוצרים טכנולוגיים, ושיווק באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. התכנית מעניקה לבוגריה מפתח להבנת ההליכים העסקיים המניעים את עולם ההיי-טק, יכולת ניתוח מידע בכלי AI, וכלים להתמודדות עם עולם השיווק הטכנולוגי, המשתנה בקצב מהיר מאי פעם.
שימוש ב AI בתואר
מיד עם הופעתו של ה-ChatGPT (כלי AI) בשוק, המחלקה דאגה לעדכן את תוכנית הלימודים באופן רוחבי ע"מ לתת מקום לטכנולוגיה החדשה שצצה. כיום, ברוב הגדול של קורסי המחלקה הסטודנטים נחשפים לשימושים השונים של ה-AI בעולם השיווק. להלן מספר דוגמאות לקורסים בהם הסטודנטים במחלקה נחשפים לכלי AI ושימושם:
- כחלק אינהרנטי מסל הכלים האקדמיים אותם מקבלים הסטודנטיות והסטודנטים בקורס כתיבה מדעית ופרזנטציה, הסטודנטים מתבקשים להכיר ולהתנסות גם באפשרות השימוש בכלי הבינה המלאכותית היוצרת (AI). בקורס הסטודנטים לומדים להיעזר בכלי הבינה המלאכותית כדי לדייק את שאלת המחקר, להסתייע בדיוק וסגנון כתיבת החיבור והפסקאות, ליצור שלד בסיס לסקירת הספרות, ולאתר מקורות מידע.
- בקורס חקר שווקים טכנולוגים הסטודנטים לומדים לעשות שימוש מושכל בכלי AI כגון ChatGPT. שימוש בכלי AI מתקדמים בצורה מושכלת ושיטתית משדרג את היכולות למיצוי הידע הקיים במרשתת.
- בקורס אסטרטגיה שיווקית, הסטודנטים לומדים להשתמש בבינה המלאכותית בהקשר של מחקרי שוק וגם לטובת פיתוח תוכן דיגיטלי.
- בקורס Data Science for Digital Marketing הסטודנטים לומדים להשתמש בכלי AI כמו Python, Power BI, לטובת ניתוח מגמות שיווק ולהציגם באופן אופטימאלי לחברי ההנהלה.

מסלולי התמחות
התמחות בשיווק דיגיטלי
ההתמחות בשיווק דיגיטלי מאפשרת לבוגריה הכרות מעמיקה עם עולם ניהול הקמפיינים בעידן של בינה מלאכותית, SEO, עיצוב, סיפור שיווקי ועוד הרבה קורסים שנועדו לאפשר לסטודנטים התבוננות רחבה ומעמיקה.
בכל מהלך ההתמחות מקבלים ומתנסים הסטודנטים בכלים פרקטיים שניתנים על ידי מיטב אנשי המקצוע בתעשייה, כך שהמוכנות שלהם לשוק העבודה היא גבוהה.
התמחות ביזמות, חדשנות וטכנולוגיה
ההתמחויות ביזמות, חדשנות, וטכנולוגיה מציעה לסטודנטים התנסות מעשית ביזמות, במסגרתה עונים הסטודנטים על צורך אמיתי הקיים בשוק ומפתחים רעיון עד להוכחת היתכנות של ממש.
הסטודנטים והסטודנטיות בוחרים באחת מ-9 מעבדות יזמות בנושאים שונים ומגוונים, החל ממעבדות בנושאים כגון אתגרים בתעשייה, אגרוטק וביג דאטה, דרך מעבדות כגון לעירוניות דיגיטלית או חדשנות במשפט וכלה במעבדות בתחומי הגיימינג, פורמטים טלוויזיונים או תרבות וחינוך.
במעבדה הנבחרת מצטרפים המתמחים לסטודנטים נוספים מכל מחלקות המכללה בכדי ליצור יחדיו צוותי עבודה. הצוותים נפגשים אחת לשבוע למשך 4 שעות אקדמיות בכדי לעבוד יחדיו על המיזם. במהלך השנה עובדים הצוותים על חקירת תחומי המעבדה, הגדרת בעיות ואתגרים, פיתוח פתרונות ובדיקתם אל מול השוק.
תוכנית הלימודים כוללת השתתפות בסיורים, הרצאות, ועבודת שטח משמעותית. במהלך הלימודים הסטודנטים והסטודנטיות רוכשים כלים רבים ונחשפים לעומק ליבו של עולם היזמות.
הסטודנטים והסטודנטיות לומדים ולומדות לדבר בשפה היזמית, להפעיל כלי ניתוח שונים, לבנות תכנית עסקית, לבנות לוחות זמנים, ולקבוע תקציב למיזם, לבצע ניתוח שוק, סקרים ותצפיות, לחשוב באופן ביקורתי ולקבל החלטות.
השנה מסתיימת באירוע סיום בו מציגים הסטודנטים את המיזם לבעלי עניין של ממש בסגנון תכנית הכרישים.
בנוסף להתנסות המעשית במעבדות היזמות, משלימים הסטודנטים והסטודנטיות, במסגרת ההתמחות, עוד 12 נקודות זכות בצורת קורסי נקודה. קורסים אלו נערכים על פני השנה ומעשירים את עולם התוכן של הסטודנטים בתחומי החדשנות והיזמות. כל קורס נמשך יום אחד בלבד, מבוקר ועד ערב, ומזכה את הסטודנטים בנקודת זכות אחת בסיומו.
הקליניקה השיווקית
הקליניקה השיווקית הוקמה במטרה לספק לעסקים קטנים בפריפריה תמיכה שיווקית ע"מ לסייע להם לממש את מלוא הפוטנציאל העסקי שלהם ומאידך ליצור הזדמנויות המסייעות לסטודנטים להצליח בשוק התובעני של ימינו.
הקליניקה יוצרת למידה חווייתית ומפגישה את הסטודנטים עם אתגרים שיווקיים אמיתיים. הסטודנטים מסייעים לעסקים אותם הם מלווים להסיר את האתגרים אותם הם מזהים ביחד עם בעל העסק בליווי הצמוד של מרצים מומחים בתחומם.
הליווי שמקבלים עסק קטנים מהקליניקה כולל: סיוע בכתיבת תוכנית עסקית הכוללת הגדרת החזון, יעדים, ניתוח מתחרים ועוד. מחקר שוק שמטרתו לאפיין את הן לקוחות קיימים ופוטנציאליים, לזהות את צרכיהם במטרה להתאים באופן אופטימלי את השירותים ו/או השירותים שהעסק מעניק לקהל לקוחותיו, תכנון והוצאה של קמפיין דיגיטלי, בניית תוכנית מיתוג.ותכנון והוצאה של קמפיין תקשורתי.
התמחות בטכנולוגיות מידע ותקשורת ICT
תחום המידע והתקשורת (ICT) הוא תחום רחב המהווה כ-14% מתל"ג בישראל ומאפשר לסוגים שונים של אנשים עם יכולות שונות לפתח בו קריירה מצליחה. מכיוון שהתחום הוא המבוקש ביותר ותחרותי ביותר, הלימודים בהתמחות דורשים מהסטודנט בהתמחות התמדה, יכולת למידה עצמאית, ואחריות אישית על מנת להצליח.
ההתמחות מכשירה את הסטודנט למגוון רחב של משרות: אנליסטי נתונים, מנהל שיווק בסטארט אפים, מטמיעי מערכות, ומנהלי מוצר. התפקידים הללו שונים במהותם ודורשים יכולות וכלים אחרים, אך המכנה המשותף לכל התפקידים הללו היא הדרישה להכיר את הבסיס המחבר בין חשיבה שיווקית לעולם התקשורת והמידע.
תוכנית הלימודים מתבססת על שני חלקים עיקריים. החלק הראשון מקנה לסטודנט הבנה עמוקה בטכנולוגיות המידע והתקשורת בעולם השיווק. החלק השני מתמקד בדרישות התפקיד שנדרשות בתעשייה ואנו מתאימים אותה בכל שנה מחדש.
למרות צמיחתו הרבה של ענף טכנולוגיות המידע והתקשורת, ישנו חוסר רב בהשכלה האקדמית והמקצועית של העוסקים בו בתחום השיווק. בנוסף, תחום זה אינו מפותח דיו בנגב ומרבית העשייה בו מתרכזת במרכז הארץ. המחלקה לשיווק טכנולוגי גאה להיות מובילת הפתרון לשתי בעיות אילו באמצעות תוכנית ההתמחות למשווקים המתמחים בשיווק ICT.
התמחות בשיווק ה-ICT מתקיימת כולה בשנה ג' של הסטודנט, לאחר שלמד את הבסיס עולם השיווק הטכנולוגי במהלך שנותיו הראשונות. המטרה הראשית של ההתמחות היא לקדם את סיכוייו של הסטודנט להתברג בעולם שיווק ה-ICT במתחילת דרכו, להצליח בשנותיו הראשונות בתחום ולהמשיך להתקדם בו לתפקידי הניהול.